به گزارش گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رقابت پذیری بنادر از عوامل رونق تجاری و اقتصادی است گفت: برخورداری از ظرفیت های زیرساختی، رسیدن به سطح مطلوب و استاندارد ، عملیات تخلیه و بارگیری و فرآیندهای عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک متناسب با عملیات بندری از جمله این عوامل است .
وی تاکید کرد: تأمین تجهیزات متناسب با اندازه و نوع کشتی و کالا، انبارها و محوطه های بندری، دسترسی و ارتباط با اراضی پسکرانه و اتصال به راه های مواصلاتی و ترانزیتی از دیگر این عوامل به شمار می رود.
وی ادامه داد: مجموعه این فاکتورها در کنار سایر مباحث تخصصی، ارتقاء۴ ایمنی، سرعت در عملیات و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد که موجب رضایتمندی صاحبان بار و جذب سرمایه گذاران را فراهم نموده و رقابت پذیری در بازارهای جهانی را باعث خواهد گردید.
آقایی با بیان اینکه همزمان با احداث و تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی، تأمین و ساخت تجهیزات استراتژیکی بندری با هدف افزایش سهم تجارت در حوزه های ترانشیپی و ترانزیتی؛ متناسب با افزایش ظرفیت عملیاتی بندر چابهار از 2 و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن در سال طی فاز اول طرح توسعه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت گفت: انعقاد قرارداد تأمین تعداد هشت دستگاه مکنده غلات هر یک با ظرفیت تخلیه 600 تن بر ساعت با کشور آلمان و متخصصان ایرانی در کارخانه ماشین سازی اراک صورت پذیرفت.
وی تاکید کرد: بر این اساس با ساخت سازه اصلی دو دستگاه مکنده در سال گذشته در کارخانجات ماشین سازی و با توانمندی صنعتگران داخلی و با انتقال قطعات به بندر چابهار، عملیات مونتاژ آن از اسفند ماه 96 آغاز گردید که تاکنون 65 درصد پیشرفت داشته است.
وی اظهار کرد: بر اساس مفاد این توافق ، ساخت قطعات دودستگاه مکنده غلات توسط صنعتگران داخلی و با تکنولوژی روزدنیا باب جدیدی در همکاریهای صنعتی دو کشور ایران و آلمان در ساخت تجهیزات استراتژیک کشور را رقم زده است.
وی ادامه داد : از ویژگیها و مزایای این تجهیزات قابلیت راه اندازی با موتور دیزل ژنراتور داخلی و برق اسکله است .
وی یاد آور شد: این دستگاه از قدرت مانور بالایی برخوردار بوده به طوری که با چرخش 180 درجه ای چرخ ها حرکت سریع در جهات مختلف را ممکن و عملیات تخلیه و بارگیری کالای فله را تسریع خواهد نمود. ارتفاع این تجهیزات 35 متر و طول بوم آنها نیز تا 35 متر می باشد. این مکنده ها قابلیت تخلیه کشتی های 150 هزار تنی را داراست.
آقایی افزود: این تجهیزات پیشرفته مجهز به جرثقیل 16 تنی برای انتقال تجهیزات جانبی به خن کشتی ها می باشند و سیستم بوم تلسکوپی عمودی و افقی، عملیاتی بهینه و دسترسی به تمامی زوایای انبار کشتی ها را امکان پذیر نموده است.
آقایی اظهار کرد : با توجه به پیشرفت مطلوب عملیات مونتاژ، پایان خرداد ماه سال جاری دو دستگاه مکنده 600 تن بر ساعت آماده بهره برداری خواهد بود که با تداوم این روند، پیش بینی می گردد تا پایان سال جاری شش دستگاه دیگر نیز، تکمیل و آماده بهره برداری گردند.
انتهای پیام/