استان کهگیلویه وبویراحمد را سرزمین برف وآفتاب می دانند. سرزمینی که درهرگوشه اش می توانی یک فصل خدا را به تماشا بنشینی وفارغ از تمام دغدغه ها ومشغله ها از دیدن همه زیبایی هایش غرق لذتی وصف ناپذیر شوی.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  وجود دو اقلیم متفاوت گرمسیری وسردسیری در استانی که تنها یک درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده درنوع خود شاهکاری ویژه و منحصربفرد است،

تنوع آب وهوایی و میانگین بارشی مناسب در کنار فرهنگ سنتی و عشایری این استان را به عنوان یکی از گردشگرپذیر ترین مناطق کشور تبدیل کرده است.

موضوعی که از همان بدو ورود مورد توجه استاندار وقت کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفت و از دریچه دوربین رسانه ملی درباره موهبت های خدادادی این استان گفت: شناخت وآشنایی با راز و رمزهای زاگرس در پرتو سفربه استان کهگیلویه وبویراحمد محقق می شود .

وی از گردشگران خواست تا به جای هزینه کردن پولشان در کشورهای حاشیه خلیج فارس به این استان سفر کنند وجاذبه های طبیعی کهگیلویه وبویراحمد را به نظاره بنشینند.

 

چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درکهگیلویه وبویراحمد

 

گردشگری مهمترین ظرفیت توسعه کهگیلویه وبویراحمد

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی،750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثارملی ،300 بقعه متبرکه،14 منطقه نمونه، 11روستای هدف گردشگری، 17 اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و بیش از دهها کمپینگ اقامتی، ۵ هزار چشمه، و ۵۰۰ رودخانه دائمی و فصلی هرساله خصوصا در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی میزبان خیل عظیمی از گردشگران است . 

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان نیز دراین باره گفت: در سالجاری یک میلیون و 632 هزار و 84 نفر مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند ونهایتا مجموع این عوامل سبب گردید تا کارشناسان وصاحب نظران گردشگری را به عنوان مهمترین ظرفیت توسعه استان معرفی کنند.

 

چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درکهگیلویه وبویراحمد

 

جاذبه های گردشگری مناطق سردسیری وگرمسیری

درهرصورت برای شناخت ومعرفی بیشتر جاذبه های گردشگری استان بهتراست به شماری ازاین جاذبه در نقاط گرمسیری وسردسیری استان اشاره کنیم.

در شهرستان های گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد، آرامگاه حرم بی بی حکیمه خواهرامام رضا،چشمه بلقیس چرام،گردنه شلالدون درشهرستان باشت،برم الوان بهمئی،سدکوثر ،بافت تاریخی دهدشت،روستای پلکانی مارین گچساران،دشتک دیل ،نقوش برجسته تنگ سولک و... از جمله جاذبه های طبیعی،مذهبی وتاریخی است که چشم هربیننده ای را می نوازد وخاطره سفری دلچسب راخصوصا در فصول سرد سال وایام نوروز رقم می زند.

بخش سردسیری استان نیز دارای تنوع زیادی درجاذبه های طبیعی است که این روزها این مناطق به دلیل درپیش رو بودن ایام گرم سال ،تعطیلات تابستانی وعید فطر بیشتر مورد توجه گردشگران ومسافران است.

آبشار یاسوج، غارده شیخ ،شهر توریستی سی سخت، روستای توریستی وپلکانی کریک،پیست اسکی واقامتگاه بوم گردی روستای کاکان، آبشار تنگ تامرادی، تنگ گنجه ای، دریاچه مورد زرد و مهمتر از همه، وجود رشته کوه پرعظمت دنا با قلل مرتفع از جمله نقاط شاخص گردشگری بخش سردسیری استان هستند که می تواند تابستان وتعطیلاتی متفاوت را برای گردشگران ومسافران به ارمغان بیاورد.

 

چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درکهگیلویه وبویراحمد

دلایل نادیده گرفتن ظرفیت گردشگری

با این حال و به رغم وجود ظرفیت های بی بدیل وخدادادی گردشگری دراستان هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و گردشگری نتوانسته به عنوان یک وزنه قوی در توسعه استان نقش بازی کند، این موضوع در روستاهای استان بیشتر مورد غفلت وکم لطفی واقع شده و باعث شده گردشگری روستایی به عنوان یکی از ظرفیت های اقتصادی بالفعل نشده کهگیلویه وبویراحمد مطرح شود.

شاید در واکاوی دلایل این امر باید به عدم توجه و نوع نگرش خاص مسئولان دراین مقوله اشاره کرد.به عبارت بهتر مسئولان ما به جای توجه به جایگاه کلیدی گردشگری هنوز هم بر همان سبک سنتی و از مدار کشاورزی سنتی دنبال توسعه استان هستند. موضوعی که نماینده ولی فقیه در دیداری که با مسئولین میراث فرهنگی داشت به آن اشاره کرد و گفت:علیرغم تصورات موجود که استان را دارای قابلیت بالایی دربخش کشاورزی می داند زمین کافی برای کشاورزی در کهگیلویه بویراحمد وجود ندارد.

وی مهم‌ترین قابلیت توسعه کهگیلویه و بویراحمد را گردشگری عنوان کرد و افزود: در آینده نه چندان دور وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه استان دوچندان می‌شود. آیت الله ملک حسینی البته تاکید کردند اگر به دنبال درآمد زایی از صنعت گردشگری هستیم باید هزینه کنیم و خدمات خوبی ارائه دهیم.

البته این تنها بخشی از ماجراست و صحبت های استاندار به تکمیل این پازل کمک بیشتری می کند.

 علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دلیل عدم تاثیر گذاری صنعت گردشگری دراستان را عدم تامین زیرساخت ها و نبود گردشگر واقعی می داند و در این خصوص می گوید ما در حال حاضر در این استان گردشگری به معنای واقعی نداریم چرا که زیرساخت ها هنوز به نحو مطلوب برای ورود گردشگران مهیا نشده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد بیان داشت: قرارگرفتن استان دربین چهار استان بزرگ چهارمحال بختیاری، فارس، خوزستان و اصفهان باعث شده تا در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از سطح کشور باشیم ولی مسئله اینجاست استان متناسب با حجم مسافر و گردشگران از وضعیت خوبی به لحاظ زیرساخت‌ برخوردار نیست.

البته عدم پویایی وسرزندگی درگردشگری نیز موضوع مهم دیگری است که مقام ارشد اجرایی استان روی آن انگشت می گذارد ومی گوید پویایی گردشگری نباید تنها مربوط به ایام نوروز باشد چرا که پویایی گردشگری باعث می شود تا شهرهای ما سرزنده وبانشاط باشند.

وی  دراین خصوص به مقایسه دو شهر یاسوج وکاشان پرداخت وعنوان کرد، ظرفیت دوشهر بیان شده اصلا قابل مقایسه نیست، با این حال مشاهده می شود که میزان ورود گردشگر به کاشان چندبرابر یاسوج است که این امر منجر به رونق در شهر کاشان شده واین شهر رابه عنوان یکی از قطب های گردشگری معرفی کرده است.

مقام عالی دولت در استان اضافه کرد:کهگیلویه وبویراحمد باید در تمامی فصول سال مقصد گردشگری باشد و تعداد روزهای اقامت مؤثر مسافران و گردشگران نیز در استان افزایش داده شود زیرا این امر درآمدزایی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را دراستان به دنبال دارد.

راهکارهای رونق صنعت گردشگری

هر چند همه شواهد وقرائن موجود افق وچشم انداز روشنی را برای صنعت گردشگری دراستان کهگیلویه وبویراحمد ترسیم می کند و مشکلاتی نظیر خشکسالی ،کشاورزی سنتی، بالا بودن میزان سرمایه گذاری موردنیاز طرح‌های صنعتی واختصاص تسهیلات اشتغالزایی در روستاهای هدف منجر به توجه دولت و مسئولین به این صنعت شده، ولی باید اذعان کرد همانگونه که اشاره شد تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی درپیش است و باید دنبال راهکارهای اساسی دراین زمینه بود.

در واقع باید یادآور شد، جان گرفتن و رونق صنعت گردشگری دراستان نیازمند تقویت زیرساخت هاست که این امر با توجه به بنیه ضعیف اقتصادی استان به این راحتی صورت نمی گیرد و باید دراین زمینه از ظرفیت سرمایه گذاران بهره گرفت.

 چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درکهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داد و گفت: 41طرح گردشگری این استان برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار می شود و 50 منطقه هم برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در مناطق مختلف استان شناسایی شده که صاحبان آنها برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی معرفی می شوند.

البته استاندار هم موضوعات طرح شده را تایید ودر این خصوص گفت: باید بستر وشرایط را برای ورود گردشگران آماده کنیم تا گردشگری که به یاسوج سفر می کند هم از جاده ایمن استفاده ببرد وهم ازخدمات مجتمع‌های رفاهی و تفریحی بهرمند شود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ما حرکت به سمت گردشگری واقعی وتوسعه بومگردی است ادامه داد: دنبال یک گردشگری مردم محور با توجه به استعدادهای طببیعی دراستان هستیم.

احمدی به ظرفیت هتل‌های استان هم به عنوان یکی از زیرساخت های مهم اشاره کرد وگفت: احداث هتل‌های چندستاره از دیگر برنامه‌های ما است،که هم‌اکنون یک هتل چهارستاره با ظرفیت حدود ۲۰۰ نفر در شهر یاسوج وجود دارد و یک هتل چهارستاره نیز در حال احداث است که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

 رونق صنعت گردشگری دراستان نیازمند اقدام جهادی مسئولان ومدیران است وآنان باید از رهگذر همین ظرفیت وپتانسیل های موجود وبا هزینه کردن،فراهم کردن بستر وزیرساختها وهمراهی وتعامل با سرمایه گذاران بفکر مرتفع کردن مشکلات کهگیلویه وبویراحمد خصوصا در شاخص های مهمی نظیر توسعه واشتغال برای جوانان باشند.

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.