عضو شورای شهر تهران گفت: شورا و شهرداری سازمانی عمومی و غیردولتی هستند و عمل آن‌ها صرفا معطوف به مدیریت هزینه نیست.

دیگر فرصتی برای استفاده از دارایی‌ها شهر و یا حراج آن باقی نمانده

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در آغاز شصت و ششمین جلسه شورای شهر و در نطق پیش از دستور با بیان اینکه هفته گذشته اولین سالگرد انتخابات 29 اردیبهشت بود، اظهار کرد: این رخداد یک اتفاق منحصر به فرد در تاریخ انتخابات شوراهای شهر و روستاها بود که گرچه بار مسئولیت را سنگین می‌کند، اما یادآوری آن برای حرکت شورایی‌ها ضروری است.

وی با اشاره به انتخاب شهردار جدید در مدت زمانی کوتاه افزود: این انتخاب در فضای رقابتی سالم و با پویایی‌ درونی و استقلال تصمیم‌گیری نشان از وفای به عهد با مردم است، اما گام آغازین ما برای استقرار نظام مدیریت مطلوب شهری در پایتخت است.

حق‌شناس تصریح کرد: اگرچه شورا و شهرداری همگام و همسوی یکدیگرند، اما این هم افزایی به معنای نادیده انگاشتن وظایف ذاتی آن‌ها نیست و نخواهد بود.

حق شناس با بیان اینکه شورا در جایگاه نظارت بر عملکرد شهرداری تهران چشم بینای مردم است و از شهردار تهران انتظار دارد نظام پاسخگویی میان دستگاه مجری و ناظر در مدیریت شهری را به شایستگی به اجرا گذارد، تصریح کرد: انتظار داریم مجموعه مدیران و همکاران شهرداری تهران این ضرورت جدی در امر مدیریت شهری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه توسعه پایتخت پیش از هر چیز نیازمند تغییر نگاه به معنا و مفهوم دارایی و سرمایه است، گفت: تا وقتی ما مسئولان در مدیریت شهری، توسعه شهر را به بهره‌برداری از دارایی‌هایی ملموسی چون زمین و فضای شهری پیوند بزنیم، حاصلی بیش از آنچه در دوازده سال اخیر عاید مردم تهران شده به دست نخواهد آمد.

حق شناس گفت: تهران دارای گنجینه‌ای از دارایی های معنوی است که متاسفانه در سال‌های اخیر با بی‌تدبیری مدیریت پایتخت، از این میراث تجدیدناپذیر استفاده نشده و به حاشیه رانده شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه توسعه پایدار حاصل چگونگی تبدیل دارایی‌های ناملموس به سرمایه‌های ناملموس و تبدیل سرمایه‌ها به ثروت است، تصریح کرد: فرآیند تولید ارزش افزوده در شهرهای پیچیده امروزی آن چیزی است که ما اکنون در تهران پیاده می‌کنیم.

وی افزود: امروز کم بهره‌ترین شهرها از تاریخ و تمدن توانستند از این بستر، ارزش افزوده پایدار ایجاد کنند و جای بسی تاسف است که تهران تاکنون بهره‌ای از این نگاه به مدیریت شهری نبرده است.

حق شناس با تاکید بر اینکه شورا و شهرداری سازمانی عمومی و غیردولتی هستند و عمل آن‌ها صرفا معطوف به مدیریت هزینه نیست، خاطرنشان کرد: آنچه در این بین نهاد مدیریت شهری را از دیگر سازمان‌های بخش عمومی متمایز می‌کند، عمل معطوف به مدیریت درآمد و آثار و پیامدهای آن بر کیفیت زیست شهروندان است.

حق‌شناس ادامه داد: در شرایطی که مدیریت شهری تهران در سالیان اخیر نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های ملموس شهر را به چوب حراج زده و با درآمد حاصل از حراج، امورات شهر را گذرانده است، اکنون نه ظرفیتی برای استفاده از این دارایی‌ها و نه فرصت بیشتر باقی مانده است.

حق‌شناس با اشاره به جایگاه فرهنگی در نظام برنامه‌ریزی شهری پایتخت، تصریح کرد: جای بسی تاسف است که به واسطه صرف هزینه‌های هنگفت غیر مرتبط با وظایف شهرداری در دوران گذشته، ده‌ها میلیارد از ثروت مردم تهران صرف اموری شد که اکنون وقتی از بودجه فرهنگی شهرداری تهران سخن به میان می‌آید، نه افکار عمومی بلکه اذهان برخی از اعضای شورا نیز به سمت کمک‌های بی‌حساب و کتاب کشیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خسارات ناشی از مدیریت نادرست منابع در دوره گذشته قابل انکار نیست، افزود: کلیشه ساختن از اشتباهات گذشته و جفای به فرهنگ به واسطه تکرار این کلیشه‌ها نه در شأن مدیریت شهری و نه پاسخی مناسب به اعتماد مردم است که با رای خود ایجاد تغییرات اساسی در نحوه مدیریت پایتخت را مطالبه کردند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ نه به مثابه دین، مذهب، موسیقی، هنر، ورزش، اوقات فراغت و کتاب است، افزود: فرهنگ به مثابه توانایی بهره‌برداری از جمیع موارد اشاره شده در قالب میراث و انباشت تجربه زیست شده بشری است.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بازیابی جایگاه و مفهوم فرهنگ در ادبیات توسعه پایتخت، برنامه سوم شهرداری است، گفت: اکنون که وظیفه خطیر تدوین به معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران سپرده شده، فرصتی برای احیای فرهنگ به عنوان ساحت پیوند دهنده میان دیگر ساحت‌های برنامه ریزی به بحث تحقق توسعه پایدار محیا شده است.

وی افزود: شورا در مصوبه اخیر در اسفند ماه پیرامون سیاست‌های تدوین برنامه سوم، آن گونه که باید به نقش فرهنگ در برنامه سوم نپرداخت، اما اکنون تحقق برنامه‌ریزی شهری از طریق بازیابی جایگاه فرهنگ با در نظر گرفتن دو نکته قابل وصول است.

حق شناس خاطرنشان کرد: نخست اینکه نظام تصمیم گیری شهری باید به این باور برسد که فرهنگ به معنای تجربه زیست شده شهری در تهران نه یک ساحت و حوزه ماموریتی مجزا، بلکه تسهیل‌گر توسعه شهری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار