عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: موضوع برجام به یک قمارباخته تبدیل شده است و اگر ما دست وزیر خارجه را نگیریم قطعا همه چیز را خواهد باخت.


برجام به یک قمارباخته تبدیل شده است/سیف در دوران مشکلات موسسات مالی و اعتباری موفق عمل نکردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که تعطیلات تابستانی مجلس لغو شده است، از تصمیم نمایندگان برای استیضاح وزرای اقتصادی دولت خبر داد و گفت: در شرایط کنونی موضوع برجام به یک قمارباخته تبدیل شده است و اگر ما دست وزیر امور خارجه را نگیریم قطعا همه چیز را خواهد باخت بنابراین باید به آقای ظریف کمک کنیم.

وی افزود: دولت تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام گذاشت و در شرایط کنونی همه از بین رفته و مشکلات اقتصادی کنونی را رقم زده است، بنابراین در این شرایط اگر دولت برای رفع این معضل هر لایحه ای که به مجلس بیاورد با تصویب آن به دولت کمک خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: FATF گروه اقدام مالی است که 46 شرط برای ایران گذاشته و دولت آن را تبدیل به چهار لایحه کرده است که دو کنوانسیون و دو قانون است؛ آمارها نشان می دهد در دوره ای که FATF یعنی در سال های 91 و 92 ما را در لیست سیاه قرار داده بود و تحریم ها نیز وجود نداشت ما مشکلات بانکی نداشتیم اما بعد که تعلیق شدیم و تحریم ها هم ایجاد شده بود نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: در زمان تحریم ها پیوستن به FATF معنا ندارد، FATF متشکل از 8 کشور بزرگ دنیا بوده که زیر سلطه آمریکا قرار دارند، همچنین 28 کشور و 2 نهاد بین المللی منطقه ای نیز عضو آن هستند بنابراین این سوال مطرح می شود که ما با تصویب آن قرار است در چه مواردی شفاف سازی کنیم؟ به عنوان مثال دولت می‌خواهد از سکه‌هایی که فروخته مالیات بگیرد، اما قانونی در این خصوص وجود ندارد، دولت می‌تواند لایحه دو فوریتی ارائه کند، ما هم این لایحه را به تصویب می‌رسانیم.

امیرآبادی درباره استیضاح وزرا در مجلس هم اظهار کرد: ما باید به افکار عمومی توجه کنیم، آقای سیف در دوران مشکلات موسسات مالی و اعتباری موفق عمل نکرد، رهبر معظم انقلاب برای یک خط اعتباری مجوز شرعی داد، اما بانک مرکزی تعلل کرد، تا زمانی که مردم به خیابان ریختند و اعتراضات بالا گرفت.

وی افزود: استفاده از خط اعتباری به این معنا است که بانک مرکزی به بانک‌ها پولی را قرض می‌دهد تا مشکلاتشان را حل کنند و بعد بانک‌ها منابعشان را جمع کنند و قرض بانک مرکزی را پس دهند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین درباره اتفاقات روز گذشته گفت: بخشی از این اتفاقات به عملکرد مسئولان بازمی گردد؛ مردم ناراضی هستند، آنان از مجلس هم ناراضی هستند و می‌گویند چرا با دولت برخورد نمی‌کنید؟ حتی خواستار برخورد با قوه قضائیه نیز هستند.

نماینده مردم قم تاکید کرد: در روز روشن یک کامیون آجر را در خیابان جمهوری خالی کردند، آیا در روز عادی کسی می‌تواند در خیابان جمهوری یک فرغون آجر خالی کند؟ مسئولان امنیتی باید در این خصوص به مجلس پاسخ دهند، بعد از آن هم 200 نفر جمع شدند و مغازه داران را مجبور به تعطیلی مغازه هایشان کردند، این اقدامات هم سامازندهی شده است.

امیرآبادی همچنین با اشاره به اظهارات جان بولتن مشاور امنیت ملی ترامپ مبنی بر اینکه در تیرماه اتفاقاتی در ایران خواهد افتاد، گفت: دست سلطنت‌طلبان و منافقان در این آشوب‌ها دیده می‌شود.

وی گفت: در یک ماه گذشته سرمایه مردم یک چهارم شده و شیب ملایم گذشته سقوط کرده است، معتقدم اگر استیضاح انجام شود، یک فکر و روح جدید در دولت دمیده می‌شود و با این اقدام می‌توان مشکلات را حل کرد؛ آقای سیف نمی‌تواند مملکت را خوب اداره کند، کجای دنیا می‌گویند بدون کف و سقف سکه بفروشید؟

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان از بررسی مربوط به فروش سکه‌ها در کمیسیون امنیت ملی خبر داد و خاطر نشان کرد: کمیسیون امنیت ملی این موضوع را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار