به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ محمدزاده مجری پروژه راهآهن تبریز به میانه با بیان اینکه در صورت تامین بودجه اختصاص یافته پروژه در سال ۹۹ مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت، گفت: با این شرایط پروژه در سال ۹۸ به ایستگاه باسمنج و در سال ۹۹ در ایستگاه ائلگلی خواهد رسید.
پروژه ملی راهآهن تبریز یکی از پروژههای اولویتدار راهآهن کشور است که در صورت بهرهبرداری، مسیر ۳۲۰ کیلومتری تبریز به میانه به ۲۰۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت.
احداث راهآهن تبریز به میانه از سال ۷۹ به طول ۲۰۳ کیلومتر در دو خط آغاز شده و اکنون به بستانآباد رسیده است.
سال گذشته ۹۰۰ هزار مترمکعبی خاکریزی، ۲۵ هزار مترمکعب بتنریزی، ۲ هزار و ۳۰۰ هزار تن آرماتوربندی و زیرسازی کل مسیر در فاز اول انجام گرفته است که بهبود شبکه آسیایی راهآهن، سریع، ایمن، کم مصرف بودن و کاهش مسیر از مزیتهای طرح ملی راهآهن میانه به تبریز است.
از دیگر ویژگیهای مسیر کاهش ۱۹ ایستگاه به ۹ ایستگاه راهآهن است که تاکنون یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و برای تکمیل آن به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که در صورت تخصیص بودجه ۴۵۰ میلیارد تومانی مصوب در نهاد ریاستجمهوری برای سالهای ۹۷ و ۹۸، طرح با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
محمدزاده، مجری پروژه خط آهن تبریز به میانه اظهار کرد: برنامه افتتاح در اردیبهشتماه برنامه خاتمه ریلگذاری بود که مقام ریاست جمهوری ترجیح داد در موقع بهرهبرداری حضور یابد.
وی افزود: طبیعتاً طرحی با مقیاس بزرگ راهآهن میانه به تبریز که دو خطه است و معادل ۴۰۸ کیلومتر راهآهن همسنگ بوده و در منطقه کوهستانی واقع شده است، هزینههای آن حداقل دو یا سه برابر هزینههای راهآهن در دشت خواهد بود.
مجری پروژه ملی راهآهن تبریز به میانه با تاکید به اینکه جهت اتمام پروژه نیازمند اعتبارات مناسب با حجم کاری است، توضیح داد: خوشبختانه در ۱۸ سال گذشته هر چه تخصیص داده شده به طور کامل جذب شده است.
وی با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز تا سال۹۹ طرح مورد بهرهبرداری کامل خواهد رسید، گفت: در مجموعه شرکت ساخت این توان بالا وجود دارد که بتواند تا دو سال آینده طرح را تکمیل کند.
محمدزاده خاطرنشان کرد: با توجه به تخصیص ۱۱۲ میلیارد تومانی برای طرح در سالجاری و تکمیل تا بستانآباد و تصویب بودجه ۴۵۰ میلیارد تومان برای دو سال در نهاد ریاست جمهوری به دلیل سفر استانی به آذربایجانشرقی قطعاً میتوان به مردم استان قول داد که در سال ۹۸ در ایستگاه باسمنج و در سال ۹۹ در ایستگاه ائلگلی خواهد رسید.
وی متذکر شد: مسوولان ارشد استانی و نایب رئیس مجلس به صورت مجدانه پیگیر تخصیص مبلغ مصوب شده در نهاد ریاست جمهوری هستند که در صورت تخصیص پروژه با سرعت بیشتری پیش میرود.
مجری طرح ابراز کرد: هدفگذاری اصلی این است که تا پایان سال ۹۷ از ایستگاه باسمنج به طول ۳۰ کیلومتر زیرسازی انجام گیرد و در سال ۹۸ به ایستگاه ائلگلی برسیم و در سال ۹۹ نیز زیرسازی ایستگاه اصلی تبریز کلید بخورد.
انتهای پیام/ش