روسیه و چین توافقنامه‌هایی در زمینه انرژی هسته‌ای امضا کردند که در آن ساخت چهار راکتور هسته‌ای در چین از سوی شرکت دولتی روس اتم پیش بینی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت دولتی روس اتم در بیانیه‌ای اعلام کرد «مسئولان هسته‌ای روسیه و چین مجموعه‌ای از چند قرارداد مهم را در تاریخ مشارکت هسته‌ای دو کشور امضا کردند.»

این توافقنامه‌ها به مناسبت سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پکن امضا شده است.

در این قرارداد‌ها  ساخت چهار واحد مجهز به راکتور‌های نسل سوم با ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات، یعنی دو راکتور در نیروگاه هسته‌ای موجود در تیانوان و دو راکتور در نیروگاه هسته‌ای شودابائو، پیش بینی شده است.

در قرارداد دیگری نیز تامین تجهیزات، سوخت و خدمات از سوی روسیه برای یک پروژه راکتور سریع چین پیش بینی شده است.

در پایان، قراردادی درباره تامین تجهیزات ژنراتور‌های ترموالکتریک مورد استفاده برای برنامه فضایی چین به ویژه به منظور اکتشافات در ماه از سوی روسیه امضا شد.

الکسی لیخاچف، مدیرعامل روس اتم در این بیانیه اعلام کرد «امروز روسیه و چین رهبران صنعت هسته‌ای جهان هستند. امضای این توافقنامه‌ها بهترین تأیید است برای مشارکت ما با دوستان چینی مان.»

او افزود: «ما چارچوبی را برای طراحی و ساخت مشترک توسط متخصصان روس و چینی در سایت تیانوان ایجاد کرده ایم و به ساخت مدرن‌ترین واحد‌های نسل سوم ادامه می‌دهیم.»

بنا بر اعلام روس اتم، روسیه و چین در پروژه‌های هسته‌ای متعددی از جمله در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و همچنین عرضه محصولات پزشکی هسته‌ای همکاری دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار