اقدام آمریکا در افزایش تعرفه‌های گمرکی، اتحادیه اروپا را که در درون با مشکلاتی مواجه است، به فکر مقابله با واشنگتن انداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: روز‌های گذشته روز‌های بدی برای اتحادیه اروپا بود. ابتدا دولت جدید در ایتالیا دولتی سوگند یاد کرد که به اتحادیه اروپا شکاک و بدگمان است. این موضوع، باعث نگرانی بازار‌های بورس شد. آنگاه در اسپانیا، دولت قبلی این کشور که حامی اتحادیه اروپا بود، ناگهان فروپاشید. همزمان سران بلوک اروپا با عواقب اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر افزایش تعرفه‌های گمرکی بر محصولات اروپایی مواجه شدند. بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، جمعه آرامی را سپری کرد، اما همزمان گزارش شد در آلمان تعدادی از حیوانات وحشی در یکی از باغ وحش‌های آلمان مفقود شده‌اند. این مساله نگرانی‌های زیادی را در اروپا ایجاد کرد.

به همین ترتیب اکنون اروپا در سطح جهانی هم با وضع سیاسی مبهم و غیرقابل اعتمادی مواجه است و سران اروپایی عصبی و نگران هستند. ابهام در وضع سیاسی جنوب قاره اروپا با اقدامات دونالد ترامپ بر ضد اروپایی‌ها همراه شده این مسائل باعث شده است که اروپایی‌ها نه با بحران بلکه با سردرگمی مواجه شوند.

در حقیقت بنظر می‌رسد دونالد ترامپ فشار‌ها را بر شرکای خود در اتحادیه اروپا و حتی در داخل آمریکا تشدید کرده است. تلاش‌های اروپایی‌ها برای دستیابی به توافق درباره مسائل مورد اختلاف تاکنون بی‌نتیجه مانده است. در حال حاضر اروپایی‌ها از اهرم‌های بسیار اندکی در برابر واشنگتن برخوردار هستند؛ در آینده شرایطی پدید خواهد آمد که آمریکا درباره مسائل عمده به اروپایی‌ها نیاز خواهد داشت و ممکن است در آن زمان پاسخ اروپایی‌ها تنها سکوت باشد. تشدید تنش و تقابل‌ها با واشنگتن برخی از اعضای اتحادیه اروپا را به این فکر انداخته است که چگونه می‌توانند واشنگتن را وادار کنند که هزینه‌های این تقابل را بپردازد.

توماس کلین بروک هوف، معاون مرکز آلمانی مارشال فاند در واشنگتن و مشاور سابق رئیس جمهور آلمان، گفت: دولت‌های اروپایی اکنون به دنبال یافتن اهرم‌هایی در برابر واشنگتن هستند. وضع کنونی در روابط آمریکا و اروپا در طول ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اگر اروپایی‌ها اهرم‌هایی در برابر ترامپ نداشته باشند به ناچار در برابر آن عقب‌نشینی خواهند کرد. بیشتر آلمانی‌ها و اروپایی‌ها معتقدند سران کشور‌های اروپایی همچون دایناسور‌هایی هستند که درک نمی‌کنند ترامپ نظم جهانی را تغییر داده است. این افراد می‌خواهند اروپا میان خود و واشنگتن فاصله ایجاد کند و برای استقلال خود و همچنین برای دستیابی به توافقات جدید با روسیه و چین تلاش کند. اکنون دولت‌های اروپایی در شرایط بسیار دشواری در برابر واشنگتن قرار دارند. چون اگر دولت‌های اروپایی بخواهند به علت اقدامات ترامپ هزینه‌هایی را به آمریکا تحمیل کنند در آن صورت ممکن است تنش‌ها در روابط اروپا و آمریکا تشدید بشود.

اخیرا کمیسر تجاری اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری در بروکسل گفت روابط بلوک اروپا با واشنگتن دیگر مثل گذشته گرم و صمیمی نیست. وی گفت: تنش میان دو طرف ممکن است تشدید شود. آمریکا وارد بازی خطرناکی شده است و این بازی خطرناکِ واشنگتن، بهبود اقتصادی را که اخیرا در اروپا و در سطح جهانی شاهد آن بوده‌ایم به خطر می‌اندازد.

حتی بدون خصومت و کینه‌های دونالد ترامپ در قبال اروپایی‌ها، اتحادیه اروپا با خطرات قابل توجهی مواجه است. مهم‌ترین مشکلی که اروپا با آن مواجه است در داخل خود این اتحادیه است. دولت جدید اسپانیا -که طرفدار اتحادیه اروپاست- مراسم سوگند را برگزار کرد و انتظار می‌رود چالشی برای این اتحادیه ایجاد نکند. در عین حال، دولت جدید اسپانیا برای راضی کردن جریان‌های طرفدار استقلال در منطقه کاتالان این کشور احتمالا موضوع تقسیم قدرت را با آن‌ها مطرح خواهد کرد. این همان چیزی است که نخست وزیر راستگرای سابق این کشور یعنی ماریانو راخوی از پذیرش آن خودداری می‌کرد. دولت جدید اسپانیا به عنوان یک دولت اقلیت به شدت آسیب پذیر خواهد بود.

در ایتالیا نیز هر چند بعد از هفته‌ها دولت جدید تشکیل شده است، وضع این کشور نگران‌کننده است. دولت جدید ایتالیا ترکیبی از گروه‌های پوپولیستی و چپگرا است که به شدت درباره اتحادیه اروپا بدگمانند. جریان‌هایی که دولت جدید ایتالیا را تشکیل داده‌اند، خواهان تعامل با روسیه و تقابل با بروکسل هستند. دولت جدید در ایتالیا نه تنها در بخش سیاست‌های اقتصادی مخالف اتحادیه اروپا است بلکه از سیاست‌های دیگر اتحادیه اروپا در بخش مهاجرت و تحریم‌های روسیه هم انتقاد می‌کند.

ایتالیا که با مشکلات اقتصادی جدی مانند بدهی‌های بالا، رشد کم و بیکاری شدید مواجه است، حتی اگر دولت جدید آن همچنان به عضویت در اتحادیه اروپا ادامه دهد، تاکید کرده است که سن بازنشستگی را کاهش و بودجه بخش‌های عمومی را افزایش خواهد داد. این اقدامات می‌توانند به بحران مالی دیگری در اروپا منجر شوند. 

استفانو استفینی دیپلمات سابق ایتالیا گفت: دونالد ترامپ در طول ۱۸ ماه گذشته در هیچیک از تصمیماتی که درباره مسائل عمده اتخاذ کرده، مواضع همپیمانان اصلی خود را لحاظ نکرده است. تصمیم‌های ترامپ از جمله خروج از پیمان اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای ایران، انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و افزایش تعرفه‌های گمرکی کالا‌های اروپایی، همگی بر خلاف خواسته اروپا هستند. طرح جدید ترامپ مبنی بر محدودسازی واردات خودرو از اروپا به آمریکا نیز همه کشور‌های بزرگ اروپایی را متضرر خواهد کرد.

در انتهای این مطلب آمده است: اکنون اروپایی‌ها در حال رسیدن به این نتیجه‌اند که ترامپ قصد دارد به چشم یک رقیب به اروپا نگاه کند نه یک شریک و همپیمان و اروپاییان نیز با آمریکا سخت رقابت خواهند کرد. اما اروپا بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از پیش به ناتو و چتر حمایت هسته‌ای آمریکا نیاز خواهد داشت و همین مساله باعث می‌شود اروپایی‌ها سخت تلاش کنند روابط آتلانتیک خود را (با ناتو و آمریکا) قطع نکنند؛ زیرا اروپایی‌ها می‌دانند که اصول اتحاد و همپیمانی حائز اهمیت است و هیچ رئیس جمهوری در آمریکا برای همیشه در رأس قدرت این کشور باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام/

گزارش نیویورک‌تایمز از جنگ تجاری آمریکا و اروپا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار