مدیر گنجینه عصارخانه شاهی از آغاز مرحله دوم شناسایی تاریخ شفاهی بازار اصفهان با هدف جمع آوری اسناد مشاغل سنتی بازار بزرگ اصفهان از اواخر بهار سال جاری خبر داد.

مریم قانونی در گفت وگو ی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به اینکه عصارخانه شاهی در دوره صفویه با کارکرد روغن گیری ساخته شده، اظهار داشت: این عصارخانه رسما از سال 92 به عنوان موزه معرفی و زیر مجموعه سازمان، فرهنگی _تفریحی به فعالیت خود ادامه داد.

مریم قانونی، تصریح کرد: عصارخانه علاوه بر کارکرد موزه، به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان فعالیت می کند و مطالعات مربوط به فرهنگ عامه را انجام می دهد.

وی در خصوص برگزیده شدن موزه عصارخانه شاهی در مراسم بزرگداشت موزه ها، ادامه داد: ایکوم یا کمیته ملی موزه های ایران، هر ساله تعداد زیادی از موزه های کشور را در بخش های مختلف بررسی و از مدیرن موزه های برتر تجلیل می کند.

به گفته این مقام مسوول موزه عصارخانه شاهی نیز سال 1391، در شاخص «پژوهش»، جایزه برتر ایکوم را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: سال جاری نیز این موزه به دلیل فعالیت های انجام شده در معرفی عصارخانه شاهی به گردشگران و توریست های خارجی، موفق به کسب رتبه برتر «شاخص معرفی» شد.

قانونی در مورد فعالیت های انجام شده در این بخش به برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاس هایی با موضوع مردم شناسی و فرهنگ و ادبیات عامه اشاره کرد و افزود: اصلی ترین فعالیت موزه عصارخانه شاهی، شناسایی تاریخ شفاهی بازار اصفهان است.

به گفته وی هدف این از انجام این طرح جمع آوری تاریخ شفاهی و اسناد تاریخی مشاغل سنتی بازار بزرگ اصفهان است که مرحله اول آن از سال 1395آغاز و تا اواخر سال 96 انجام شد.

مدیر موزه عصارخانه شاهی، با اشاره به اینکه مراسم رونمایی این مرحله، اردیبهشت سال جاری برگزار شد، گفت:  همکاری150نفر از کسبه قدیمی و معتمدین بازار بزرگ اصفهان تاثیر بسزایی در معرفی موزه عصارخانه شاهی و دریافت این جایزه داشت.

به گفته قانونی، مرحله دوم این طرح  از اواخر بهار سال جاری آغاز و طبق پیش بینی انجام شده با 350 نفر دیگر از این افراد صحبت می شود.

وی در مورد برنامه های آینده موزه عصارخانه شاهی به برگزاری جلسات آشنایی شهروندان با فرهنگ عامه وکارگاه های مرتبط و همچنین برپایی نمایشگاه های مرتبط با این موضوع، همچنین انجام چند طرح پژوهشی در خصوص هنر و آداب و رسوم مردم اصفهان اشاره کرد.

انتهای پیام/ س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.