به دنبال افزایش غیرمعقول قیمت نفت خام عربستان، شرکت نفتی «ساینوپک» چین میزان واردات نفتی خود از این کشور را کاهش می‌دهد.

افزایش غیر معقول قیمت نفت عربستان عامل کاهش میزان وردات شرکت‌های نفتی چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، یک مقام رسمی شرکت نفت و گاز «ساینوپک» چین اعلام کرد این شرکت چینی میزان واردات مواد خام نفتی خود از عربستان سعودی را در ماه ژوئن و برای دومین ماه متوالی تا 40 درصد کاهش خواهد داد. این مقام علت کاهش میزان واردات را افزایش غیرقابل توجیه قیمت این فرآورده‌ها طی ماه‌های اخیر از سوی عربستان عنوان کرد.

بنابر اعلام مقامات ساینوپک، عربستان قیمت نفت سبک خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

ماه گذشته نیز یک مقام این شرکت نفتی چینی گفت: به اعتقاد مسئولان پالایشگاه‌های ما این قیمت‌ها نامعقول هستند و مسئولان عربستان از روش‌های متداول قیمت‌گذاری استفاده نمی‌کنند. علاوه‌بر شرکت ساینوپک یک منبع خبری از دو شرکت پالایشگاهی مهم در شمال آسیا نیز اعلام کرد این دو پالایشگاه به دنبال کاهش ده درصدی میزان واردات نفتی خود از عربستان سعودی هستند زیرا خریداران نفت و فرآورده‌های نفتی به سختی می‌توانند درک کنند که چگونه محاسبات سعودی‌ها قیمت نفت را به بالاترین میزان معمول آن رسانده است.

افزایش قیمت نفت به یک شگفتی در بزرگترین بازار نفت خام در دنیا تبدیل شده است. با این حال احتمال می‌رود شرکت ساینوپک به علت کاهش میزان معمول واردات خود از عربستان جریمه شود. زیرا قراردادهای فروش این شرکت بر پایه این است که یا محصول توافق شده را خریداری می‌کند یا جریمه مربوط به خرید نکردن را باید پرداخت کند. شرکت ساینوپک به طور متوسط روزانه 730 هزار بشکه نفت خام از عربستان سعودی در نیمه اول سال میلادی جاری وارد کرده است که نسبت به میزان 845 هزار بشکه در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. 

عربستان سعودی سال گذشته اعلام کرد این کشور میزان صادرات نفت خام خود را به کمتر از 7 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد  و ماه گذشته نیز وزیر انرژی عربستان تاکید کرد این هدف عربستان می‌تواند قیمت‌های بالای اعمال شده از سوی این کشور را قابل توضیح کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار