نشست بررسی آخرین وضعیت ورزش کشور در عرصه‌های ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای، ورزش همگانی و ورزش تربیتی با حضور جلیلی و جمعی از مسئولان و کارشناسان ورزشی برگزار شد.


فرصت‌های اقتصادی ورزش را از دست ندهیم/ وقتی رهبر انقلاب از تیم ملی تشکر می‌کنند یعنی سایر تربیون‌های رسمی باید توجه بیشتری به ورزش داشته باشندبه گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست بررسی آخرین وضعیت ورزش کشور در عرصه‌های ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای، ورزش همگانی و ورزش تربیتی با حضور جلیلی و جمعی از مسئولان و کارشناسان ورزشی برگزار شد.

در این نشست آقایان قراخانلو رییس آکادمی ملی کمیته المپیک، حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق وزارت ورزش، آجرلو مدیرعامل سابق باشگاه تراکتورسازی، کاظمی کارشناس ورزشی و واعظ موسوی مدیر مرکز روانشناسی آکادمی ملی المپیک حضور داشتند.

باید نظام جامع حمایتی از قهرمانان ورزشی ایجاد شود

در ابتدای این جلسه رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک با اشاره به «ورزش قهرمانی» گفت: ایران به لحاظ استعداد در عرصه ورزش از بسیاری کشور‌های منطقه و جهان جلوتر است، اما متاسفانه هنوز اتصالی بین دستگاه‌های تصمیم گیر در عرصه ورزش وجود ندارد.

وی افزود: در این زمینه باید وزارت ورزش پیشگام شود تا استعداد‌های فراوان ورزشی را در بین دانش آموزان شناسایی و پرورش دهد.

رییس آکادمی ملی المپیک ادامه داد: متاسفانه نظام باشگاه داری در ایران ضعیف است در حالی که یکی از علل پیشرفت ورزش بسیاری از کشور‌ها تقویت نظام باشگاه داری آنها و شناسایی استعداد‌های ورزشی آنها از این طریق است، ضمن اینکه باید بتوانیم یک نظام حقوقی مبتنی بر کسب درآمد، برای مربیان ورزشی که استعداد‌های ورزشی مختلف را شناسایی می‌کنند ایجاد کنیم.

قراخانلو تاکید کرد: یکی دیگر از موانع موفقیت‌های ما در عرصه ورزش قهرمانی این است که قهرمانان ورزشی ما درآمد پایدار ندارند. مثلا چندی قبل یکی از قهرمانان برجسته یک رشته رزمی نزد من آمد و از خط خوردن نامش از تیم ملی گلایه شدید داشت، وقتی علت را جویا شدم دیدم به خاطر این است که تمام زندگی و درآمد خود را تعطیل کرده بود تا بتواند وارد تیم ملی شود، ولی وقتی از تیم ملی هم خط خورد، درآمد دیگری نداشت.

وی افزود: به همین سبب باید بتوانیم یک نظام جامع حمایتی از قهرمانان ورزشی در عرصه‌های مختلف زندگی شان ایجاد کنیم تا با خیال آسوده بر ورزش قهرمانی تمرکز کنند و برای کشور افتخار آفرینی کنند.

رییس آکادمی ملی المپیک در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد شدید از ساختار فعلی مدیریت ورزش در کشور گفت: ساختار کنونی وزارت ورزش بسیار پر اشکال، ناکارآمد و سنگین است و باید تغییر کند.

قراخانلو تصریح کرد: مدیریت ورزش قهرمانی باید به کمیته ملی المپیک واگذار شود و مدیران ورزشی کشور نیز باید بر اساس فهم و تجربه ورزشی انتخاب شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از انقلاب تا امروز در عرصه ورزش قهرمانی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و منابع انسانی زیادی نیز در این مسیر کشف شده اند، اما ظرفیت واقعی کشور در این باره بسیار بیشتر است و رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند مدیریت حرفه‌ای است.

سواد حرکتی؛ قدم اول در ورزش تربیتی است

در بخش دیگری از این نشست، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق وزیر ورزش با اشاره به «ورزش تربیتی» گفت: تا وقتی «سواد حرکتی» را رونق ندهیم و کودکان را از سنین پایین وارد چرخه تربیت بدنی نکنیم نتیجه بهتری نخواهیم گرفت.

وی افزود: متاسفانه سبکی زندگی‌ها به سمتی می‌رود که تحرک بدنی جامعه کمتر می‌شود، لذا در قدم اول باید «سواد حرکتی» در یک جامعه بیشتر شود و در درجه دوم ورزش دانش آموزی را جدی گرفت تا بتوان به آینده ورزشی کشور امیدوار بود.

حمیدی ادامه داد: هر دانش آموز از ابتدای شروع تحصیل تا زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه ۱۲ سال در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم حداکثر استفاده جهت کشف استعداد‌های ورزشی دانش آموزان در این دوره ۱۲ ساله را انجام دهیم.

معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر موفقیت هایمان در عرصه‌های ورزشی سینوسی و غیر پایدار است به خاطر این است که از ظرفیت‌های دانش آموزی برای استعدادیابی در عرصه ورزش به خوبی بهره نمی‌بریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موفقیت‌های اخیر تیم ملی فوتبال کشورمان، گفت: بهتر است تا برای تربیت نسل‌های آینده فوتبال کشورمان از دوران ابتدایی سرمایه گذاری کنیم.

حمیدی تصریح کرد: نباید هیچ سالن ورزشی در کشور دور از مدارس ساخته شود، ولی متاسفانه امروز چنین قاعده‌ای وجود ندارد و از آن بدتر اینکه ۸۰% سالن‌های ورزشی کشور از صبح تا ظهر خالی است در حالی که باید دانش آموزان هر مدرسه بتوانند از ظرفیت این سالن‌ها استفاده کرده و بطور حرفه‌ای در سالن‌های ورزشی و نه حیاط مدارس به ورزش بپردازند.

معاون سابق وزارت ورزش در پایان تاکید کرد: تربیت بدنی تنها به معنای ورزش و آمادگی بدنی نیست بلکه باید از این طریق تربیت اجتماعی، فرهنگی، روانی، پرورشی و ... نیز به دانش آموز منتقل شود.

ساختار وزارت ورزش باید تغییر کند/ فرصت‌های اقتصادی ورزش را از دست ندهیم

در ادامه این نشست تخصصی، کاظمی عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در زمینه «ورزش حرفه ای» گفت: برای حل بسیاری از مشکلات در عرصه ورزش باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد و متاسفانه مدل وزارت ورزش و جوانان در ایران شبیه ساختار ناکارآمد بسیاری از کشور‌های منطقه است در حالی که ورزش در بسیاری از کشور‌ها پیشتاز برای جذب گردشگر و حتی رونق اقتصادی است.

کاظمی با اشاره به نقش ورزش در رونق اقتصادی در بسیاری از کشور‌های جهان گفت: در ۵ سال آینده اقتصاد ورزش از ۵۰۰ میلیارد دلار به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و در این میان ایران باید تلاش کند تا بتواند از طریق ورزش نیز به اقتصاد خود رونق دهد.

وی افزود: از ۶۰۰ کد شغلی در جهان در عرصه ورزش، تنها ۳ تا آن در ایران فعال است در حالی که پدیده ورزش در جهان امروز باعث رونق اقتصاد و افزایش اشتغال در بسیاری از کشور‌ها شده است. چرا ما از این چنین فرصتی با برنامه ریزی صحیح استفاده نکنیم؟

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرصت‌های اقتصادی ورزش برای رونق اقتصاد، گفت: مثلا در آلمان ۵۰۰ هزار شغل فقط بر اساس ورزش ایجاد شده که این نشان می‌دهد می‌توان با برنامه ریزی صحیح، از فرصت‌های اقتصادی ورزش در ایران نیز استفاده کرد.

پرورش استعداد‌ها مهم‌تر از استعدادیابی است

در بخش دیگری از این نشست محمد کاظم واعظ موسوی مدیر مرکز روانشناسی آکادمی ملی المپیک پیرامون «ورزش همگانی» گفت: در ورزش پرورش استعداد‌ها مهم‌تر از استعدادیابی است و عدم تبدیل دانش به روش رایچ در باشگاه‌های ایرانی موجب شده است تا ۶۵% کسانی که شروع به ورزش می‌کنند بعد از ۶ ماه نخست این کار را رها می‌کنند در حالی که این آمار در دنیا ۵۰% است.

وی افزود: هر فردی باید در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش کند در حالی که آمار کسانی که در ایران ورزش می‌کنند از این رقم کمتر است.

مدیر مرکز روانشناسی آکادمی ملی المپیک با اشاره به افزایش چربی در بدن به خاطر کمبود ورزش که منجر به اخلال و تعجیل در بلوغ جنسی می‌شود، گفت: این پدیده در دراز مدت باعث پایین آمدن سطح سلامت جامعه شده و آسیب‌های اجتماعی را افزایش خواهد داد.

نباید از ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ورزش غفلت شود

در ادامه مصطفی آجرلو مدیرعامل سابق باشگاه تراکتورسازی نیز با اشاره به ابعاد مختلف ورزش در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... خواستار توجه ویژه به این ابعاد شد و تاکید کرد: ورزش یک پدیده تک بعدی نیست و باید برای ابعاد مختلف آن در جامعه فکر کرد و برنامه داشت در غیر این صورت بسیاری از فرصت‌های آن به تهدید تبدیل می‌شود.

وقتی رهبر انقلاب از تیم ملی تشکر می‌کنند یعنی سایر تربیون‌های رسمی و فرهنگی نیز باید توجه بیشتری به ورزش داشته باشند

در پایان این نشست جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: واقعیت این است که در بستر ورزش می‌توان نشاط، همبستگی ملی، فرصت‌های اقتصادی، نوآوری، ایجاد اشتغال، سلامت و... را برای یک جامعه ایجاد کرد، مشروط بر اینکه در این زمینه برنامه دقیق داشت و بتوان از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: ورزش علاوه بر ضرورت یک فرصت نیز محسوب می‌شود و اگر دولت از ظرفیت ورزش به خوبی استفاده کند می‌تواند در دیگر وظایف خود مانند مقابله با آسیب‌های اجتماعی و یا ایجاد اشتغال نیز موفق شود.

جلیلی تاکید کرد: هرچقدر در زمینه ورزش به شکل صحیح هزینه شود این هزینه در حقیقت سرمایه گذاری است و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به گونه‌ای سیاست گذاری کند که ورزش همگانی واقعا همه ملت را دربر بگیرد، گفت: بروز عدالت در عرصه ورزش یعنی بستر‌های لازم برای ظهور و ارتقای هر استعداد ورزشی در حد امکانات کشور فراهم شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای شکل می‌گیرد باید حاصل یک فرآیند باشد که میوه آن در ورزش قهرمانی چیده می‌شود نه آنکه صرفا به چند پروژه برای رسیدن به قهرمانی اکتفا شود.

وی با اشاره به مزیت‌های اقلیمی کشور گفت: ظرفیت‌های اقلیمی بگونه‌ای است که بسیاری استعداد‌ها به دلیل شرایط محیطی امکان شکوفایی پیدا می‌کند مثل قایقرانی و شنا در مناطق دریایی کشور و اگر به استعداد‌های این مناطق توجه شود و بستر لازم برای قهرمانی آن‌ها فراهم شود بسیار موثر‌تر از آن است که در جای دیگری به زور دریاچه مصنوعی و هزینه‌های هنگفت، بخواهیم قهرمان تربیت کنیم!

جلیلی تاکید کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب از بازی تیم ملی فوتبال تشکر می‌کنند ائمه جمعه نیز می‌توانند در نماز‌های جمعه از قهرمانی یک دانش آموز یا موفقیت یک شهر یا استان در عرصه‌های ورزشی تقدیر کنند، تبلیغ و تشویق ورزش توسط تریبون‌های رسمی نمونه‌ای از استفاده درست از ظرفیت‌های نرم افزاری در این زمینه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش افزود: همانطور که با وجود مسئولیت دستگاه‌های مختلف در عرصه بهداشت، مدعی اصلی سلامت کشور باید وزارت بهداشت باشد، در عرصه ورزش نیز وزارت ورزش باید مدعی دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها برای انجام وظایف شان در عرصه ورزش باشد.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: یک مصداق از حمایت از تولید و اشتغال، اشتغال زایی در عرصه ورزش حرفه‌ای و صنایع ورزشی و مشاغل مرتبط با آن است. اینکه بیان شد کشوری مثل آلمان این میزان اشتغال را از ظریق ورزش ایجاد کرده است حتما باید بررسی شود کشور ما در این زمینه چه موفقیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار