مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر گفت: خشک‌سالی و تگرگ موجب شد برداشت کلزا در پل‌دختر ۴۴۰ تن کاهش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ میرزا محمد مرادی، مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر گفت:۵۱۷ هکتار از اراضی شهرستان پل‌دختر زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که ۴۲۷ هکتار آن دیم و ۹۰ هکتار آبی است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه قبل از کم بارانی و تگرگ میزان تولید کلزا در پل‌دختر ۵۴۰ تن بود که به علت خشک‌سالی و تگرگ این میزان حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن است.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر گفت: میانگین برداشت دیم این محصول در سال نرمال ۸۰۰ کیلوگرم است که امسال به ۲۰۰ کیلوگرم رسیده و همچنین میزان تولید آبی آن در سال نرمال ۲ تن است که امسال به ۴۰۰ کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: بارش تگرگ در فصل بهار و کم بارانی و خشک‌سالی موجب شد میزان تولیدات کلزا در این شهرستان امسال به شدت کاهش یابد.

مرادی خاطرنشان کرد: کمیسیون خرید دانه‌های روغنی در این شهرستان که توسط تعاون روستایی و جهاد کشاورزی اقدام به خرید این محصول می‌کنند هر کیلوگرم کلزا را به قیمت تضمینی ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال از کشاورزان خریداری می‌کند.

وی افزود: سال گذشته سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در پل‌دختر ۱۸۰ هکتار بوده که ۷۷ تن تولید داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر گفت: کشت کلزا در پل‌دختر از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد و برداشت آن امسال در این شهرستان ۲۶ اردیبهشت در منطقه چم گز آغاز شده و چهار دستگاه کمباین کار برداشت آن را انجام می‌دهند.

وی افزود: سالانه حدود ۱۸۰ دستگاه کمباین وارد شهرستان می‌شوند که کار برداشت را انجام می‌دهند و تا کنون حدود ۲۵ دستگاه کمباین وارد شهرستان شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: هفت کمیسیون خرید کار خرید محصولات کشاورزان را در سطح شهرستان انجام می‌دهند که ۶ کمیسیون مخصوص خرید گندم و یکی از آن‌ها کار خرید کلزا را انجام می‌دهند.

وی افزود: به‌طور کلی میزان تولیدات زراعی شهرستان پل‌دختر ۲۰۰ هزار تن است که ۱۳ درصد تولیدات استان لرستان را تشکیل می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر به مزیت‌های دانه روغنی کلزا اشاره کرد و گفت: کلزا محصولی با ۴۲ درصد روغن که از اکثر گیاهان دیگر مناسبت‌تر است و از طرفی هزینه تولید پایینی دارد و در اکثر مناطق قابل کشت و آسان کشت می‌شود و تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت آن نسبت به دیگر محصولات راحت‌تر است.

انتهای پیام/د

برداشت کلزا در شهرستان پل‌دختر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.