در این گزارش با رشته زیست‌شناسی آشنا می‌شوید، جهت آمادگی بیشتر برای شرکت در امتحانات نمونه سوالات را از سایت باشگاه خبرنگاران جوان دانلود کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیست شناسی یکی از رشته‌های پرکاربرد و مطرح در علوم تجربی است که بسیاری از دانش آموزان به دلیل علاقه به موضوعات زیست شناسی در دبیرستان، در دانشگاه هم این رشته را انتخاب می‌کنند؛ طبیعی است که محل زیست انسان‌ها، زیستگاه‌ها و موجودات  مختلفی که روی کره زمین زندگی می‌کنند نیازمند  مطالعه است و رشته زیست شناسی به مطالعه این موضوعات می‌پردازد. 

زیست‌شناسی در دانشگاه در 2 رشته مجزا از یکدیگر به نام‌های  زیست‌شناسی عمومی و زیست شناسی سلولی ملکولی ارائه می‌شود، هر کدام از این رشته‌ها که دوره کارشناسی چهار ساله دارند، دارای گرایش‌های مخصوص به خود در کارشناسی ارشد هستند. 

علوم گیاهی، دبیری، عمومی، علوم جانوری و دریا از گرایش‌های رشته زیست‌شناسی عمومی و گرایش‌های،علوم سلولی و مولکولی ، میکروبیولوژی، ژنتیک و بیوشیمی و بیوفیزیک از گرایش‌های رشته زیست شناسی سلولی ملکولی   است. 

شاید بتوان میکروبیولوژی و ژنتیک را مهم ترین گرایش‌های رشته زیست شناسی سلولی ملکولی دانست. 


بیشتر بخوانید:  معرفی رشته مهندسی شیمی + دانلود نمونه سوالات


بازار کار رشته‌ زیست شناسی  چگونه است؟

همانطور که در بالا اشاره شد رشته زیست شناسی دارای رشته‌ها و گرایش های گوناگونی است؛ طبیعی است که هرکدام از آن‌ها فرصت‌های شغلی خود را دارد؛ برای مثال فارغ‌التحصیلان زیست‌شناسی عمومی در گرایش‌های دبیری و حتی عمومی می‌توانند در  دبیری زیست‌شناسی مشغول به کار شوند؛ از سوی دیگر فارغ التحصیلان رشته ژنتیک در آزمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی، موسسات تحقیقاتی  یا به عنوان کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی فرصت کار دارند؛  فارغ التحصیلان  رشته زیست شناسی سلولی ملکولی در گرایش میکروبیولوژی هم در آزمایشگاه‌های صنایع غذایی، پژوهشگاه‌های شرکت‌های  نفتی، موسسات استاندارد و آزمایشگاه‌های صنعتی فعالیت می‌کنند. 

فارغ التحصیلان رشته بیوشیمی هم تقریبا بازار کاری مشابه رشته میکروبیولوژی در اندازه‌ای محدودتر دارند. کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی، ظرکت‌های واکسن و سرم محل‌های فعالیت این فارغ التحصیلان است. 


بیشتر بخوانید: دانلود نمونه سوالات پیام نور رشته مدیریت دولتی + معرفی رشته مدیریت دولتی


آزمون کارشناسی ارشد زیست شناسی در سه رشته،  زیست شناسی گیاهی،  زیست شناسی جانوری و  زیست شناسی سلولی و مولکولی برگزار می‌شود.

زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع ارشد دارای  گرایش های  علوم سلولی و مولكولی،  ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک است ؛ گرایش‌های مولکولی، میکروبی، دریا، صنعت و مححیط زیست از گرایش‌های رشته زیست فناوری در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشند. 

زبان عمومی و تخصصی، میکروبیولوژی، سلولی و مولکولی، ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی، بيوفيزيک و ژنتیک  از دورس اصلی آزمون کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی هستند. 

ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد 

برای اطلاع از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، پیام نور  و غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد مجموعه  زیست شناسی سلولی و مولکولی   اینجا کلیک کنید. 

دانلود نمونه سوالات دروس رشته زیست‌شناسی پیام نور

ریاضی ۱
ریاضی ۲
زیست شناسی عمومی
پرتوزئولوژی
تشریح و مورفولوژی گیاهی
مبانی بیوشیمی
سیستماتیک گیاهی ۱
زیست شناسی جانوری
زیست شناسی سلولی مولکولی
میکروبیولوژی عمومی
زیست شناسی پرتوی
بافت شناسی
جانور شناسی ۱
ژنتیک عمومی- مبانی ژنتیک
زیست شناسی انگل‌ها
جنین شناسی
فیزیولوژی تنش
زبان تخصصی
فیزیک
شیمی ۱

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار