عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: در شرایطی که اروپاییان هم نسبت به ما تردید دارند باید روابط‌مان با چین و روسیه را مستحکم‌تر کنیم.

عباسعلی منصوری‌آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، با اشاره به تعاملات تهران با پکن و مسکو پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: فارغ از اینکه در فضای بین‌الملل چه موضوعاتی مطرح است، روسیه یک کشور قدرتمند با یک بازار 200 میلیون است که بدون شک می‌تواند برای ما بسیار جذاب باشد.

وی تصریح کرد: بحث گسترش ارتباطات در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی موضوع مطلوبی است که ما با توجه به دکترین جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و ارتباطات با کشورهای پیرامونی و با اولویت کشورهای اسلامی در دستور کار داریم.

منصوری‌آرانی ادامه داد: بدون شک کشورهای پیرامون ما از جمله روسیه و همچنین کشورهای حوزه دریای خزر و خلیج‌فارس و حتی سایر همسایگان با دکترین جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجه همخوانی دارند، لذا ما در تعاملاتمان باید به این کشورها توجه کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه نزدیکی ما به روسیه از بعد مسافتی نکته‌ای مثبت است که موجب افزایش سرعت در تعاملات با این کشور می‌شود، افزود: از سوی دیگر هر زمان که ما نیازمند وارداتی باشیم با توجه به نزدیکی به مسکو می‌توانیم این نیازها را در کوتاه ترین زمان تأمین کنیم و این موضوع نقش مهمی در تعاملات ما با مسکو دارد.

وی بیان کرد: روسیه کشوری قدرتمند، پهناور، عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است و از لحاظ اقتصادی هم یک بازار بسیار خوب دارد و در عین حال جزء همسایگان ماست، لذا دکترین سیاست خارجی ما تکلیف می‌کند که کشورهای همسایه همچون روسیه را در اولویت تعاملات خود قرار دهد.

منصوری‌آرانی با بیان اینکه پکن نیز همانند مسکو شریک تجاری بسیار خوبی برای ما محسوب می‌شود، تصریح کرد: چین به لحاظ قدرت اقتصادی کشوری قدرتمند است و از سوی دیگر در 40 سال گذشته، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در بحران‌های بعد از آن همواره در کنار ما بوده و ما خیلی از عزت‌مندی‌هایمان را از چین پیگیری کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: از سوی دیگر پکن هم نیازهای بسیار مبرمی به معادن مختلف ما دارد، از جمله این کشور احتیاجات زیادی به نفت دارد و این موضوع ارتباط ما را با چین معنادار می‌کند و موجب حفظ و افزایش تعاملات بین تهران و پکن می‌شود.

وی اظهار کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها ما را تحریم کردند و اروپاییان هم نسبت به ما تردید دارند و تبعیضی بین آنها نسبت به ما وجود دارد، منطقی است ما روابط‌مان را با چین و روسیه مستحکم‌تر کنیم.

منصوری‌آرانی با بیان اینکه که کشورها در تعامل با یکدیگر به منافع خودشان می‌اندیشند، بیان کرد: طبیعی است چین و روسیه در ارتباطات با ما منافع خودشان را لحاظ کنند، اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم در یک ارتباط دوسویه منافع مشترکی را تعریف بکنیم و به گونه‌ای جلو برویم که هر دوطرف سود کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: قطعا ارتباط ما با چین و روسیه می‌تواند به بهترین شکل ممکن برقرار شود و در عین حال در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانیم در فاز سیاسی هم تعریف مشترکی را داشته باشیم، کما اینکه این اتفاق در بعضی از صحنه‌های بین‌المللی هم افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم که معنی ارتباط، یک جاده یکطرفه نیست که صرفا منافع ما یا صرفا منافع روسیه و چین تأمین شود، بلکه این ارتباط باید دوسویه و به صورت برابر تعریف شود تا هر دوطرف از این منافع برخوردار شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار