توفان همراه با گرد و خاک میزان غلظت ذرات معلق در هوای منطقه شمال سیستان به بیش از ۵ برابر حد مجاز رساند و نفس‌های مردم را به شمارش انداخت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ۲۰ سال است که هامون خشکیده و روز‌های  تابستان در این دیار با شروع باد‌های ۱۲۰ روزه جهنمی با گرمای بیش از ۴۰ درجه و بارش خاک به پا می‌کند و چشم مردم سیستان را بر روی خوش زندگی می‌بندد.

نفس ها در سیستان به شماره افتاد

شدت طوفان امروز به حدی رسید که از بامدادان مردمان سیستان برای در امان ماندن از خطرات توفان خود را در خانه‌ها محبوس کرده و پنجره‌های خود را بر روی طبیعت با وجود هوای بیش از ۴۰ درجه بسته اند.

نفس ها در سیستان به شماره افتاد

سیستان، این سرزمین محروم سال‌ها است گویی در سکوت به سمت فراموشی سوق داده شده است چرا که دیگر توفان‌ها و هوای آلوده کسی را رنج نمی‌دهد که برایش دلسوزی کند.

شرایط گرد و خاک این روز‌ها در کشور بسیار حاد شده به خصوص برای مردم سیستان که توفان شن مهمان همیشگی خانه‌های آنان است.

نفس ها در سیستان به شماره افتاد

توفان شنی که بیش از دو دهه درد‌ها و سختی هایش را مردمان این دیار در دل هایشان نگه داشته و با آن خو گرفته اند و یا به تعبیری ساده‌تر نسلی در این ۱۸ سال با گرد و خاک و توفان بزرگ شدند، پس این فرزندان خاک به خوبی درد توفان شن را می‌فهمند.

یکی ازشهروندان  روستای بدیل  بخش جزینک سیستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: روزگاری این خطه انبار غله ایران و خاورمیانه بود، اما اکنون به انبار شن و خاک و مرکز تولید بیماری‌های سل و تنفسی تبدیل شده است اگر به هامون عشق توجه شود شاید عاشقان آرام بگیرند.

نفس ها در سیستان به شماره افتاد

از دیروز صبح نیز این مهمان همیشگی سیستان وسعت مهمانی اش را گسترش داده و با سرعت بیش از ۹۷ کیلومتر بر ساعت مهمان خانه‌های و ریه‌های مردمان زاهدان شد.

طوفان گرد و خاک سیستان را درنوردید 

فرجی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: : توفان گرد و خاک میزان غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان را  به بیش از پنج برابر حد مجاز رساند.

فرجی ادامه داد: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید که ضمن کاهش کیفیت هوا دید افقی در شهرستان زهک را به ۸۰۰ متر کاهش داد.

وی حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را ۱۵۰ میکرو گرم بر مترمکعب عنوان کرد وافزود: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان ۸۰۳ میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.

نفس ها در سیستان به شماره افتاد

کارشناس هواشناسی استان با اشاره به اینکه وزش باد شدید که از روز گذشته در شمال سیستان و بلوچستان شروع شده تا فردا ادامه دارد، گفت: در نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان غبار محلی و وزش باد با شدت کمتر در این مدت پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دریای عمان تا پایان هفته مواج است گفت: ارتفاع موج دریا امروز در سواحل به سه متر رسید.

صیادان از رفتن به دریا خوددداری کنند

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: دریای عمان هم مواج است و صیادان باید  از رفتن به دریا خوددداری کنند.

وی افزود: احتمال رشد ابر در ارتفاعات شمال غربی استان برای امروز و فردا محیا بوده و در این مدت احتمال بارندگی پراکنده و ناچیز در این مناطق دور از انتظار نیست.

تشدید بیماری‌های تنفسی

 منطقه سیستان به دلیل توفان‌های مکرر از دیرباز در صدر جدول بیماری‌های تنفسی کشور از جمله بیماری سل قرار داشته است.

به گفته کارشناسان گرد و غبار ناشی از توفان‌های شن عامل اصلی تشدید بیماری‌های تنفسی در این منطقه بوده است.

غلامرضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: یکی از تاثیرات پدیده توفان و گرد و غبار تشدید بیماری‌های تنفسی در منطقه است که سبب شده تعداد زیادی از ساکنان سیستان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نفس ها در سیستان به شماره افتاد

گرچه سیستان این روز‌های نفس‌هایی دردناک می‌کشد، اما مردم آن به امید بهبود شرایط آب و هوایی با آبگیری هامون و یا روش‌های جایگزین از جمله طرح‌های نوین کشاورزی هنوز هم پایدار بر زمین‌های پدری ایستاده اند و با بیماری‌های تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار