صنعت نساجی یکی از هنر‌های اصیل ایرانی است، یزد شاید نامدارترین شهر در صنعت نساجی ایران باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ امروز مردم یزد را به خاطر خانه‌های گلی و بادگیر‌های زیبایش می‌شناسند قطعا در گذشته این شهر را به خاطر پارچه‌های زیبا و فاخرش می‌شناخته اند که باعث شده یزد به قطب نساجی کشور تبدیل شود.

دستمالچیان رئیس انجمن نساجی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: یزد به عنوان قطب صنعت نساجی کشور دارای دو هزار واحد نساجی است که با اشتغال ۲۰ هزار نفر، ۲۵ درصد سهم اشتغال این استان را به خود اختصاص داده است.

دستمالچیان در مورد این صنعت پرسابقه و دیرینه در این استان می‌گوید: صنعت نساجی یکی از هنر صنعت‌های اصیل ایرانی است، اما شاید نام‌دارترین شهر در زمینه صنعت نساجی در ایران، شهر یزد باشد چرا که از گذشته‌های دور ترمه‌ها و پارچه‌های فاخر و دستمال‌های زیبای این شهر از جاده ابریشم به تمام جهان فرستاده می‌شد.

وی با بیان این که جایگاه این بافته‌های زیبا در یاد و خاطره ما و شاید تمام ایران غیر قابل انکار است، تصریح می‌کند: اگر امروز شهر یزد را به خاطر خانه‌های گلی و بادگیر‌های زیبایش می‌شناسیم، قطعاً در گذشته این شهر را به خاطر پارچه‌های زیبا و فاخرش می‌شناختند؛ شهری که از شرق تا غرب همه آوازه آن را داشتند؛ از هند گرفته تا شمالی‌ترین شهر‌های دریای کاسپین، از ترمه‌هایی بسیار زیبایی که برای مردم کشمیر بافته می‌شده تا کارخانه‌هایی نساجی که در شمال ایران ساخته شدند، همه وامدار هنر صنعتگران یزدی هستند.

دستمالچیان می‌گوید: بر طبق کتیبه و سنگ نوشته قدیمی موجود در دهلیز درب اهلی مسجد جامع یزد، در گذشته شغل اکثر مردم یزد شعربافی یا مشاغلی در رابطه با آن مانند نخ‌ریسی و رنگرزی و تهیه ابریشم و غیره بوده است.

وی معتقد است که ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی به شکل سجاده، روتختی، پتو، احرامی، شال و روسری، دستمال ابریشمی و پارچه‌های ترمه، زری و مخمل و همچنین دارایی که شیوه رنگرزی آن در ایران منحصر به یزد است، می‌توان یافت.

هنر و صنعت نساجی استان یزد از اصیل‌ترین صنایع کشور

حجت الله مرادخانی مشاور و مدیر طرح و برنامه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: امروزه هنر و صنعت نساجی در استان یزد، از اصیل ترین، سودآورترین و پیشتازترین صنایع محسوب می‌گردد؛ به طوری که این استان را یکی از مهمترین کانون‌های نساجی سنتی کشور ساخته است.

مرادخانی افزود: قدمت هنر نساجی در یزد به اندازه‌ای است که می‌توان آوازه این هنر اصیل را از گذرگاه‌های دور و نزدیک تاریخ شنید و این شهرت در پرتو اندیشه، دقت، ظرافت و ذکاوت حاصل آمده است.

مشاور و مدیر طرح و برنامه‌های معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور گفت: تاریخ نشان می‌دهد که یزد همیشه در نساجی پیشتاز بوده است و باتوجه به سختی‌هایی که در گذشته در زمینه راه وجود داشته است یزدی‌های پرتلاش را مجبور کرده است تا به جای پلاس جامه ابریشمین، ترمه و حریر یزدی با کیفیت را صادر کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: امروزه یزد نه تنها به سبب معماری ویژه و بنا‌های باستانی اش بلکه به سبب وجود صنایع گوناگون ازجمله صنعت بافندگی اش شناخته شده است و با نگاهی گذرا به وضعیت موجود، لزوم معرفی، حفظ و احیای این رشته به خوبی احساس می‌شود.

 

نساجی یزد از صنایع پیشرو کشور

محمدرضا علمدار یزدی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد با اشاره به اینکه استان یزد از گذشته‌های دور تاکنون در زمینه صنعت نساجی فعالیت داشته و بخش قابل توجهی از منسوجات کشور در یزد تولید می‌شده است، اظهار داشت: اکنون نیز استان یزد در زمینه تولید محصولاتی نظیر ترمه، روفرشی و غیره جایگاه برتر را در بین استان‌های کشور دارد.

علمدار صنعت نساجی یزد را از جمله صنایع پیش‌رو در کشور دانست و افزود: ۲۳ هزار نفر در بخش صنعت نساجی استان یزد مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷ درصد محصولات نساجی کشور در استان یزد تولید می‌شود، عنوان کرد: اگرچه صنعت قالب استان یزد، صنعت کاشی و سرامیک است، اما در حوزه نساجی نیز بخش قابل توجهی از واحد‌ها فعال هستند به نحوی که در حال حاضر ۲۰ درصد واحد‌های صنعتی استان، در بخش نساجی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه صنعت نساجی طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده است، افزود: خوشبختانه با تسهیلات ارائه شده، اکنون واحد‌های نساجی استان یزد، روند رو به بهبودی را طی می‌کنند.

حدود یکصد سال از ماشینی شدن این صنعت در یزد می‌گذرد و هنوز پیشتازترین صنعت این منطقه نساجی است.


گزارش از حجت امینی

برچسب ها: صنعت نساجی ، بافندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.