فوت روزانه ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی/ مرگ مغزی ۸ هزار ایرانی در سالمدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران گفت: سالانه بین ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی مناسب در کشور فوت می‌کنند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی اهدای عضو در دفتر انجمن برگزار شد، اظهار کرد: امروزه کودکان زیادی به دلیل نرسیدن قلب فوت می کنند؛ مسئله اهدای عضو  با فرهنگ سازی به راحتی  قابل حل است‌.
وی عنوان کرد: ۶  تا هشت دقیقه پس از مرگ مغزی سلول‌ها از بین می‌روند زیرا با نرسیدن اکسیژن به قلب اعضای بدن به مرور زمان فاسد و غیر قابل اهدا می شوند.
 
وی ادامه داد: مرگ مغزی یک نفر عامل نجات زندگی هشت نفر از مرگ است، پس برای تحقق این امر لازم است باآگاه کردن  مردم، فرهنگ اهدای عضو را ترویج دهیم.
 
نجفی زاده در ادامه با بیان اینکه گره سیونسی قلب کار پمپاژ خون را برعهده دارد و اکسیژن را به اعضای بدن می رساند، افزود: پس از مرگ مغزی اعضای بدن ۳ تا ۵ روز سالم می‌مانند و بر عکس برخی از باورها امکان برگشت بیمار از مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.
 
نجفی زاده تاکید کرد: سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که بر اساس آمار نیمی از این افراد قابلیت اهدای عضو را دارا هستند.
 
وی افزود: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند پیوند به علت نرسیدن به موقع عضو فوت می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش و فرهنگ‌سازی مسئله اهدای عضو در ۴ کتاب درسی آورده شده است، در ایستگاه‌های مترو برای ترویج و تبلیغ این امر خیر تابلو‌های آموزشی نصب شده است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به اینکه رضایت نداشتن خانواده بیمار مرگ مغزی بیشتر به دلیل آگاهی کم آن‌ها نسبت به مقوله اهدای عضو است، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان با برگزار جشن ضیافت نَفَس سعی در فرهنگ‌سازی مقوله خداپسندانه اهدای عضو در جامعه داریم، زیرا معتقدم که خانواده‌ها از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و در صورت داشتن اطلاعات لازم در این زمینه از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه ۹۹ درصد مرگ‌ها به دلیل ایست قلبی و تنها یک درصد از فوتی‌ها به دلیل مرگ مغزی است، عنوان کرد: می‌توانیم کمبود اهداکنندگان مرگ مغزی را با فرهنگ‌سازی و اقدامات صحیح جبران کنیم، همه تلاش انجمن اهدای عضو این است که همه افراد در محل کار یا منزل در خصوص این مسئله با دیگران صحبت کنند.

فوت سالانه ۱۶ نفر در اثر تصادفات رانندگی

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی فوت می‌کنند، ادامه داد: همه افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند قابلیت اهدای عضو دارند و ما باید کار فرهنگ‌سازی را در این زمینه بطور جدی دنبال کنیم.

نجفی‌زاده اضافه کرد: در سال گذشته ۳ هزار نفر دچار مرگ مغزی شده‌اند که از این تعداد فقط اعضای ۹۲۶ نفر اهداء شده است این در حالیست که ۲۵ هزار بیمار نیازمند در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها به دلیل نداشتن عضو مناسب فوت می‌کنند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر شاخص PMP ایران ۱۱.۵۷ است، اظهار کرد: شاخص PMP قابل قبول برای ایران ۳۰.۸ است و کشور ما قدرت ارتقای سطح این شاخص را دارد.

خاکسپاری 6 هزار عضو سالم در سال

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۸ نفر از بیماران با پیوند اعضا نجات پیدا کرده‌اند، افزود: تا به امروز هزار و ۲۸۱ پیوند کلیه، ۷۶۵ پیوند کبد، ۱۰ پیوند ریه، ۱۳۱ پیوند قلب و ۲۱ پیوند لوزالمعده در کشور انجام شده است، اما به دلیل فرهنگ‌سازی ضعیف ۶ هزار عضو خاکسپاری می‌شود.

نجفی‌زاده با اشاره به اینکه در برخی از کشور‌ها به دلیل آمار پایین مرگ مغزی برای پیوند اعضا سراغ بیماران ایست قلبی می‌روند، ادامه داد: کار اهدا و پیوند عضو فقط در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود و انجام این کار در مراکز خصوصی غیرقانونی است.

مرگ مغزی ۳۸ درصد  از سرپرست‌های خانوار ایرانی 

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به اینکه ۳۸ درصد از سرپرست‌های خانوار ایرانی دچار مرگ مغزی شده‌اند، افزود: انجمن اهدای عضو برای حمایت از خانواده‌هایی که سرپرستشان دچار مرگ مغزی شده برنامه‌ریزی‌های خوبی را انجام می‌دهد تا این عمل خیر به خوبی در بین سایر مردم انجام شود.

وی گفت: در کشور‌های موفق انجمن‌ها به وزارت بهداشت کمک می‌کنند تا کار اطلاع‌رسانی و تبلیغ اهدای عضو به خوبی انجام شود، انجمن اهدای عضو ایران هم در سال ۹۴ با هدف نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو، حمایت از خانواده‌ها، آموزش ملی فرآیند اهدای عضو، کمک به پژوهش در زمینه اهدای عضو و کمک به وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است.

نجفی‌زاده یادآور شد: با عقد تفاهم‌نامه انجمن اهدای عضو با وزارت بهداشت، وظایف پیگیری اهدای عضو به این انجمن واگذار شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار