شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، شب قدر، شب نزول قرآن و برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خداوند بر زمین فرود می‌آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می‌کنند و خوشا به حال کسانی که تلاش می‌کنند تا قدر و منزلت این شب را دریابند.

مردم متدین و ولایت مدار سیستان وبلوچستان  در شب‌های قدر با حضور در مساجد محل خود با خواندن قرآن و دعا‌های جوشن کبیر، مجیر، افتتاح و ذکر مصیبت آل الله به شب زنده داری می‌پردازند.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

بسیاری از مردم شهر‌های مختلف سیستان وبلوچستان با شرکت در آئین شب‌های قدر سعی دارند با احیاء روح معنویت و خداشناسی و پرداختن به عبادتی خالصانه با دوری گزیدن از مظاهر زندگی مادی دل و جان را در چشمه الطاف الهی شستشو دهند.

سخنرانی وعاظ درباره شهادت حضرت علی (علیه السلام) و عزاداری از دیگر مراسم شب‌های قدر است و در برخی از مساجد نقاط شهری و روستایی گستردن سفره سحری پذیرای عزاداران است.

شب‌های قدر، میعادگاه بیداردلان و معراج شب زنده دلان است که بر اساس آیات و روایات ارزش این شب‌ها بیشتر از هزار شب است.

در لیالی قدر و به هنگام بر سر نهادن قرآن چراغ‌های مسجد خاموش می‌شود و راز و نیاز‌های شبانه و خواندن مصیبت حال و هوای خاصی بر فضای مسجد ایجاد می‌کند و بهترین حالت را برای طلب استغفار از خدای سبحان فراهم می‌سازد.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

اوج مراسم احیاء شب‌های قدر در شب بیست و یکم رمضان شب شهادت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام) است که مردم سیستان وبلوچستان و دیگر نقاط این استان به عزاداری و سوگواری در غم شهادت آن امام همام به شب زنده داری و احیاء می‌پردازند.

شب های قدر بهترین فرصت برای خودسازی انسان است

حجت الاسلام  عیسی بزمانی مدیرکل سازمان تبلیغات  اسلامی سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  با اشاره به جایگاه ومنزلت شب‌های قدر گفت: لیالی قدر از شرافت و منزلت بالایی برخوردار است.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

وی با بیان اینکه در شب قدر رحمت واسعه خداوند به همه نازل می‌شود و مقدرات ما تا سال آینده در این لیالی رقم خواهد خورد افزود:در لیله القدر، سرنوشت انسان‌ها تعیین ومقدر و تثبیت می‌شود.

بزمانی ماه مبارک رمضان را ماه مهمانی خداعنوان کردوگفت: سفره الهی دراین ماه گشوده شده است.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه شب‌های قدر فرصتی برای داشتن ارتباط بهتری با خدای خود به ویژه برای جوانان که قلب‌های پاک و آماده‌ای دارند، است بیان کرد: شب‌های پرفضیلت قدر به عنوان یک شب خاص از سوی خداوند متعال برای بندگان تعیین شده و همه اعمال نیز ویژه و پاداشی مضاعف دارد.

وی تصریح کرد:لیله القدر به خاطر حادثه وقایع جانگداز ضربت خوردن وشهادت حضرت علی (علیه السلام) که قرآن ناطق است حال وهوای دیگری دارد.

حجت الاسلام بزمانی با اشاره به اینکه شب‌های لیله القدر، شب‌های مناجات، شب‌های دعا وانس با قرآن است افزود: خداوند متعال قرآن را در این شب‌ها نازل کرده که نشان از اهمیت و جایگاه شب‌های قدر است و هر کس در این شب‌ها احیاء و شب‌زنده‌داری کند، خداوند برای او قدر و منزلت والایی قرار می‌دهد.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

وی اضافه کرد:خداوند معارف عالیه خود را در این شب‌های قدر شامل بندگان خود وقرآن را نازل کرد و انسان‌ها می‌تواند با معارف الهی آشنا شوند ومعرفت پیدا کنند اگر قرآن نازل نمی‌شد از بسیاری معارف ماورالطبیعی غافل بودیم، از بهشت وفرشتگان، عالم غیب وجهنم خبری نداشتیم.

شب‌های قدر شب‌های ارتباط با خدا

وی با اشاره به اینکه شب‌های قدر شب ارتباط با قرآن ناطق وسیره عملی ونظری امام علی (علیه السلام) نیز است گفت: شب‌های قدر شب‌های ارتباط با خدا، ارتباط با معبود ولیالی قرآن وعترت بوده، قرآن برای نزولش وعترت هم برای وجود حضرت علی (علیه السلام) می‌باشد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی  استان ادامه داد:یکی از مهمترین مباحث درلیله القدر باید مورد توجه قرار گیرد بحث معرفت قرآنی ونزول قرآنی است.

وی یکی از نتایج شب‌های لیله القدر تحقق سبک زندگی قرآنی دانست وگفت: لیله القدر معرفت قرآنی، معرفت امام وولایت وهم معرفت ادعیه است که سبک زندگی ما را اسلامی می‌کند.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

وی همچنین افزود: مجموع کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ، مراکز وموسسات قرآنی نیز برای این شب‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرارداده تابیشتر مورد بهره برداری مردم واقشار مختلف قرار بگیرد.

بزمانی افزود: در ماه مبارک رمضان وشب‌های قدر باید باید از فرصت وظرفیت معرفت قرآنی، اهل بیت (علیه السلام) وادعیه حیات بخش استفاده کامل را ببیرم.

کانون‌های مساجد سیستان وبلوچستان در شب‌های قدر میزبان شب زنده داران

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، به برنامه‌های مساجد در شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: همه مساجد دارای کانون فرهنگی هنری در شب‌های پرفضیلت قدر به انجام مراسم مخصوص این لیالی می‌پردازند و میزبان روزه داران و مشتاقان به درگاه حق تعالی هستند.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

حجت الاسلام پودینه  با بیان اینکه برنامه‌های شب‌های قدر با هدف تعمیق باور‌های دینی واشاعه ارزش‌های اسلامی وفرهنگ دینی برگزار می‌شود گفت: خواندن دعای جوشن کبیر، دعای مجیر، دعای افتتاح، سخنرانی، به سرگرفتن قرآن و عزاداری به مناسبت شهادت حضرت علی (علیه السلام) از جمله این برنامه‌ها است.

 

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

وی با بیان اینکه شب قدر بر اساس فرمایش خداوند سبحان، از هزار ماه برتر است و در این شب، مقدرات یک ساله انسان مکتوب می‌شود اضافه کرد: قلوب مسلمانان روزه دار در لیالی قدر از دعا و مناجات و تمسک به قرآن، سعادت دنیا و آخرت انباشه می‌شود.

پودینه با تاکید بر خواندن قرآن ودعا دراین شب‌های پر فضیلت اضافه کرد: در شب‌های قدر، در‌های توبه و استغفار به روی بندگان خدا باز است و باید از این روز‌ها به خوبی بهره گرفت.

شب قدر؛شب راز ونیاز به درگاه حضرت حق

وی با بیان اینکه شب قدر، شبی بسیار با ارزش و شب رقم خوردن تقدیر بندگان است اضافه کرد: ما می‌توانیم با یادآوری گناهانمان و استغفار از خدا در شب‌های قدر، توبه و طلب آمرزش کنیم.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به قداست و برتری شب‌های قدر نسبت به شب‌های دیگر گفت: شب قدر از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و سوره قدر بیانگر آنست که قرآن، در شب قدر نازل شده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار