وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به بررسی علت افزایش حجم تولید نفت عربستان سعودی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) پرداخت.

علت افزایش حجم تولید نفت عربستان پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه وال استریت ژورنال در مقاله روز گذشته (جمعه) خود به بررسی علل افزایش حجم تولید نفت عربستان پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران پرداخت و نوشت:  عربستان سعودی پس از دوسال پایین نگه داشتن تولید نفت خود بار دیگر به فکر افزایش تولید افتاده است.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته‌ای ایران را صادر کرد، بهای جهانی نفت افزایش بی رویه‌ای را تجربه کرد. در ماه مه، حجم تولید نفت عربستان با 100 هزار بشکه افزایش، به 10 میلیون بشکه در روز رسید.

برخی از مقامات سعودی اعلام کردند عربستان قصد دارد در ماه ژوئن نیز، 100 هزار بشکه دیگر به حجم تولید روزانه خود بیفزاید.

با توجه به آنچه در مقاله وال استریت ژورنال آمده است: با خروج آمریکا از برجام و احتمال کاهش تولید نفت ایران، عربستان با افزایش تولید نفت خام خود موجب کاهش نگرانی های واشنگتن در مورد نوسانات بهای نفت در سطح جهانی می شود.  ترامپ پیش از اعلام تصمیمش مبنی بر خروج از برجام، درصدد کسب اطمینان از ریاض بود تا با تنظیم حجم تولید نفت خود، از پیامدهای رشد قیمت نفت جلوگیری کند.

در بخش دیگری از گزارش وال استریت ژورنال آمده است: افزایش تولید نفت عربستان چندان چشمگیر نیست ولی همین حجم تولید ممکن است به صورت قابل توجهی بهای نفت اوپک را کاهش دهد و سایر اعضای این سازمان را که در دو سال گذشته طی توافقی حجم تولید خود را پایان نگه داشته بودند، به افزایش تولید ترغیب کند.

کشورهای عضو سازمان اوپک و چندین تولیدکننده غیر اوپکی در سال 2016 طی توافقی در وین آمادگی خود را برای کاهش یک میلیون و800 هزار بشکه از مجموع تولید روزانه را اعلام کردند. این اقدام در جهت تثبیت بهای جهانی نفت و جلوگیری از جاری شدن حجم بالای عرضه بود.

رئیس جمهور آمریکا پس از ماه ها اتهام زنی به ایران مبنی بر عدم پایبندی به توافق هسته ای، در ماه مه تصمیم خود را برای خروج از برجام عملی کرد و از بازگشت تحریم های شدید علیه ایران خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار