استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:حفظ حرمت ماه رمضان بر همگان لازم است،اما چند سالی است که این مسئله در جامعه کمرنگ شده است.

حفظ حرمت ماه رمضان بر همگان لازم استبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ظهر امروز طی سخنانی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان اظهار کرد: درجایی فضیلت این ماه بر سایر ایام همچون جایگاه پیامبر اکرم(ص) بر سایر پیامبران و یا جایگاه ائمه(ع) بر سایر انسان‌ها ذکرشده است.

وی با تأکید بر حفظ جایگاه ماه مبارک رمضان گفت: مرحوم شیخ صدوق در کتابی مجموعه روایات مربوط به ماه رمضان را جمع‌آوری کرده است که در آن انواع روزه‌داری، مبطلات و روایات مربوط به این ماه مبارک آمده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خطبه‌ای از امام علی(ع) که در نخستین روز ماه مبارک رمضان ایرادشده است، ابراز کرد: در این خطبه حضرت می‌فرمایند فضیلت این ماه بر سایر روزها همچون فضیلت ائمه(ع) بر سایر مردم است، ای کسی که در ماه رمضان روزه می‌گیری! در این روزه تدبر کن.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به انواع روزه‌داری که شامل روزه زبان، شکم و قلب می‌شوند، تأکید کرد: روزه قلب از روزه زبان بهتر و روزه زبان از روزه شکم بهتر است،اگر کسی روزه زبان و روزه قلب بود روزه‌اش کامل بوده و این روزه عاری از حرص، بخل و حسد است.

وی بیان کرد: سخن‌چینی، نگاه کردن شهوت‌آمیز به نامحرم، دروغ، قسم دروغ و غیبت اعمالی هستند که صیام زبان را از بین می‌برند، بنابراین بنا بر روایتی از حضرت علی(ع) باید مراقب روزه‌داری خود بود و باید مدیریتی بر اعضای خود در ماه رمضان داشته باشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند اگر در این ماه درب رحمت را نزدی! پس کدامین ماه می‌خواهی درب رحمت الهی را بزنی، همچنین بنا بر فرموده پیامبر اکرم(ص) ماه رمضان آقای ماه‌ها و ماه آقای وصیین یعنی شخص امیرالمؤمنین(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به ویژگی‌های ائمه معصومین در ماه مبارک رمضان گفت: ائمه(ع) در ماه رمضان ازنظر روحی بسیار متفاوت از ماه‌های دیگر بودند چراکه متفاوت بودن به روزه‌داری مختص نمی‌شود بلکه به تغییر و تحول روحی انسان مرتبط می‌شود.

وی با بیان آثار ماه رمضان خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها رشد تقویمی دارند اما یکی از ویژگی‌های ماه رمضان رشد جهشی انسان در این ماه است، ماه رمضان ماهی است که ابتدای آن رحمت، میانه آن آمرزش و آخر آن اجابت دعا و رهایی از آتش در آدمی رخ می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه دومین ویژگی ماه رمضان را برابری غنی و فقیر بیان و افزود: امنیت اجتماعی سومین ویژگی ماه رمضان است که در جامعه حکم‌فرما بوده، و ویژگی دیگر ملاطفت بیشتر میان خانواده‌ها است، اثر پنجم این ماه نیز قوی شدن اراده و عزم انسان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با تأکید بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان گفت: هرکسی به هر دلیلی که در ماه رمضان روزه نمی‌گیرد باید حرمت این ماه را حفظ کند، اما چند سالی است که این مسئله در جامعه کمرنگ شده است.

وی شفای تمام بیماری‌های روحی را عمل به آیات قرآن کریم دانست و ابراز کرد: کفر، نفاق، ذلالت و بخل را این کتاب از بین می‌برد، در نتیجه این ماه باید به تفسیر قرآن کریم اختصاص پیدا کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کشتار کودکان و زنان بی‌گناه در فلسطین گفت: مردمی که غذا، نان و دارو ندارند، دنیا چگونه جواب این مظلومیت‌ها را در فلسطین و یمن می‌دهد؟.

انتهای پیام/ش

سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در حرم حضرت معصومه(س)

برچسب ها: رمضان 97 ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار