ازکتاب سال تصویرگری اصفهان شامل 110 طرح برگزیده طراحی نماد‌های شهری و دیوارنگاری رونمایی شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان امروز در آیین رونمایی از کتاب سال تصویرگری اصفهان به بیان تاریخچه تصویرگری در ایران و نقاط ضعف آن در دوران کنونی پرداخت و اظهار کرد: در تصویرگری به خصوص تصویرگری کتاب کودک باید دو نکته مورد توجه قرار گیرد، اول عاشقانه و شاعرانه بودن تصویرگری و دوم ترکیب‌بندی و فضاسازی تصاویر است.

مهدی تمیزی افزود: در نیم قرن اخیر در عرصه تصویرگری به خصوص در شرق آسیا بسیار مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر از تصویرگری‌های غرب الهام گرفته می‌شود که دلیل آن نگاه اشتباه به جریان تصویرگری است.

وی درباره قدمت تصویرگری در ایران گفت: اوج هنر تصویرگری را می‌توان در بناهای تاریخی به‌خصوص بناهای تاریخی اصفهان مشاهده کرد که چگونه عاشقانه، با ظرافت و دقت واژه‌ها را در قالب تصویر نشان داده‌اند و آنچه تصویرگری را زیباتر می‌کند همین لایه‌های پنهان و کشف و شهود آن توسط بیننده است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره دیگر ضعف تصویرگری در ایران گفت: بدسلیقه شدن دیگر ضعف در عرصه تصویرگری است که با نگاهی به تاریخچه تصویرگری در ایران می‌بینیم ایرانی‌ها آن‌قدر حرفه‌ای تصویرگری می‌کردند که حتی در عرصه ادبیات نیز واژه‌ها تماماً تصویرگری بود و عیب ما این است که فقط بدسلیقه شده‌ایم و باید به فضای ایرانیان پیشین برگردیم و تصاویری بسازیم تا همچون آنان ماندگار شویم.

مدیر دانشکده فنی و حرفه‌ای سمیه نیز در این مراسم بیان داشت: از اهداف عمده برگزاری چنین برنامه‌هایی کمک به مهارت‌آموزی دانشجویان همزمان با فراگیری علوم روز است تا بتوانند به‌طور عملی خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند.

الهام ایمانیان  افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در اکثر دانشگاه‌ها نبود ارتباط میان رشته‌های تحصیلی دانشجویان با بازار کار است که با تفاهم‌نامه‌هایی که با بخش‌های صنعتی و هنری چه منعقد شده، این حلقه مفقوده بسیار کم‌رنگ شده است.

وی درباره چاپ کتاب سال تصویرگری اصفهان گفت: یکی از رشته‌های این دانشکده رشته تصویرسازی است که دانشجویان این رشته در سال‌های اخیر توانسته‌اند با حضور در عرصه‌های عملی از جمله نقاشی دیواری شهر اصفهان هزار و یک شب، طراحی نماد‌های شهری و دیوارنگاری شهر نجف‌آباد، به‌صورت عملی وارد بازار کار شوند.

مدیر دانشکده فنی و حرفه‌ای سمیه خاطرنشان کرد: در فراخوان این طرح حدود 300 اثر به دبیرخانه وارد شد که از این میان 110 طرح برگزیده شد؛ از این تعداد 78 طرح متعلق به دانشجویان همین دانشکده است که زیر نظر اساتید برجسته تصویرنگاری در کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است و توسط انتشارات مهر زهرا(س) در شمارگان یک هزار نسخه به چاپ رسیده است.

در ادامه این مراسم محمدرضا نوریان مدیر انتشارات مهر زهرا(س) درباره چاپ این کتاب بیان کرد: این کتاب بعد از چاپ در سی ویکمین نمایشگاه کتاب تهران در معرض دید قرار گرفت و انتشارات سعی کرد غیر از انتشارات داخل کشور این کتاب را در اختیار انتشارات دیگر کشورها نیز قرار دهد که با استقبال آنان روبرو شد.

 

انتهای پیام/م

 

رونمایی از کتاب سال تصویرگری اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.