وزرای دارایی کشور‌های عضو گروه هفت ضمن انتقاد از تعرفه‌های وارداتی جدید آمریکا در خصوص اتخاذ تدابیری علیه آن توافق کردند.

تعرفه‌های تجاری ترامپ آمریکا را در نشست گروه هفت منزوی کردبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روز گذشته وزرای دارایی گروه هفت نگرانی خود را از تعرفه‌های تجاری جدید آمریکا ابراز داشتند و در خصوص اقدام قاطع متقابل به توافق رسیدند. تعرفه‌های تجاری جدید واشنگتن علیه متحدان خود و تهدید به اعمال تحریم علیه شرکت‌های طرف تجاری با ایران سبب نارضایتی متحدان اصلی تجاری آمریکا شده است.

دویچه وله گزارش داد وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی از 6 کشور عضو گروه هفت که آماده برگزاری نشست هفته آینده در سطح سران این گروه می‌شوند، تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم را به شدت محکوم کردند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز شنبه با انتقادات و نارضایتی گسترده نزدیک‌ترین متحدان آمریکا یعنی کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس در طی نشست گروه هفت در ویستلر کانادا مواجه شد.

انتقادات گسترده وزاری دارایی گروه هفت در روز شنبه در حالی به وقوع پیوست که روز قبل از آن اتحادیه اروپا و کانادا، که بزرگترین منابع واردات آلومینیوم و فولاد آمریکا هستند، شکایت رسمی خود به سازمان تجارت جهانی علیه تعرفه‌های گمرکی اعمالی آمریکا ارائه کردند.

پس از نشست، وزاری دارایی این کشورها در خصوص اتخاذ اقدام قاطع علیه تعرفه‌های آمریکا در نشست آتی سران گروه هفت در کبک کانادا توافق کردند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس خبری جداگانه اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سعی در ایجاد تعادل دوباره در روابط تجاری ما با سایر کشورها دارد. او در این کنفرانس خبری افزود که ترامپ را در جریان برخی از اظهارنظرات شرکای تجاری اصلی آمریکا قرار داده است و رئیس جمهور این کشور این مسائل را با سران کشورهای گروه هفت به بحث خواهد گذاشت.

اولاف شولتز، وزیر اقتصاد آلمان به خبرنگاران گفت اختلاف نظرات با آمریکا بر سر تعرفه‌های وارداتی جدید این کشور سبب تشویق کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تسریع روند اصلاحات در درون این اتحادیه خواهد شد. شولتز اعلام کرد مسائل زیادی در نشست گروه هفت وجود داشت که هنوز درباره آنها به توافقی دست نیافتیم. این مسئله در تاریخ گروه هفت کاملا بی‌سابقه است.

وزرای دارایی اتحادیه اروپا همچنین نگرانی خود را درباره تاثیر تحریم‌های جدید علیه ایران بر شرکت‌های طرف تجاری با ایران را ابراز داشتند.

بیل مورنئو، وزیر دارایی کانادا نیز اعلام کرد به وزیرخزانه‌داری آمریکا گفته که  دیدگاه مطلق ما این است که این مسئله که کانادا می‌تواند یک خطر امنیتی محسوب شود کاملا پوچ و بی‌معنا است. مورنئو افزود: ما نگران این موضوع هستیم که این اقدامات به منظور کمک به اقتصاد ما شکل نگرفته‌اند این اقدامات در واقع مخرب هستند و تمامی این شش کشور دیدگاه خود را در این خصوص به منوچین بیان کردند.

تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن نیز با انتقاد از تصمیم واشنگتن از آن به عنوان اقدامی عمیقا ناخوشایند یاد کرد و افزود این اقدام آمریکا علیه همه کشورها است.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه نیز ضمن تائید سخنان همتای ژاپنی خود اعلام کرد که در مسئله تعرفه‌های وارداتی منوچین تنها بود و این گروه به گروه1+6 تبدیل شده است وقتی تمامی شش کشور دیگر این گروه ناامیدی کامل خود را از اقدام واشنگتن ابراز داشتند.

اختلافات تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال اعمال تعرفه وارداتی 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی بر واردات آلومینیوم از سوی واشنگتن در ماه مارس بالا گرفته است. این اقدام آمریکا همچنین انتقادات جدی چین را به همراه داشت. پکن تهدید کرد که اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه بر واردات کالاهای آمریکا تلافی خواهد کرد.

انتهای پیام/

انزوای آمریکا در نشست کشورهای گروه 7

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار