مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان از کشف ۹۹ تخلف در دفاتر اسنادرسمی خبرداد و گفت: با توسعه خدمات الکترونیکی ۵۰درصد این تخلفات کاهش یافته است.

رتبه اول ثبت اسناد مالکیت استان کرمان برای سه سال متوالیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ محمدطالبی زاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزارشد، گفت: حوزه زمین و ملک یکی از حوزه های جدی در پرونده های دادگستری را تشکیل می دهد.

وی افزود: از۱۴۳میلیون هکتار اراضی ملی تنها ۲۷میلیون و۶۰۰هزار هکتار تثبیت شده که یک سوم آن معادل ۱۰میلیون و۲۵۰هزار هکتار اراضی درکرمان قرار دارد.

وی از کسب رتبه اول کشور برای سه سال متوالی در حوزه ثبت اسناد مالکیت خبرداد و اظهار داشت: ۱۲۰دفتر ازدواج ۳۸دفتر طلاق و۲۲۶دفتر سند رسمی در استان داریم .

وی از کشف ۹۹ تخلف در دفاتر اسنادرسمی در سال۹۵ خبر داد و گفت: با توسعه خدمات الکترونیکی ۵۰درصد این تخلفات درسال 96 کاهش یافته و در سال جدید این رقم به یک مورد تخلف رسیده است.

طالبی زاده تصریح کرد: بیشترین جعل اسناد  را در اوراق نقل وانتقال خودرو درراهنمایی و رانندگی داریم.

وی همچتین ازتنظیم ۶۳۴هزار سند درسال ۹۶خبرداد و گفت:۷۹هزار سند  از این اسناد به شکل کاداستری تک برگ  صادرشده است.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان گفت: ۲۳هزار و ۹۶۹ ازدواج در سال۹۶ ثبت شده که ۶درصد نسبت به سال۹۵کاهش داشته و  ۵هزار و ۶۶۹  مورد طلاق  ثبت شده که  نسبت به سال قبل 6صدم درصد کاهش داشتیم .

وی افزود:سازمان ثبت واملاک امروز سازمان سنتی نیست وبا استفاده از فناوری های جدید بیش از 90درصد خدمات الکترونیکی به مردم ارائه می دهد.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان گفت: قانون کاداستر یا حدنگار که اواخرسال 93مصوب شد اراضی دولتی ومردم سنددار شود که مشکلاتی در 4سال اخیر در اجرای این قانون داشتیم.

طالبی زاده تصریح کرد: ما143میلیون هکتار اراضی ملی منابع طبیعی در کشور داریم از این میزان 27میلیون و600هزار هکتار تثبیت شده است وسهم کرمان 10میلیون و250هزار هکتار است که همه اراضی ذکر شده استان سند مالکیت دارد و درواقع بیش از یک سوم کشور را اراضی ثبتی کرمان تشکیل می دهد.

وی همچنین با اشاره به جانمایی 15میلیون سند گفت: برای جلوگیری از حجم بالای پرونده های زمین  باید به تثبیت اراضی کمک کنیم.

وی اظهارداشت: مردم باید معاملات را به شکل رسمی انجام دهند که متاسفانه در کرمان بسیاری معاملات با سند دستی انجام می شود در حالی که  این کار قانونی نیست زیرا سند رسمی با فوت موکل باطل می شود وخیلی ها نمی دانند.

طالبی زاده بیان کرد:شهر کرمان درحوزه ازدواج و طلاق بیشترین آمار دارد که به نسبت جمعیت آن رقمی دور از انتظار نیست، ازدواج در کهنوج و جیرفت وسیرجان رقم بالایی دارد و در رودبارجنوب ،فهرج وریگان آمار طلاق صفر است البته به معنای عدم وجود طلاق نیست  ومی تواند درجای دیگری ثبت شده باشد.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان گفت: در بحث املاک یکی از کارهایی که درکرمان انجام شده ودر سطح کشور بی نظیر بوده،  اسکن و آرشیو پرونده های ثبتی است که قدمت 90ساله بعضا دارند همه ترمیم شده ونگهداری می شوند که برای این امردر کرمان 2واحد ثبتی داریم در دیگر شهرها نیز این اقداماتی اغاز شده است.

وی گفت: در حوزه بافت ناکارآمد نیز مناطقی شناسایی شده است،کمیته  رفع تداخل بین اراضی ملی و اراضی مردمی هم در جهاد کشاورزی فعال است .

طالبی زاده اظهار داشت:سال گذشته مبلغ 200میلیون تومان برای تثبیت پلاک های مالکیت در شهر کرمان پرداخت شده وانی امر به یک شرکت خصوصی واگذار کردیم وخوشبختانه بسیاری تداخلات در این حوزه برطرف شد.

وی از راه اندازی 13ایستگاه ماهواره ای در ادارات ثبت واسناد خبرداد وگفت: متاسفانه در قلعه گنج و منوجان وکوهبنان دفاتر ثبت اسنادرسمی نداریم واین مسئله به دلیل نبود بودجه و کمبود کارمند در سازمان ثبت اسناد واملاک استان کرمان است.

طالبی زاده با اشاره به اینکه درسالهای گذشته برای مساحی زمین کاربا مترهای بزرگ کار ویا حتی قدم گرفتن انجام می شد، تصریح کرد: با ایجاد شبکه ماهواره ای یکپارچه مالکیت یا سامانه شمیم ،حتی با رخ دادن زلزله هایی در حد زلزله بم دیگر با مشکلات اختلاف حدود ملکی مواجه نخواهیم بود.

وی اظهارداشت: در ثبت اطلاعات املاک دردستگاه ،اگر زلزله ای رخ دهدحتی یک شهرراویران کند کل اسناد مالکیت مردم محفوظ است و دقیقا نقطه ملک فرد بعد از زلزله مشخص می شود بدون اینکه اختلافات ملکی صورت گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان با اشاره به ادامه این طرح وتعمیم آن به دیگر نقاط استان تاکید کرد: در بم اختلافات مالکیت زیادی بین مردم داریم که بدلیل گم شدن محل دقیق ملک افراد رخ داد.

وی بیان داشت: درحوزه دفاتر اسناد رسمی بحث جمع آوری دفاتر بزرگی که کارمندان با خودنویس مشکی دفتر نویسی می کردند، تخلفات متعددی داشتیم به گونه ای که سال 95قریب 99تخلف برای سردفترداران داشتیم که درسال 96 به 50درصد کاهش یافت که علت مسئله هم افزایش خدمات الکترونیکی بود.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک تصریح کرد:در ادارات اجرایی ما علاوه برمطالبات بانک ها و دولت، مطالبات مردمی از قبیل چک وسفته و هر سندلازم الاجرایی نیزقابل وصول است ومطالبه مهریه نیز در همین دفاتر انجام می شود.

وی با اشاره به افزایش مطالبات مهریه در سال گذشته اظهارداشت:سال 95 حدود 550فقره پرونده دراین ادارات داشتیم در سال 96 با توجه به قانون مطالبه مهریه 140درصد افزایش پرونده داشتیم که بدلیل اجرا شدن همین قانون مطالبه مهریه بود.

وی تاکید کرد:در دو ماهه سال 97در این ادارات 297فقره پرونده تشکیل شده است.

طالبی زاده همچنین افزود:62میلیارد و 500میلیون مطالبات بانک ها درسال95 وصول شده که 104میلیاردو300میلیون تومان نیز در سال96وصول شده که 66درصد رشد داشته است.

وی اظهارکرد:در ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری استان هم بیش از 39هزارشرکت ثبت کردیم در سال 96 حدود 1195مورد ثبت شده است.

انتهای پیام/س

رشد وصولی مطالبات بانکی درحوزه اسناد واملاک کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار