مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: برداشت گندم از گندمزار‌های منطقه گرمسیری این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ میرزامحمد مرادی، مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: امسال ۱۸ هزار هکتار گندم در شهرستان پلدختر کشت شده که از این میزان ۱۵ هزار هکتار دیم و سه هزار هکتار آبی است.

وی پیش بینی کرد امسال ۱۸ هزار تن گندم در سطح شهرستان پلدختر تولید و میزان خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان شهرستان ۱۲ هزار تن باشد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: سال گذشته ۲۴ هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان توسط کمیسیون‌ها خریداری شده است.

وی به علل کاهش تولید گندم در شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: امسال میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز خرید در این شهرستان به دلایل کمبود بارش‌ها در فصول پاییز و زمستان، پراکنش نامناسب و بارش تگرگ بهاره در اردیبهشت ماه سال جاری ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و این امر موجب شد ۳۰ تا ۹۰ درصد به محصولات کشاورزی آسیب وارد شود.

مرادی اظهار داشت: برداشت گندم در مناطق سردسیر شهرستان پلدختر تا پایان خردادماه سال جاری ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۶ کمیسیون، خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان پلدختر را خریداری می‌کنند، افزود: پنج کمیسیون از این تعداد مربوط به تعاون روستایی و یک کمیسیون سیلوی بخش خصوصی است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن گندم مازاد تولید در سال‌های نرمال وجود دارد که هم اکنون یک واحد سیلوی ۱۰ هزار تنی احداث شده و مابقی به خارج از شهرستان حمل می‌شود.

وی به تدارک حدود ۱۸۰ دستگاه کمباین برای برداشت گندم در شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: حدود پنج دستگاه از این کمباین‌ها بومی شهرستان، ۲۵ دستگاه بومی استان و مابقی نیز خارج از استان می‌باشند.

مرادی گفت: گندم با افت ۲ تا چهار درصد هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال علی الحساب از کشاورزان شهرستان خریداری می‌شود و در صورت افزایش نرخ‌های خرید تضمینی از سوی دولت مابه تفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: زمان کاشت محصول گندم در شهرستان هر ساله از نیمه دوم آبان تا نیمه دوم آذرماه در مناطق معتدل و در مناطق سردسیر نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه میانگین برداشت گندم در هر هکتار پنج تا ۶ تن است، اظهار داشت: روش کاشت گندم در پلدختر به صورت مکانیزه با عمیق کار، ردیف کار، دستی و کودپاشی انجام می‌گیرد.

شهرستان پلدختر در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است.

انتهای پیام/د

برداشت گندم در شهرستان پلدختر آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.