غربالگری نوزادان، برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی بسیار خطرناک، انجام می‌شود و در صورت تاخیر در تشخیص، خطر بروز عقب‌ماندگی ذهنی، کند شدن رشد جسمی و حتی مرگ را به همراه دارد.

سیاوش کریمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان سپیدان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  با اشاره به کاهش سطح IQ نوزادان در اثر تاخیر در درمان کم‌کاری تیروئید، گفت: کم‌کاری تیروئید در نوزادان یکی از بیماری‌های مهمی است که می‌تواند در سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر بگذارد.

وی افزود: هر هفته تاخیر در درمان کم‌کاری تیروئید نوزادان، باعث کاهش سطح IQ شده و در صورتی که این مشکل دیر تشخیص داده شود و نوزاد درمان نشود، عقب ماندگی ذهنی را به همراه دارد.

کریمی بهترین زمان درمان این بیماری را روز‌های نخست تولد، به ویژه تا شش هفتگی عنوان کرد و ادامه داد: با انجام آزمایش‌های ساده بدو تولد در سه تا پنج روزگی و گرفتن سه قطره خون از کف پای نوزاد، می‌توان علاوه بر تشخیص و درمان به موقع بیماری کم‌کاری تیروئید، از بروز پیامد‌های نامطلوب ناشی از سه بیماری مادرزادی دیگر شامل "فنیل کتونوریا"، "گالاکتوزومی" و "فاوویسم"، جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید در استان فارس از سال ۸۴، افزود: تاکنون حدود سیزده هزار نوزاد در این طرح زیر پوشش قرار گرفته و از این تعداد، ۲۳ نوزاد مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید، دو مورد "فنیل کتونوریا" و یک مورد "گالاکتوزومی" شناسایی شده‌اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سپیدان با بیان اینکه در حال حاضر، غربالگری نوزادان سه تا پنج روزه در این شهرستان به همت کارشناسان مرکز خدمات جامع سلامت رئیسی انجام می‌شود، تاکید کرد: پدر و مادر‌ها می‌توانند نوزادان خود را در همان هفته نخست زندگی، زیر پوشش این طرح قرار دهند و در صورت تشخیص ابتلای نوزاد به هر یک از چهار بیماری کم کاری تیروئید، فنیل کتونوریا، گالاکتوزومی و فاوویسم، از مشاوره‌ها و درمان‌های تخصصی مراکز بهداشتی درمانی بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/ر

اجرای طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید

برچسب ها: درمان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.