اشرف سماوات گفت: در مجموع در هر ۱۰۰ تولد زنده، حداقل پنج مورد تولد زنده درمعرض خطر بیماری‌های مهم ارثی و ژنتیکی هستند و در ایران سالانه حدود ۷۰-۸۰ هزار مورد می‌شود که بسیار زیاد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اشرف سماوات رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در کارگاه یک روزه استقرار و راه‌اندازی برنامه غربالگری متابولیک ارثی نوزادان گفت: شناسایی و کنترل بیماری‌های ارثی متابولیک از پیچیدگی خاص و سختی برخوردار است و حتی در صورت بروز بیماری در نوزادان می‌تواند منجر به عقب‌ماندگی ذهنی جسمی وحتی به مرگ نوزاد شود.

وی با اعلام آمار ۵۰ تا ۷۰ هزار تولد زنده با بیماری‌های ژنتیکی و کروزومی، این آمار را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: شیوع بیماری‌هایی که ژن آن‌ها از پدر و مادر هر دو به ارث می‌رسد، ۱۰ در هزار تولد زنده است که و ما می‌توانیم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها را پیشگیری کنیم.

اشرف ادامه داد: در مجموع در هر ۱۰۰ تولد زنده، حداقل پنج مورد تولد زنده درمعرض خطر بیماری‌های مهم ارثی و ژنتیکی هستند و در ایران سالانه حدود ۷۰-۸۰ هزار مورد می‌شود که بسیار زیاد است.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت افزود: براساس گزارش‌ها بیماری متابولیک ارثی فنیل کتونوریا شایع‌ترین بیماری متابولیک ارثی در کشور گزارش شده در حالی که سالانه ۲۲۰ مورد از این نوع بیماری شناسایی و غربالگری می‌شوند.

وی با بیان اینکه اداره ژنتیک وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت ژنتیک در کشور، در برنامه ششم توسعه نسبت به اقدام در این حوزه متعهد شده است، تصریح کرد: اگر این اقدامات انجام شود، با تدبیر‌های صورت گرفته و زیرساخت‌های وسیع آماده شده در نظام سلامت و با کمک گرفته شده از بستر برنامه تحول سلامت، تا ۷۰ درصد بیماری‌های ژنتیک هدف در پنج سال پوشش می‌دهیم و تحت کنترل در خواهیم آورد.

وی در ادامه مشاوره ژنتیک را به تشخیص قطعی وابسته دانست و گفت: پس از تشخیص بیماری، درمان فرد در نظام سلامت آغاز می‌شود و در این مرحله خانواده از پیشگیری ژنتیک برخوردار می‌شود و در حاملگی‌های بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: ذات بیماری‌های متابولیک ارثی غلات است و برای مدیریت آن باید تعاملات بین بخشی موثرتری ایجاد شود.
انتهای پیام/ر

راه‌اندازی برنامه غربالگری متابولیک ارثی نوزادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار