حجت الاسلام مرتضی وافی سخنران و کارشناس علوم قرآنی و دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص بیعت مردم با امام حسن مجتبی (ع) پس از شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: امت اسلام براساس آن آیه ای که پیامبر خدا (ص) فرموند: «الیوم اکلمت الادینکم و ...» نعمت های خدا برایشان کامل شد و معرفی امام علی (ع) به عنوان امیر مومنان در غدیر نشانی از ادامه راه رسالت پیامبر اسلام در زمین بود. برای هر امت و هر کدام از انسان ها هدایتگری وجود دارد که در صدر آنها چهار نعمت خداوند متعال به صورت ویژه به بندگان خود عطا کرده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دین اسلام، دین برتر است، افزود: این چهار نعمت از جمله نعمت های باطنی و عظمای الهی است که خدای متعال به همه انسانها قدرت تفکر و تعقل، قدرت تصمیمگیری و گزینش و در وهله سوم توان و استعداد هضم و اراده را در وجود انسان ها قرار داده است و به آنها آموخت در برابر مشکلات چگونه ایستادگی کنند، چگونه جهاد داشته باشند.
این کارشناس علوم دینی و قرآنی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در امر رسالت پیامبر اکرم (ص) آگاه سازی مردم در عصر جاهلیت بود، اظهار کرد: درحقیقیت بعد از رسالت حضرت رسول (ص)، هر کدام از انسان ها شهروند امت اسلامی بودند، به تعبیر دیگر سيد بن طاوس در مصباح الزائر «زيارت جامعه أئمة المؤمنين» به دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) اشاره می کند که بعد از ایشان مردم و جامعه اسلامی دچار مشکل شدند، همچنین امیرالمومنان (ع) در خطبه های نهج البلاغه می فرمایند: «شروع فتنه ها با دو مسئله یکی هوا و هوس انسانها با نفس اماره آنها اوج گرفت و بعد از پیامبر خدا (ص)، شیطان که دشمن قسم خورده انسان هاست، بیکار نمانده و دست به دست نفس آدمی داد تا جبهه طاغوت و باطل را شکل بدهد.»
حجت الاسلام وافی با اشاره به شکل گیری جبهه طاغوت، ادامه داد: پس از رحلت پیامبر (ص) جمعی از مردم دچار هوای و هوس نفسانی و مکر شیطان شدند و کم کم راه های تردید در دل ها ریشه کرد و موجب عهدشکنی واقعه غدیر و پیمان شکنی های متعدد امت اسلامی شد. در زیارت جامعه ائمه المومنین (ع) بیان شده که گروهی که از پیمان خود دوری جستند و عهدشکنی کردند همه در مقابل ولایت ایستادند و از حقایق تاریخی و پیمان های خود سرباز زدند.
وی در ادامه بیان کرد: گروه خوارج یا همان کسانی که از عهد خود با پیامبر (ص) و اولیای خداوند سرپیچی کردند، دین اسلام را همانگونه که خودشان خواستند با سلیقه و امور خودشان برای دیگر نسل ها بیان کردند، و این همان اولین اتفاقی بود که باعث کاشت و ریشه دار شدن بذر انحرافات در دین شد. در ادامه انحرافات مردم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، منت گذاشتند مردم دیندار بر خدا بود. چراکه تصور آنها بر این بود چون اهل نماز و ایمان هستند، در حصاری امن قرار دارند و حاضر به اطاعت از اوامر خداوند نشدند و سرخم نکردند، و بین بندگی هوای و هوس و خداوند و پیامبران او، دل هایشان را از طناب حضرت رسول (ص) جدا کردند؛ و همان اتفاقی رقم خورد که جاهلان از مدینه به کربلا رسیدند و در مقابل سیدالشهدا (ع) صف کشیدند و آخرت خود را فروختند.
حجت الاسلام وافی در پایان با بیان اینکه سیر ولایت ائمه اطهار به منزله یک پیکر واحد انسان است، گفت: پس از شهادت امیرالمومنین (ع) در روز 21 ماه رمضان در سال 40 هجری قمری بیعتی که با امام حسن مجتبی (ع) در کوفه شد بیشتر از بیعت مردم با امیرالمومنین (ع) بود، به حدی که بیعت مردم با امام حسن (ع) به عنوان بیعتی ممتاز در روایات شناخته شده است، اما پس از گذشت 6 ماه همان مردم وقتی متوجه عقد صلح نامه امام (ع) شدند، رفتاری مخالف بیعت خود داشتند و مانند دوران امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) در عین اقتداری که وجود داشت همه نزدیکان و پیشروان، از ایشان چشم پوشی کردند و از مسیر اسلام برگشتند. پیش چشمانشان تعلقات دنیوی پررنگ تر از امت اسلامی نشان داده شد و حاضر شدند عزت خودشان را به برخی از تعلقات و خواسته های کم دنیا عوض کنند. در این فضا مردم جایگاه امام مجتبی (ع) را هم عرض معاویه قرار دادند و توسط برخی از دوستان با معاویه قیاس شدند.
انتهای پیام/