تقیزاده گفت: نقشه راهی برای افزایش ایمنی حمل و نقل تدوین کردهایم که در صورت تصویب در هیأت دولت، آمار کشتهها از 16 هزار نفر فعلی طی 10سال به 9 هزار نفر و با قیمت سوخت فعلی کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد تقیزاده معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود درباره استراتژیهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: تدوین این استراتژی یک اتفاق مهم در حوزه حمل و نقل به شمار میرود که با دستور وزیر راه و شهرسازی به تمام زیرمجموعهها ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه تمامی برنامه های بخش حملونقل باید مبتنی بر استراتژی حمل و نقل باشد، گفت: این استراتژی از دهها سال قبل در حال تدوین بود اما در یک سال و نیم اخیر با همت تمامی دستگاهها و تشکیل کمیته بررسی تدوین این استراتژی به اتمام رسید.
تقیزاده یادآور شد: در بیست و ششم اردیبهشت سال جاری استراتژی حملونقل به شورای عالی ترابری ارائه شد و در این کمیته به تصویب مسئولان حوزه حملونقل رسید.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این استراتژی علاوه بر حوزه حملونقل حوزههای ترانزیت، خودرو و سایر بخشها نیز در نظر گرفته شده است گفت: با اجرایی شدن این استراتژی از اقدامات سلیقهای در حوزه حملونقل جلوگیری شد.
وی افزود: با اجرایی شدن این استراتژی میتوانیم حملونقل مناسب، ایمن و روان در کشور را تجربه کنیم.
تقیزاده با بیان اینکه طبق آمارهای ارائه شده تعداد خودروهای شخصی هر روز در حال افزایش است، گفت: یکی از اصلیترین استراتژیها در بخش حملونقل مبارزه با خودرو محوری است، ولی متأسفانه هر روز شاهد افزایش چشمگیر خودروها هستیم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از استراتژیهای حملونقل استفاده از ناوگان حملونقل عمومی است اما متأسفانه تعداد تولید سالانه اتوبوسها با کاهش مواجه میشود و نیز تعداد تولید ناوگان حملونقل ریلی با اهداف تعیین شده فاصله بسیار زیادی دارد بنابراین سیاستهای حملونقل در ایران با یکدیگر مغایرت دارند.
وی تأکید کرد: تقویت بخش حملونقل عمومی در کشور در گرو اجرای استراتژیهای بخش صنعت و حملونقل است.
تقیزاده با بیان اینکه در داخل وزارت راه و شهرسازی نمیشود شعار حمایت از بخش حملونقل ریلی را سر داد اما به این بخش هیچ توجهی نکرد، گفت: در تعیین بودجههای حمل و نقلی به بخش جادهای بیشترین بودجه اختصاص داده میشود اما بودجه بخش حملونقل ریلی بسیار پایینتر از سایر بخشهاست.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بخش حمل و نقل عمومی ابتدا باید حمل و نقل ریلی سپس هوایی و بعد از آن جادهای در اولویت باشد؛ بنابراین بودجهبندیها نیز طبق همین اولویتانجام شود. البته بودجهها از طرف وزارت راه پینشهاد میشود اما باید نهادهایی نظیر سازمان برنامه و بودجه، مجلس و دولت را هم با خود همراه کنیم.
تقیزاده تأکید کرد: در این سند استراتژی بخش حمل و نقل،94 اقدام استراتژیک پیشبینی شد، که بیش از 40 اقدام در حال اجراست و 50 مورد دیگر هنوز بررسی نشده است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهکارهای اجرایی بلافاصله بعد از ابلاغ سند توسط وزیر راه و شهرسازی پیادهسازی شد، گفت: هر یک از این موارد راهکارهای خاص خودش را دارد و هر یک از آنها باید در شورای ترابری بررسی شود.
تقیزاده با بیان اینکه 77 مشکل بخش ترانزیت را شناسایی کردهایم، گفت: از این 77 مورد 15 مورد به طور کامل حل شده و برای سایر مشکلات نیز باید با وزارت صنعت معدن و تجارت وارد مذاکره شویم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی درباره بخش خودروسازی گفت: میزان تولید خودروی سواری در سال 97 و 96 در مقایسه با سایر بخشها با افزایش تولید و متأسفانه میزان تولید اتوبوس در دو سال گذشته با کاهش چشمگیری روبهرو شده است.
وی افزود: با برنامههای اعلام شده و اهمیت بخش حمل و نقلی این میزان تولید مغایرت بسیاری دارد.
تقیزاده با بیان اینکه افزایش تولید اتوبوس در کشور باید با مذاکرات وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت و معدن انجام شود گفت: خوشبختانه توافقات اولیه برای افزایش تولید ناوگان عمومی در شورای عالی ترابری صورت گرفته و این موضوع نیز در صنعت استراتژی حمل و نقل نیز در نظر گرفته شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران 180 درجه بر خلاف مسیر کشورهای توسعه یافته حرکت میکند، گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته قیمت خودرو ارزان ولی هزینه استفاده از خودرو و سوخت گران است و این در حالی است که در ایران کاملا خلاف این موضوع انجام میشود.
وی تأکید کرد: یک خودروی 300 میلیون تومانی در ایران شاید در کشورهای پیشرفته 100 میلیون تومان باشد اما هزینههای استفاده از آن گران است در حالی که در ایران هزینه استفاده از خودروی شخصی ارزان است و همین موضوع موجب افزایش تصادفات میشود.
تقیزاده تأکید کرد: دریافت عوارض و بیمهها هیچ هزینه اضافی را به مردم تحمیل نمیکند، به این معنا که در حال حاضر، تعرفه بیمه بر اساس قیمت خودرو تعیین میشود؛ در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته تعرفه بیمه و عوارض سالانه خودرو بر اساس میزان پیمایش است؛ چرا که کسی که پیمایش بیشتری داشته، بیشتر هوا را آلوده کرده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میتوان هم زمان با کاهش قیمت خودرو و نیز کاهش تعرفههای خودروهای وارداتی قیمت سوخت را افزایش داد، گفت: همین موضوع نقش مؤثری در بهبود وضعیت حمل و نقل در ایران دارد.
وی با بیان اینکه استراتژی حمل و نقل برای فضای ایدهآلی برنامه ریزی شده است گفت: این سند به گونهای طراحی شده است که باید تمامی وزرای دولت های آینده و معاونان آن چارچوبهای این سند را رعایت کنند.
تقیزاده در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر بازگشت تحریمها و اثرگذاری آن بر صنعت هوایی، گفت: استراتژی حمل و نقل به گونهای طراحی شده که محدودیتهای مالی و سیاسی، اجرای برنامههای آن را به تأخیر نمیاندازد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در استراتژی حمل و نقل در تمامی فرودگاههای کوچک باید هواپیماهای ATR و کوچک تردد کنند خوشبختانه هم اکنون قراردادهای خرید این هواپیماها پا برجاست و کشورهای تولید کننده هنوز در این خصوص اقدامی انجام ندادهاند.
وی با اشاره به مکانیابی هوایی مراکز لجستیک کشور گفت: هم اکنون 50 مرکز لجستیک در کشور شناسایی شده که برخی صنعتی،برخی بنادر و برخی پارک لجستیک کشاورزی هستند.
تقیزاده درباره کاهش تلفات جادهای و برنامه آن در سند استراتژیک گفت: ابتدای سال 84 تا 85 که تعداد کشته ها 27 هزار نفر بود با افزایش قیمت سوخت و سهمیهبندی آن تعداد کشتههای جادهای بسیار کاهش یافت سپس کمی افزایش داشت که مجددا قانون تشدید جرایم رانندگی پیاده شد و تعداد تلفات ما را در سوانح رانندگی مجددا کاهش داد به تدریج شیب منحنی ما کم شد و پیشبینی کردیم که از سال96 کشتههای سوانح رانندگی افزایش یابد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: در سال96 تعداد تلفات سوانح رانندگی نسبت به سال 95 ،1.7 درصد افزایش داشت.
تقیزاده تصریح کرد: نقشه راهی برای افزایش ایمنی حمل و نقل تدوین کردهایم که در صورت تصویب در هیأت دولت، آمار کشتهها از 16 هزار نفر فعلی طی 10سال به 9 هزار نفر و با قیمت سوخت فعلی کاهش مییابد.
انتهای پیام/