به نوشته الجزیره، نگرانی دونالد ترامپ از شکست سنگین جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر آینده کنگره، علت اصلی تصمیم او به خروج از برجام است.

الجزیره: ترس ترامپ از نتایج انتخابات آتی کنگره علت اصلی خروج آمریکا از برجام استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره گزارش داد: نگرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از شکست سنگین جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر آینده کنگره، علت اصلی تصمیم او به خروج از توافقنامه هسته ای ایران (برجام) است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن درباره اعلام رسمی خروج دولت آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران گفت: رئیس جمهور دونالد ترامپ تعهد انتخاباتی خود را درباره خروج از توافقنامه هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور، با وجود مخالفت قوی همه پایتخت های امضاکننده این توافقنامه با تهران، عملی کرد.

در ادامه این گزارش پس از پخش قسمتی از سخنان ترامپ آمده است: باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا با صدور بیانیه‌ای به تصمیم جانشین خود در خروج از توافقنامه هسته‌ای ایران حمله کرد. بعضی از اعضای کنگره حتی از حزب جمهوریخواه هم موضع مشابهی اتخاذ کردند.

ادوارد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: «نگران آن هستم که خروج از توافقنامه هسته ای ایران، نتایج معکوس به همراه داشته باشد. کنگره هنوز از هیچ جایگزینی برای آن اطلاع پیدا نکرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: منتقدان رئیس جمهور آمریکا علاوه بر پیامدهای احتمالی خروج از توافقنامه هسته ای ایران که هیچ توجیه اخلاقی یا راهبردی نداشت، نگران تاثیر این تصمیم بر روابط سیاسی و اقتصادی با متحدان واشنگتن در اروپا، در صورت تصمیم آنها به ادامه روابط تجاری با تهران هستند.

دانیل سیروار، استاد روابط بین الملل در دانشگاه جانز هاپکینز به الجزیره گفت: «به اعتقاد من، از زمان حمله به عراق تاکنون هیچ تصمیمی تا این اندازه برای آمریکا اهانت آمیز نبود.»

خبرنگار شبکه الجزیره خاطر نشان کرد: ترامپ در حالی از توافقنامه هسته ای ایران که یک بمب هسته ای هم در اختیار ندارد، خارج شد که سقف انتظارات از مذاکرات آینده با کره شمالی را بالا برد. دستگاه اطلاعاتی آمریکا معتقد است پیونگ یانگ توانایی ساخت شصت کلاهک هسته ای را دارد. امانوئل مكرون، رئیس جمهور فرانسه پیش بینی کرده بود که ترامپ به علت مسائل داخلی از توافقنامه هسته ای ایران خارج خواهد شد و بسیاری از تحلیلگران با این دیدگاه او موافق هستند. از روز گذشته انتخابات اولیه به عنوان مقدمه انتخابات نوامبر آغاز شد و پیش بینی نمی شود کنگره تا ماه نوامبر، مصوبه ای داشته باشد. علاوه بر تحقیقات رابرت مولر، نگرانی اصلی ترامپ انتخابات ماه نوامبر است. اگر اکثریت به دست دموکرات ها بیفتد، تهدیدی برای ریاست جمهوری او خواهد بود. به همین علت فقط جبهه خارجی را دارد که می تواند در آن برای راضی کردن طرفداران خود اقدامی صورت دهد تا از شکست سنگین در انتخابات ششم نوامبر آینده نجات یابد.

انتهای پیام/

چرا ترامپ از برجام خارج شد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار