قدمی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از آغاز طرح سنجش نوآموزان طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری علی قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با موضوع سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.
 
در این مراسم قدمی با اشاره به اینکه طرح سنجش نوآموزان مانند سال های قبل در یک هزار و  ۴۷۲ پایگاه فعال می‌شود، گفت: بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی شامل پزشک، پیراپزشکی و نیروهای ارزیاب در این پایگاه ها خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: این طرح تا ۱۰ الی ۱۵ روز آینده در استان‌ها بنا بر تشخیص ادارات کل آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه این زمان ادامه خواهد داشت.

قدمی اظهار کرد: برای سنجش مبلغ ۲۵ هزار تومان از خانواده اخذ می‌شود و در صورتی که شرایط خاص اقتصادی برای خانواده‌ها وجود داشته باشد، تخفیفی برای آنها خواهیم داشت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: برای مناطق عشایری سنجش رایگان خواهد بود هرچند این طرح برای ما ۲میلیارد هزینه داشته است اما همین روند خدمات  رایگان ادامه خواهد داشت.

طرح سنجش از الزامات ثبت نام در مدارس استثنایی

قدمی با تاکید بر اینکه انجام طرح سنجش از الزامات ثبت نام است، گفت: در روند سنجش ارزیابی بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی و مشکلات جسمی و حرکتی نو آموزان مورد توجه قرار می گیرد و اگر در موارد سنجش شده مشکلی وجود داشته باشد مجددا تست سنجش برای نوآموزان در پایگاه های تخصصی انجام خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی تصریح کرد: نو آموزان پیش‌دبستانی‌ هم امکان حضور در طرح سنجش را دارند و حضور این افراد در طرح سنجش باعث می‌شود تا روند مداخله‌ای در صورت وجود مشکل برای نوآموزان یک سال زودتر انجام شود.

قدمی درباره وضعیت نوآموزانی که به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند، گفت: چنانچه در پایگاه‌های تخصصی ناهنجاری نوآموزان تشخیص داده شود بنا بر نظر خانواده می‌توانند دانش‌آموزان در مدارس عادی یا تلفیقی تحصیل کنند که البته این موضوع با توجه به شرایط نوعی ناهنجاری نوآموز خواهد بود، اما در صورتیکه فرد دچار مشکلات ذهنی باشد تحصیل وی در مدارس با نیازهای ویژه انجام خواهد شد.

قدمی درباره وضعیت سنجش نوآموزان برای سال تحصیلی گذشته گفت: با یک ونیم میلیون نو آموز ارزیابی شده 72 درصد ‌آنها سابقه آموزش‌های پیش‌‌ از دبستان را داشتند، 6 درصد نوآموزان چپ دست و 94 درصد راست دست بودند.

وی ادامه داد: 68 درصد واکسیناسیون کامل انجام دادند و حدود 32 درصد افراد واکسیناسیون ناقص داشتند علاوه بر آن بر اساس سنجش نوآموزان 55 هزار والدین بی‌سواد شناسایی شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی تصریح کرد: پس از ارزیابی‌های انجام شده 5 درصد نوآموزان دچار چاقی مفرط بودند و یک و نیم درصد آنها لاغری شدید داشتند؛ همچنین 72.7 درصد از نظر سلامت دچار مشکل دهان و دندان و 27.3 درصد بدون مشکل دهان و دندان بودند.

قدمی درباره وضعیت آموزشی مدارس استثنائی بیان کرد: سال گذشته 8 هزار و 737 نفر به مدارس استثنائی ارجاع داده شدند، همچنین 1697 نوآموز تحت آموزش‌های تلفیقی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه هزار و 5600 مدرسه استثنائی در کشور داریم گفت: علاوه بر آن 25 مدرسه شبانه‌روزی و 447 مرکز مشکلات ویژه یادگیری داریم که 139 مرکز آن غیر دولتی است و به طور کلی در مدارس ما 75 هزار و 257 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی تصریح کرد: سال گذشته 7 هزار و 402 دانش‌آموز کم توان ذهنی 470 دانش‌آموز دچار مشکلات جسمی و حرکتی و 231 دانش‌آموز اوتیسم شناسایی شد.

وی درباره زمان سنجش و حضور خانواده‌ها در زمان مقرر تصریح کرد: به خانواده‌ها توصیه داریم با توجه به زمان در نظر گرفته شده نوآموزان را برای سنجش آماده کنند و به پایگاه‌ها مراجعه داشته باشند در غیر این صورت جریمه‌ای برای خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینکه پوشش طرح سنجش به 99 درصد رسیده است، گفت: علاوه بر پایگاه‌های فعال 53 پایگاه سیار هم در مناطق عشایری به سنجش نوآموزان می‌پردازند.

ارتقای کیفی فعالیت‌های ورزشی در حوزه دانش‌آموزان استثنائی

قدمی درباره برنامه‌های سازمان برای دانش‌آموزهای با نیازهای ویژه گفت: تمامی برنامه‌های این سازمان مبتنی بر سند تحول پیش می‌رود و امسال برای ارتقای فعالیت‌های ورزشی گام‌هایی را برداشتیم.

وی ادامه داد: در این مسیر جهت‌گیری تربیت مدرس کشوری را مورد توجه قرار دادیم و در هر استان مدرسان آموزش دیده دانش آموزان را با جهت‌گیری ورزش‌های قهرمانی و همگانی آموزش می‌دهند چرا که اعتقاد داریم تربیت ورزشکاران در سطح قهرمانی از مدارس نشأت می‌گیرد.

قدمی بیان کرد: در حوزه ورزشی استعداد یابی و هدایت دانش‌آموزان مستعد ورزشی به سمت قهرمانی و مسابقات پارا‌المپیک از اهدافی است که در حوزه بر‌نام‌های کاری خود به طور جدی دنبال می‌کنیم.

پوشش خدمات حمایتی برای 16 هزار دانش‌اموز با نیازهای ویژه

رئیس آموزش و پرورش استثنائی با اشاره به خدماتی در برنامه حمایتی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده است، گفت: رقم این حمایت‌ها به بیش از 10 میلیارد تومان رسیده است و هزینه‌های درمانی که طی یک سال گذشته از طرف خانواده‌ها داشتیم هیچکدام برگشت داده نشده و تأمین اعتبار کردیم.

وی ادامه داد:‌ خدمات حمایتی باعث ارتقای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شده است البته باید پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیش از این باشد.

قدمی تصریح کرد: یکی از مواردی که به ارتقای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمک می‌کند فرهنگ سازی در این زمینه است خانواده‌های دارای این فرزندان از کتمان این حقیقت و حضور فرزندانشان در جامعه اجتناب نکنند، اکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور بدون مدرسه نیستیم اما باید خانواده‌ها متقاعد شوند که دانش‌آموزان در این مدارس به تحصیل بپردازند.

 تولید محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان اوتیستیک

رئیس آموزش و پرورش استثنائی از تولید محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان اوتیستیک خبر داد و گفت: برنامه‌های آموزشی در نظر گرفتیم تا دانش‌آموزان این عارضه از تحصیل محروم نباشند.

قدمی بیان کرد: در پایگاه‌های سنجش نوآموزان بیش از هزار مشاور در نظر گرفته شده است تا به توجیح خانواده‌ها برای وضعیت دانش‌آموزان بپردازند و چنانچه دانش‌آموزی نیازمند اقدامات ویژه باشد خانواده‌ها این شرایط را بپذیرند.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی ادامه داد: 2 تا 3 سال فرصت آموزشی برای دانش‌آموزان با تشخیص نیازهای ویژه در نظر گرفتیم که اگر طی  آن دانش‌آموز قادر به حضور در کلاس‌های درس نباشد آن را به سازمان بهزیستی معرفی می‌کنیم، البته سیاست ما این است که تمامی کودکان حق تحصیل داشته باشند.

وی درباره توزیع کتاب‌های درسی دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: آماده‌سازی این کتاب‌ها در دست اقدام است و قیمت کتاب‌ها همانند کتاب‌های دانش‌آموزان عادی خواهد بود، هرچند هزینه تهیه آن 10 الی 15 برابر بیش از هزینه کتاب‌های عادی است.

قدمی درباره فعالیت مراکز مشکلات یادگیری اظهار کرد: این مراکز برای دانش‌آموزانی که در یک الی 2 درس دچار اختلال یادگیری هستند در نظر گرفته است که معمولا بعد از 12 الی 20 جلسه آموزشی مشکل آنها برطرف خواهد شد، اکنون 486 مرکز مشکلات یادگیری داریم که سعی می‌کنیم آن را به بیش از 700 مرکز برسانیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی افزود: یکی از دلایل اختلافات یادگیری در دانش ‌آموزان نبود دانش لازم معلم ابتدایی است که در این مراکز سعی می‌کنیم چنین مشکلاتی رد شود، علاوه بر آن دوره‌های ضمن خدمت در حوزه‌های تخصصی برای نیروهای انسانی در نظر گرفته‌ایم.

قدمی اظهار کرد: به دنبال توسعه مراکز مشاوره خانواده هستیم و اعتقاد داریم حضور خانواده‌ها در فرایند آموزش ضروری است و بر همین اساس اکنون 8 مرکز آموزش خانواده در استان‌ها داریم که به تدریج 3 الی 5 مرکز دیگر را اضافه خواهیم کرد همچنین اپلیکیشن آموزشی تولید شده است که در اختیار خانواده و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت‌آموزش از اصول کاری سازمان آموزش و پرورش استثنائی است، گفت: با همکاری معاونت ابتدایی همایشی در حوزه دانش‌آموزان دیرآموز و اختلالات یادگیری برگزار خواهیم کرد تا محتوای مناسب برای این همایش استخراج و در اختیار معلمان قرار گیرد.

دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را در سیستم گلخانه‌ای آموزش نمی‌دهیم

رئیس آموزش و پرورش استثنائی با تاکید بر اینکه آموزش فراگیر یکی از محورهای اساسی برای آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: اعتقاد داریم این نوع از آموزش ما را به هدف نزدیک می‌کند چرا که نباید سیستمی گلخانه‌ای و جداسازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه داشته‌ باشیم.

وی از وجود 10 مدرسه بدون مانع با هماهنگی سازمان نوسازی در هر استان خبر داد و بیان کرد: در این مدارس شرایط فیزیکی به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه مشکلی نداشته باشند.

قدمی درباره حرفه‌آموزی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: دوره‌های پیش‌حرفه‌ای و حرفه‌‌آموزی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفتیم علاوه بر آن قصد داریم تا تعاونی کارگاهی تشکیل دهیم تا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در این مراکز فعالیت کنند.

درخواست مجوز جذب نیروهای آزاد

قدمی درباره ساماندهی نیروهای انسانی در مدارسی با نیازهای ویژه گفت: اولویت اصلی ما ساماندهی نیروها در مدارس خاص است و با توجه به کمبود نیروی انسانی ناگزیر هستیم تا جذب نیروی آزاد داشته باشیم.

وی درباره ساماندهی نیروهای انسانی و معلم رابط و طرح تلفیقی گفت: با توجه به کمبود نیرو معلم مدارس عادی را با آموزش‌های لازم در حوزه تلفیقی برای خدمات رسانی به دانش‌آموزان در این طرح آماده می‌کنیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی درباره منابع تأمین نیرو در مدارس با نیازهای ویژه گفت: 30 نفر نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی از طریق آزمون استخدامی آینده تأمین خواهد شد همچنین استمرار خدمت برای نیروهای در آستانه بازنشستگی را در نظر گرفتیم.

وی تصریح کرد: البته 3 درصد از سهمیه استخدام‌ها به طور کلی به معلولان اختصاص پیدا کرده است که از این نیرو ها در مدارس با نیازهای ویژه بهره می‌گیریم اما باید شرایط به گونه‌ای پیش رود که حضور چنین افرادی در مدارس عادی بیشتر شود.

قدمی درباره میزان سرانه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: به طور متوسط بین 6 الی 7 میلیون تومان برای هر دانش‌‌آموز در مدارس استثنائی هزینه می‌شود، همچنین هزینه ایاب و ذهاب برای این دانش‌آموزان رایگان خواهد بود که البته با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدیم البته رایزنی‌های انجام شده به رفع مشکل انجامید.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای این سازمان 40 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است گفت: 60 درصد این بودجه تخصیص داده شد که سعی می‌کنیم با شرایط موجود هم ساماندهی دانش‌‌آموزان را داشته باشیم.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار