مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: عملیات مبارزه با آفت سن در سطح ۲۱۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم استان انجام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ کیانوش حمیدیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان، در حاشیه کارگاه آموزشی تشخیص سن زدگی گفت: با توجه به توپوگرافی استان، کانون‌های متعدد سن غلات وجود دارد، اما بیشترین کانون و جمعیت این آفت در کوهدشت، نورآباد و الیگودرز است.

وی افزود: سطح زیر کشت گندم آبی استان ۵۰۰ هزار و ۴۴ و گندم دیم ۱۹۷ هزار و ۱۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود از این سطوح به ترتیب ۱۷۵ هزار تن و ۲۳۰ هزار تن محصول برداشت شود.

حمیدیان با بیان اینکه برداشت گندم نیمه نخست خردادماه از مزارع پلدختر آغاز می‌شود گفت: انتظار می‌رود ۲۰۵ هزار تن گندم دیم و ۱۶۵ هزار تن گندم آبی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

به گفته وی سال گذشته ۳۷۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است.

بنابر آمار ارایه شده در این کارگاه، خسارت یک سن زمستان گذران در هر مترمربع با توجه به آب و هوا و ارقام گندم، معادل ۳۰ تا ۳۴۰ کیلوگرم در هکتار است که اگر این سن زدگی بیش از ۲ درصد باشد موجب کاهش کیفیت نان می‌شود.

سن‌های نابالغ در مراحل تکامل خود به ۵۰ تا ۵۵ دانه گندم خسارت وارد می‌کنند که بیشترین خسارت از میان دها گونه سن، توسط سن معمولی به اراضی وارد می‌شود.

انتهای پیام/د

آفت سن در ۲۱۴ هزار هکتار از اراضی لرستان مهار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.