بعید است عارف بتواند سکان ریاست مجلس را در دست بگیرد/طرفداران آقای عارف از کاندیداتوری وی به دنبال دستاوردهای دیگری هستندعضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: فراکسیون امید بسیار ضعیف عمل کرده، اما نمی‌توان این ضعف را مطلقا از جانب عارف دانست، بلکه خلأ موجود در این فراکسیون تا حدود زیادی ناشی از ضعف نماینده‌هایی است که جریان اصلاحات آنها را از سر ناچاری برگزید.

محمد خون‌چمن عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر تشکیل نشدن جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: تاکنون شاکله‌ای که باید مورد تأئید قرار بگیرد تشکیل نشده و قرار بر این است که اشخاص حقیقی که در درون شورای عالی اصلاح‌طلبان هستند اندکی تغییر کنند.

وی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه عارف مانع از حضور برخی اشخاص در شورای عالی سیاستگذاری می‌شود، افزود: عارف نیز بر این مسئله که باید اشخاص حقیقی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند تأکید دارد، اما بحث وی بر سر افرادی است که باید برای حضور در این شاکله انتخاب شوند.

بعید است که عارف بتواند صندلی ریاست مجلس را از آن خود کند/ طرفداران آقای عارف از کاندیداتوری وی به دنبال دستاوردهای دیگری هستند 

خون‌چمن با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس و اینکه آیا عارف می‌تواند سکان ریاست مجلس را از آن خود کند و یا خیر، تصریح کرد: بنده در جریان جزئیات فراکسیون و لابی‌هایی که در درون مجلس صورت گرفته نیستم، اما بعید به نظر می‌رسد که عارف در شرایط کنونی مجلس بتواند صندلی ریاست مجلس را از آن خود کند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیان کرد: به نظر می‌رسد که طرفداران آقای عارف از کاندیداتوری وی به دنبال دستاوردهای دیگری هستند که نمی‌خواهم خیلی واضح به این موضوع بپردازم.

وی در خصوص اینکه ریاست عارف یا لاریجانی می‌تواند به بهبود شرایط دولت کمک کند، تأکید کرد: معتقدم که ریاست محمدرضا عارف می‌تواند کمک بزرگی برای دولت و شخص روحانی باشد، چرا که وقتی پایگاه رأی روحانی جریان اصلاحات است و این پایگاه اگر بتواند مجموعه قانونی را در اختیار بگیرد بهتر می‌تواند در جهت یاری دولت اقدام کند.

عملکرد فراکسیون امید بسیار ضعیف است

خون‌چمن با اشاره به عملکرد فراکسیون امید، خاطرنشان کرد: به نظر بنده فراکسیون امید بسیار ضعیف عمل کرده، اما نمی‌توان این ضعف را مطلقا از جانب عارف دانست، بلکه خلأ موجود در این فراکسیون تا حدود زیادی ناشی از ضعف نماینده‌هایی است که جریان اصلاحات آنها را از سر ناچاری برگزید.

نمی‌توان کاستی‌های فراکسیون امید را بر گردن عارف انداخت

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: نماینده‌هایی که از طرف جریان اصلاحات در انتخابات 94 به مجلس راه یافتند، افراد دست دو و سه بودند، چرا که چهره‌های سرشناس ردصلاحیت شده و از راهیابی به مراحل بالاتر بازماندند، لذا نمی‌توان کاستی‌های فراکسیون امید را بر گردن عارف انداخت.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، عارف کار بسیار اخلاقی انجام داد که کمتر در عالم سیاست اتفاق می‌افتد و به نفع روحانی کنار رفت، لذا نباید چنین اقدامی را نادیده گرفت و باید بگویم کسانی که اکنون دائما به آقای عارف انتقاد می‌کنند، اگر در شرایط وی قرار می‌گرفتند هرگز حاضر نبودند که به نفع دیگری کنار بکشند.

خون‌چمن اظهار کرد: برخی‌ها مدعی‌اند که عارف سیاستمدار خوبی نیست، اما باید بگویم که سیاست را نمی‌توان منهای اخلاق کرد، چرا که حتی با الگوهای جمهوری اسلامی نیز مطابقت ندارد، اما در هرحال طبیعی است که عارف مانند بسیاری از شخصیت‌های سیاسی دیگر در مسیر طولانی سیاستمداری خود اشتباهاتی را نیز انجام داده باشد.

اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حرکت جبهه‌ای ندارند

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به عدم توفیق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و اینکه آیا این تشکل می‌تواند باعث توفیق جریان اصلاحات در سال 98 شود، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حرکت جبهه‌ای ندارند، چرا که اگر بخواهند به صورت پراکنده عمل کنند شکست خواهند خورد و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اگرچه ضعف‌هایی دارد که باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود، اما توانست چهره‌های اصلاح‌طلب را به منظور تشکیل یک اجماع برای انتخابات حساس مجلس سال 94 گردهم جمع کند.

ایجاد اختلاف بین رهبران اصلاحات بر سر ساز و کار شورای عالی سیاستگذاری

وی گفت: هدف از نسبت دادن ناکامی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عارف، در واقع شخص او نیست بلکه این مسئله حکایت از اختلاف میان رهبران جریان اصلاحات بر سر ساز و کار است.

گفتنی است؛  اخیراحزب کارگزاران با اشاره به عدم برگزاری جلسات شورای عالی اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته چنین می‌نویسد "اکنون مدتی است که این شورا برگزار نمی‌شود. محمدرضا عارف، به‌عنوان رئیس این شورا قصد دارد در ترکیب اشخاص حقیقی تغییراتی به‌وجود آورد، به همین دلیل نیز شنیده‌ها حاکی از آن است که او عذر برخی را خواسته و برخی را جایگزین آنها کرده است. همین امر دستمایه اختلاف جدید در شورای عالی اطلاح‌طلبان شده است".

کارگزاران در ادامه گزارش خود انتقادات تندی را نسبت به عارف مطرح می‌کند و با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری فعلاً در "تعلیق" به‌سر می‌برد، چنین نوشته است که "سال آینده، سال انتخابات مجلس است و مهمترین وظیفه شورای عالی تعیین راهبرد برای انتخابات است. این در شرایطی است که عملکرد فراکسیون امید در مجلس و کم‌کاری عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون نه‌تنها آرای عارف بلکه آرای دیگر اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کند. نه فراکسیون امید و نه عارف هیچ یک نتوانستند در حد و اندازه نام اصلاح‌طلبان ظاهر شوند، به همین دلیل است که در محافل سیاسی و برخی از مجالس عمومی سخن از تغییر برخی نمایندگان فعلی مجلس و نام‌های جدید به‌میان آمده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار