عربستان سعودی از احتمال افزایش تولید نفت این کشور در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خبر داد.

افزایش احتمالی تولید نفت عربستان در پی خروج آمریکا از برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا کشورش را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج کرد، عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد برای مقابله با کمبود احتمالی نفت در بازار ممکن است تولید نفت خود را افزایش دهد. پیش از این، گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام باعث بالا رفتن بهای نفت و احتمال ایجاد تنش در خاورمیانه که یک سوم نیاز روزانه جهان به نفت را برآورده می‌کند، شده  بود.

ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را بازمی‌گرداند، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد. برجام در سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی امضا شد و براساس آن تحریم‌ها علیه ایران در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو شدند.

یک مقام سعودی در وزارت انرژی عربستان روز چهارشنبه گفت: «ما با تولیدکنندگان بزرگ نفت چه آن‌هایی که عضو اوپک هستند و چه آن‌هایی که عضو این سازمان نیستند برای تامین نفت مورد نیاز همکاری خواهیم کرد».

این مقام سعودی در ادامه گفت: «به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، عربستان به تلاش برای ایجاد ثبات در بازار نفت به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و حفظ رشد اقتصادی جهانی متعهد است».

وزیر انرژی و صنایع امارات نیز روز سه شنبه اعلام کرد اوپک با توجه به خروج آمریکا از برجام به تلاش خود برای متوازن کردن بازار نفت و بازگرداندن سرمایه به صنعت نفت ادامه می‌دهد.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در حال حاضر در حال اجرای توافقی با تولید کنندگان نفتی خارج از اوپک مانند روسیه است که باعث کاهش اشباع بازار‌های جهانی و افزایش بهای نفت شده است. اوپک در ماه ژوئن نشستی برگزار می‌کند که احتمالاً نتیجه آن ادامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ خواهد بود. اما کاهش صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها و کاهش تولید نفت کشور‌هایی مانند ونزوئلا نگرانی‌ها درباره افزایش بهای نفت را بیشتر کرده است. ایران پس از عربستان و عراق سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است. این کشور روزانه ۳.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و ۴ درصد نیاز نفتی جهان را تامین می‌کند.

از زمانیکه توافق هسته‌ای ایران اجرا شد صادرات نفت این کشور از کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز به تقریباً ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. بیشتر این نفت به آسیا صادر می‌شود و ۶۰۰ هزار بشکه از آن نیز روزانه به اروپا صادر می‌شود.

ترامپ ماه گذشته اوپک را به بالا بردن مصنوعی بهای نفت متهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یمن که بیشتر از این ویران نمیشود پس چرا مراکز نفتی عربستان نوکر امریکارانمیزند
Germany
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا یمن مخازن نفت عربستان را نمیزنه
Germany
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا یمن مخازن نفت عربستان را نمیزنه
آخرین اخبار