به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر در نشست بررسی همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی دریای خزر که امروز (دوشنبه 7خرداد) با حضور مدیران سازمان بنادر و مدیران دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد، گفت: سالیان طولانی است که کشورهای اطراف دریای خزر در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی میکنند.
وی ادامه داد: نیاکان به ما یاد دادند که چگونه از بزرگترین دریاچه جهان با منابع غنی که در خود جای داده به عنوان حلقه وصل یکدیگر و نیز تحکیم صلح و ثبات منطقه استفاده کنیم.
حقشناس با بیان اینکه دریای خزر توسط 5 کشور آذربایجان، ایران، قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان احاطه شده است، افزود: دریای خزر با قرارگیری در مسیر خطوط ترانزیت کریدورهای شمال و جنوب و مسیرهای دریایی متعدد حجم وسیع تردد دریایی از نظر ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی از ویژگی قابل ملاحظهای برخوردار است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر بر این امر واقف هستند که ایمنی، امنیت و نیز حفظ محیط زیست این دریا تنها در سایه مشارکت همکاری توأم با همدلی همه جانبه میسر است.
وی تأکید کرد: عدم تعیین رژیم حقوقی که همچنان بحث آن در دستور کار دولتها قرار دارد نمیتواند مانع همکاری کشورهای این منطقه در زمینههای ایمنی و امنیت کشتیرانی و حیات محیط زیست دریایی شود.
حقشناس یادآور شد: ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
معاون امور دریایی سازمان بنادر یادآور شد: اراده مشترکی که همه کشورهای اطراف دریای خزر را در این مکان جمع کرد همانند اجلاسهای گذشته قابل تقدیر است و فرصتی را فراهم کرده که باید از آن به خوبی استفاده کرد.
وی توضیح داد: در پی انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت دریایی خزر مورخ 28 نوامبر 2001 در شهر باکو آذربایجان بین کشورهای حاشیه دریای خزر مقرر شد تمامی کشورها اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه تأمین ایمنی دریانوردی و امنیت در دریای خزر کنند.
حقشناس افزود: اجلاس دوم نیز در تاریخ 15 و 16 مارس سال 2017 در کشور ترکمنستان برگزار شد و متن پیش نویس آن با 9 ماده تدوین شد ولی هنوز مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: در صورت تصویب این پروتکل همکاری همه دولتهای ساحلی دریای خزر چارچوبی را مشخص میکنند که به موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزههای مختلف ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیتهای کشتیرانی و تجسس و نجات دریایی را نظم و گسترش میدهد.
وی گفت: امیدوارم با امضا و اجرایی شدن این پروتکل بتوانیم تجربه و آموزش تخصصی کارکنان بخش دریایی، بهسازی مکانیزمهای همکاری در زمینه کنترل کشتی و نیز ارائه اطلاعات دریاره مقررات ملی کشورهای همسایه در دریای خزر فراهم شود.
حقشناس در پایان گفت: انتظار میرود ضمن نگاه به متن پیش نویس پروتکل با هدف نهایی سازی و فراهم سازی جهت امضا بررسی و تفاهمی در خصوص لیست کنوانسیونهای مصوب IMO و حیطه اجرای قوانین آنها در دریای خزر مورد توجه و تأکید قرار گیرد.
انتهای پیام/