با وجود تولیدات داخلی در بخش تجهیزات ژیمناستیک باز هم بعضی از باشگاه‌ها ترجیح می‌دهند سالن‌های خود را با اقلام خارجی مجهز کنند.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ژیمناستیک از جمله رشته‌های ورزشی است که در تمامی زیر شاخه‌های خود از مبتدی تا حرفه‌ای کاملا وابسته به تجهیزات است. پارالل، بارفیکس، خرک، ترامپولین، پیست، تشک، نردبان سوئدی، چوب موازنه، قارچ آموزشی و ... تنها گوشه‌ای از تجهیزات ژیمناستیک است.

سال هاست ژیمناستیک با فرسودگی و کهنه بودن لوازم روبروست به طوری که در مواردی باعث آسیب ورزشکاران ملی پوش نیز شده است. بار‌ها صحبت از نوسازی تجهیزات به میان آمده است، اما مشکلی به نام " قیمت " همیشه گریبان گیر ژیمناستیک بوده است.

به گفته رئیس فدراسیون تامین یک ست کامل ژیمناستیک چیزی حدود دو میلیارد روی دست فدراسیون می‌گذارد.  ضمن این که این تجهیزات باید از خارج وارد شود. اما مدتی است خبر‌های خوبی به گوش می‌رسد.  یکی از تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات ژیمناستیک از سوی سازمان صنعت و معدن مجوز‌های مربوطه را اخذ کرده است و حالا تنها تولیدکننده‌ای است که محصولات آن به استاندارد‌های جهانی نزدیک است. فدراسیون هم تنها آکادمی تخصصی این رشته را با درصد بالایی از محصولات ایرانی تجهیز کرده است.  

تجهیز آکادمی ژیمناستیک با تولیدات داخلی

زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک با اشاره به این موضوع که اولویت اول فدراسیون حمایت از تولیدکنندگان داخلی است گفت: تنها یک تولید کننده وسایل و تجهیزات ژیمناستیک از سوی سازمان صنعت و معدن تایید شده است.  تعداد اقلام تولیدی این تولیدکننده داخلی محدود است و در برخی لوازم نمی‌توانیم تمام نیاز‌های خود را از این تولید کننده تامین کنیم.  بخشی از آکادمی ژیمناستیک با لوازم و تجهیزات این تولیدکننده تجهیز شده است. در برخی موارد نیز به طور مشترک از وسایل خارجی و ایرانی استفاده می‌کنیم. اولویت اول فدراسیون ژیمناستیک حمایت از تولید کننده داخلی است. لازم است دست اندرکاران و مسئولان از تولیدکنندگان حمایت کنند تا آن‌ها هم بتوانند تولیدات خود را به استاندارد‌های جهانی نزدیک کنند.  

تجهیزات ژیمناستیک نیازمند مواد اولیه‌ای به نام اعتماد ملی

درگاهی درباره این که در ساخت و تولید کدام بخش از وسایل ژیمناستیک خودکفا و در کدام بخش هنوز به استاندارد‌های جهانی نزدیک نشده ایم اظهار کرد: خوشبختانه در وسایلی مانند پیست و استراکچر‌های چوب ژیمناستیک تولیدات خوبی داریم،  اما در بخش تولید چوپ‌هایی که فشار اجرای حرکات ژیمناستیک را تحمل می‌کنند هنوز راه طولانی در پیش داریم.

او درباره اینکه چگونه می‌توان هر چه سریعتر به استاندارد‌های جهانی نزدیک شد  تصریح کرد: تعامل با دانشگاه‌های فنی مهندسی و صنعتی به طور حتم می‌تواند این مسیر را کوتاه کند و موجب شود که تولیدکنندگان در مدت زمان کمتری ابزار‌هایی با مقاومت و انعطاف بیشتری تولید کنند.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک درباره آمادگی این فدراسیون برای ارائه مشاوره و همفکری به تولیدکنندگان داخلی بیان کرد: فدراسیون آماده است با در اختیار گذاشتن مشاوران زبده و ارائه راهکار در زمینه تولید، نیازسنجی، فرایند ساخت،  بازاریابی و پیدا کردن راه اقتصادی تولید به تولید کنندگان داخلی کمک کند.

درگاهی از برگزاری اولین کنگره بین المللی علم و ژیمناستیک در تهران خبر داد و بیان کرد: در زمستان سال جاری کنگره بین المللی علم و ژیمناستیک در کشور برگزار می‌شود. در این کنگره شرکت‌های بین المللی تولید کننده لوازم و تجهیزات ژیمناستیک دعوت می‌شوند. تعامل با این شرکت‌ها می‌توانند مسیری را برای تولید کنندگان داخلی فراهم کند تا با ایجاد ارتباط و الگوبرداری از شرکت‌های خارجی محصولات با کیفیت تولید کنند. برای تولید کالا‌های باکیفیت باید تفکر و تکنولوژی را از شرکت‌های مطرح و معتبر به دست آورد.  

تولید کننده ای که دستی هم در آتش واردات دارد!

محمود اصلی تولید کننده تجهیزات ژیمناستیک و تنها دارنده تاییدیه رسمی استاندارد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خلاف درگاهی که معتقد است تولیدات این شرکت به صورت محدود است، ادعا می‌کند در همه بخش‌های ژیمناستیک به جز چند مورد توانایی ساخت تجهیزات را دارد.

تجهیزات ژیمناستیک نیازمند مواد اولیه‌ای به نام اعتماد ملی

او درباره وضعیت تولید تجهیزات ژیمناستیک در کشور گفت: ۵ سالی است که تولیدکنندگان تجهیزات ژیمناستیک افزایش پیدا کرده اند و ضمن ارتقای کیفیت محصولات، به کشور‌های عربی و کشور‌های حوزه شمال صادرات داریم. تولیدکنندگان داخلی در چند سال اخیر با تامین وسایل ژیمناستیک از خروج ارز جلوگیری کرده اند. اگر ۱۰ سال پیش قصد خرید یک خرک ایرانی را داشتید با کیفیت پایین و طیف قیمت‌های مختلف روبرو می‌شدید.

اصلی اضافه کرد: در مجموعه ۱۲۰ قلم وسایل ژیمناستیک به جز مواردی مانند چوب پارالل، میله بارفیکس و ترامپولین در همه بخش‌ها و در همه شاخه‌ها تولید داخلی داریم. آکادمی ژیمناستیک واقع در مجموعه انقلاب نیز با تولیدات ما تجهیز شده است.

تولیدکننده وسایل ژیمناستیک افزود: متاسفانه فاکتور‌های سازمان استاندارد برای ارزیابی وسایل ژیمناستیک متعلق به سال ۱۳۴۸ است که بسیار قدیمی و عقب افتاده است.

اصلی اظهار کرد: لازم است تولیدکنندگان تجهیزات ژیمناستیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هم همکاری سازمان استاندارد کانالیزه شوند و با ایجاد اتحادیه برای تولیدکنندگان حرفی برای گفتن در سطح بین المللی داشته باشند. باید وزارت صنعت و فدراسیون ژیمناستیک، تولیدکنندگان دارای پروانه بهره برداری را در سایت وزارت صنعت و معدن ثبت کنند تا به همه معرفی شوند.

او درباره وضعیت اقبال عمومی از تولیدات داخلی بیان کرد: با وجود این که صادرات داریم اما باز هم باشگاه‌هایی در داخل کشور وجود دارند که ترجیح می‌دهند سالن‌های خود را با وسایل آلمانی تجهیز کنند. به همین دلیل من هم برای کسب در آمد و پاسخ به تقاضای مردم مجبور به واردات وسایل و تجهیزات ژیمناستیک هستم.

تفاوت کالای داخلی و خارجی زیاد است 

سعیدرضا کیخا نخبه شیرازی ژیمناستیک کشورمان و دارنده چند مدال بین المللی در خرک حلقه درباره تفاوت محصولات داخلی و خارجی گفت: در حال حاضر شرکت هایی در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند تجهیزات و وسایل ژیمناستیک تولید کنند. مدتی قبل یک خرک از یک شرکت داخلی سفارش دادیم،  اما زمانی که خرک را دریافت کردیم، متوجه شدیم با نمونه‌های خارجی تفاوت بسیاری دارد. حتی در ابعاد نیز با نمونه خارجی خود متفاوت بود.  اگر تولید کنندگان حتی بتوانند شبیه کالای خارجی بسازند ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم.  امروز با توجه به نوسان قیمت ارز و هزینه‌های جابجایی استفاده از کالای داخلی به صرفه‌تر است.

تجهیزات ژیمناستیک نیازمند مواد اولیه‌ای به نام اعتماد ملی

کیخا اضافه کرد: متاسفانه خرک حلقه استاندارد که در مسابقات بین المللی از آن‌ها استفاده می‌شود و مورد تایید فدراسیون جهانی است، در کشور وجود ندارد.  قبل از آغاز مسابقات بین المللی مختلف اعلام می‌شود، تجهیزات و لوازم کدام برند در مسابقه استفاده می‌شود.  با این اطلاع رسانی ورزشکاران دیگر کشور‌ها به سراغ این برند‌ها می‌روند و بر روی آن‌ها تمرین می‌کنند.  اما متاسفانه ما چنین امکاناتی نداریم.  

او ادامه داد: من در شهر شیراز فاقد یک خرک استاندارد هستم.  هیئت استان پیگیری‌هایی انجام داده است، اما هنوز به دلیل کمبود بودجه موفق به تهیه خرک نشده ایم.  لازم است وزارت ورزش و جوانان در این موضوع پیش قدم شود و به ما کمک کند.  

ملی پوش ژیمناستیک درباره تجهیزات موجود در شهر تهران افزود: خرکی که در تهران وجود دارد تقریباً استاندارد است، اما مدت زیادی است که از عمر آن می‌گذرد و فرسوده شده است.  

تغییر ذائقه مشتریان به سود توسعه کشور 

خوشبختانه تلاش تولیدکنندگان تجهیزات ژیمناستیک در چند سال اخیر مورد توجه بوده است و تا حدودی پاسخگوی نیاز داخلی است. اما بر اساس گفته اصلی تولید کننده وسایل ژیمناستیک اقبال باشگاه ها برای تهیه وسایل خارجی باعث شده است که این تولیدکننده به واردات نیز روی بیاورد که در نوع خود جالب است. واردات دارای مشکل نیست اما چرا زمانی این تجهیزات با قیمتی متعادل تر در کشور تولید می شود تنها به دلیل نام کشور تولیدکننده، کالای خارجی را به مشابه داخلی ترجیح داد؟ البته تغییر ذائقه مشتریان به زمان و جلب اعتماد آنان در طول زمان نیاز دارد که به نظر نمی رسد در کوتاه مدت قابل دسترسی باشد. اما لازم است در سالی که با نام حمایت از کالای داخلی نام گرفته است هر فردی در جایگاه خود آغازکننده راهی باشد که در آن کارگر ایرانی سربلند و توسعه اقتصادی کشور تضمین می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار