رئیس سندیکاى تولیدکنندگان مکمل هاى رژیمى و غذایى از سهم ۱۰ درصدی مکمل‌ها در دارو‌های نسخه‌ای داروخانه‌ها خبر داد.

سهم ١٠ درصدى مکمل‌ها از داروهاى نسخه اى/ تبلیغات فریبنده مکمل هاى ورزشى بازى با جان مردم استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کبریایى زاده رئیس سندیکاى تولیدکنندگان مکمل هاى رژیمى و غذایى ایران در نشست خبرى ششمین همایش مکمل هاى رژیمى و غذایى ایران که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، با بیان اینکه مصرف مکمل هاى تغذیه اى در دنیا رو به افزایش است، گفت: در ایران مشابه دنیا متوسط رشد مصرف مکمل‌ها از متوسط رشد مصرف دارو در کشور بیشتر است.

وى ادامه داد: در کشورهایى که امید به زندگى در حال افزایش است و جمعیت کشور به سمت سالمندى پیش مى رود مصرف مکمل‌ها افزایش پیدا مى کند.

رئیس سندیکاى تولیدکنندگان مکمل هاى رژیمى و غذایى ایران تصریح کرد: طى ٤٠ سال گذشته طول عمر ایرانى‌ها ٣٤ درصد افزایش پیدا کرده که به تبع آن نیاز به مصرف مکمل‌ها بیشتر شده است.

کبریایی‌زاده‌ عنوان کرد: در سال‌های اخیر به مکمل‌های تغذیه‌‌ای خاص توجه ویژه‌ای شده زیرا ثابت شده است که این مکمل‌ها به بهبود فرآیند درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

وی با تأکید بر تأمین مکمل‌های مورد نیاز جامعه از بازار داخلی گفت: زمانی کمتر از ۳۰ درصد صنایع غذایی داخلی مکمل‌های مورد نیاز را تولید می‌کردند، اما اکنون میزان تولید مکمل‌های تغذیه‌ای در کشور افزایش پیدا کرده است.

انتقاد از وضعیت نابسامان مکمل های ورزشی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران ضمن انتقاد از بازار نابسامان مکمل‌های ورزشی در کشور گفت: هنوز ما شاهد بهبود زنجیره تأمین و تقسیم مکمل‌های ورزشی نیستیم و مکمل‌های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مکمل‌های رژیمی و غذایی فرآورده‌هایی هستند که معجونی از املاح، کنستانتره‌ها و ارگان‌های جانوری را شامل می‌شوند و به همین دلیل امکان افزودن ترکیبات شیمیایی و تقلّب در آن‌ها بسیار است.

کبریایی‌زاده افزود: در مکمل‌هایی که با هدف افزایش قدرت تمرکز ورزشکاران تولید می‌شوند یا مکمل‌های آنابولیک ساز که توده‌های عضلانی را افزایش می‌دهند امکان افزودن ترکیبات غیرمجاز بسیار زیاد است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت این بود که نظارت بر عرضه مکمل‌های ورزشی افزایش پیدا کند؛ تبلیغات مکمل‌های ورزشی فریبنده‌تر از اثربخشی آن‌ها است و این اثربخشی ناشی از املاح و ویتامین‌ها نیست بلکه مربوط به افزودنی‌های غیرمجاز می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر مصرف مکمل‌های ورزشی غیرمجاز بر سلامت ورزشکاران و جوانان کشور عنوان کرد: در سال قبل همایش مکمل‌های رژیمی و تغذیه‌ای با حضور مؤثر وزارت ورزش نبود و در این دوره فدراسیون پزشکی ورزشی حضور پررنگ‌تری در همایش دارد و مدیریت یک روز همایش را به عهده گرفته‌اند تا اثرگذاری بیشتری در سیاست‌گذاری‌های وزارت ورزش و جوانان داشته باشیم.

کبریایی‌زاده در پاسخ به این سئوال که چرا وزارت بهداشت با عرضه مکمل‌های ورزشی در فروشگاه‌های ورزشی مخالفت نمی‌کند گفت: قانون حیطه وظایف وزارت بهداشت را مشخص کرده که در آن نظارت بر مؤسسات پزشکی، دارویی و آزمایشگاه‌ها گنجانده شده است همچنین در امور بهداشتی وزارت بهداشت می‌تواند در صورت رعایت نشدن بهداشت در اماکن ورود کند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد بازار مکمل‌ها در کشور گفت: مکمل‌ها در دنیا ۱۰ درصد از سهم دارو‌های نسخه‌ای را تشکیل می‌دهند که در ایران نیز همین رقم تخمین زده می‌شود.

توزیع رایگان مکمل های تغذیه ای در خانه های بهداشت

وی با بیان اینکه مکمل‌های تغذیه‌ای در شبکه بهداشتی برای کودکان و مادران باردار رایگان توزیع می‌شود گفت: مکمل‌هایی، چون قطره آهن، مولتی ویتامین و غیره در شبکه بهداشت به مادران باردار و کودکان رایگان داده می‌شود البته برخی سالمندان نیازمند نیز می‌توانند به رایگان مکمل دریافت کنند.

کبریایی‌زاده یادآور شد: در بسیاری از کشور‌های دنیا سازمان‌های بیمه‌گر خارج از نظام بیمه‌ای از سالمندان در مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای حمایت مالی می‌کنند، اما در ایران چنین ساز و کاری وجود ندارد.

سهم 75 درصدی بیماری های غیرواگیر

در ادامه نشست هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور با بيان اينكه ششمین همایش مکمل‌های غذایی ایران با هدف ایجاد بستری مناسب برای اطلاع‌ از آخرین دستاوردهای علمی دراین حوزه برگزار می‌شود، گفت: مکمل‌ها در سلامت مردم تاثيرگذار هستند و افزایش سرانه مصرف به تغییر سبک زندگی، عادات زندگی، ‌ پیشگیری از بیماری‌هایی غیرواگیر که ۷۵ درصد بار بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه تمركز همایش امسال کنترل کیفیت و پایش کارایی مکمل‌های غذایی است، اظهار كرد: محورهای ششمين همایش مكل هاى تغذيه اى و ورزشى نظارت بر مقررات کنترل کیفی مکمل‌ها، ‌ راههای بهبود کیفیت، راههای جدید و کم هزینه کنترل کیفیت مکمل‌ها، اصول و مبانی منطقی مصرف مکمل‌ها، تداخلات دارویی و غذایی در مکمل‌ها و پایش سلامت مکمل‌ها در چرخه توزیع، ‌ تولید و مصرف است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور با بيان اينكه در کنار آن یک سمپوزیم پایش سلامت مکمل‌ها امسال نیز برگزار می شود، گفت: مباحثی در خصوص دوپینگ و سوء مصرف مکمل‌ها در اين سمپوزيوم مطرح مى شود.

حسینی با بیان اینکه یکی از معضلات در حوزه مکمل‌های ورزشی بحث قاچاق آنها است، گفت: این موضوع می‌تواند به سلامت مصرف کنندگان آسیب برساند، امیدواریم بتوانیم طی این همایش راه‌حلی برای پیشگیری از این موضوع ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصرف مکمل‌های سنتی مانند سبوس و سلامت آنها عنوان كرد: قطعا در حوزه مکمل ها آنچه که مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد، مورد تایید نیست، فرآورده اى چون سبوس در صورتى كه به صورت خام استفاده شود ضررش بيش از منفعت بوده و بهتر است آن را مصرف نکنیم، زيرا سبوس حتما باید تخمیر و فراوری شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور يادآور شد: فقط مکمل هاى غذایی که تحت نظارت وزارت بهداشت باشد، بايد مصرف شوند البته اكنون در صنایع غذایی و نان توصیه به مصرف سبوس می شود زیرا تحرک ومیزان فیبر مصرفی در این سال‌ها به دليل سبك زندگى نادرست كاهش پيدا كرده كه سبوس فراوری شده جایگزین مناسبى برای فیبر است.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار