دیوار‌های کاهگلی وبافت تاریخی شهر، با خیابان های رمانتیک، هوای تمیز وچنارهای هزارساله تنها بخشی از هویت این شهر است.

راین شهری با چنار‌های هزار ساله در انتظار ثبتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان راین شهری قدیمی با نام اولیه راه این  است وجه تسمیه شهر این است که در گذشته بیش از چندهزارساله ، این شهر محل اتصال شهرهای بزرگ اطراف بوده که بامرور زمان نام شهر به راین تغییر می باید.

درتمام خیابان‌های انگشت شمار وکوچه ومحله هایش چناراصلی‌ترین المان شهری است وحضور این درخت زیبا واستوار درگوشه گوشه شهر دیدنی است به ویژه اگر آنجا خیابان زیبای بلوار افلاطون باشد جایی که تونلی زیبا از سرشاخه‌های درختان سرسبز ایجاد شده به گونه‌ای که شما را بیاد خیابان ارت پارک مسکو درکشور روسیه می‌اندازد.

اینجا از هزار سال قبل چنار به یادگارمانده است حضور چنار‌های باقدمت هزار سال در راین از دیگر زیبایی‌های دیداری است وبه عبارتی می توان چنار وراین را دویار جدا نشدنی دانست.

کمی دورتراز چنار‌ها سایه بافت تاریخی شهر راین زیرسایه عصرگاهی بهاررنگ زیبایی دارد یکرنگی نمای کاهگلی خانه‌ها در کنار باغات زیبا از این شهر یک باغ شهرتاریخی ساخته که چشم جهانگردان را می‌نوازد، ارگ 1700ساله اش که خواهر ارگ بم وزیباترین نماد هویتی شهر است،خانه‌های بومی وقدیمی که هرکدام می‌توانند میزبان یک شب رویایی برای گردشگران به ویژه خارجی‌هایی که عاشق نماد‌های مشرقی هستند، باشد.

به گونه ای که در سال 96حدود 10هزار گردشگری خارجی و150هزار گردشگر داخلی از این شهر دیدن کردند ودرسال 97تنها در مدت 50روز بیش از 3هزار گردشگر خارجی از راین دیدن کردند.

از مدت‌ها قبل بحث ثبت این باغ شهر زیبا در فهرست آثار جهانی یونسکو در ذهن فرهیختگان این شهر ومسئولین اجرایی آن وجود دارد، اما نجابت مردم این شهر وتمکین آن‌ها دربرابر نه گفتن‌ها باعث شده این مسئله به شکل آرزویی باقی بماند.

راین شهری با چنار‌های هزار ساله در انتظار ثبت

البته برای ثبت باغ شهر راین نیاز به اعتباری جدی برای سنگفرش کردن برخی معابر ومحله‌های شهری آن هست، وجود پاتابه (محل گذرقنات از زیرخانه)، قنات، خانه‌های قدیمی به همراه تنور‌های زیبای گلی، بادگیر وخانه با اتاق‌های تو در تو و نیز خانه‌هایی با تمام المان‌های زیبای خانه‌های قدیم، حتی فهرست خانه‌های بوم گردی این شهر راتا قریب به ۱۲ خانه نزدیک کرده است.

خلوتی و کوچک بودن شهر راین در کنار باغاتی که شهر را محاصره کرده ویا درختان چناری که پاسداری از معابر را برعهده دارند از این شهر منطقه‌ای دل انگیز برای گردشگرانی که عاشق طبیعت خاص هستند، ساخته است.

راین شهری با چنار‌های هزار ساله در انتظار ثبت

اما علت ناکامی در ثبت شهر راین به عنوان باغ شهری جهانی ونیزنامناسب بودن معابر شهری وفضای نامناسب شهری درخور راین را از شهردار ورئیس شورای شهر راین سوال کردیم.

اقای امیری رئیس شورای شهر راین وعظیمی نسب شهردارراین در گردش کوتاه در شهر راین با ما هستند.

شهردار راین با اشاره به اینکه سال ۹۶ بودجه راین ۳ ونیم میلیاردتومان بود گفت: اگر ۵۰ درصد بودجه را صرف امور عمرانی کنیم با این بودجه ۲۰ سال دیگر آسفالت معابر شهری راین به اتمام نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه مردم این منطقه در سطح رفاهی بسیارپایینی هستند وتوان پرداخت هزینه آسفالت کوچه‌ها را ندارند اظهارداشت: شهرداری راین حتی حاضر شد هزینه آسفالت کوچه‌ها را تا ۲۴ قسط ارزان قیمت با مردم تامین کند که هیچ استقبالی نشده است ودلیل عدم استقبال را تنها در وضع معیشتی سخت مردم می‌دانیم.

عظیمی نسب با اشاره به مهاجرت جوانان از شهر وباقی ماندن جمعیت سالمند درراین، گفت: شهرداری راین، اما با همین اعتبارات محدود باید شهر را اداره کند، قصد دارد بلوار امام علی را در راستای بلوار گردشگری افلاطون سامان دهی کند وجدیدا نیز پارک ۹ دی را دریکی از محلات شهر راه اندازی کردیم.

وی با انتقاد از اینکه بعضا سهم شهرداری‌ها در پروژه‌های عمرانی فراموش می‌شود گفت: در زمانی که جاده شهر‌های جنوبی را در بخش درب بهشت جیرفت تعمیر می‌کردند روزانه بار‌های چند تنی شرکت‌های پیمانکاری از راین عبور داده می‌شد بدون کوچکترین سهمی به مسئله تخریب زیربنای جاده‌ای شهر راین!

وی اظهار کرد:نباید در بحث بودجه جمعیت را لحاظ کنیم، زیرا در شهر‌هایی مانند راین بدلیل جمعیت کم، بودجه ناچیز اختصاص داده می‌شود، اما نگهداری شهر هزینه‌هایی در حد یک شهرستان دارد.

شهردار راین با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان صرف آسفالت معابر شهری شده است گفت: سال گذشته ۱۷۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی به راین اختصاص یافت که خیلی کم بود.

راین شهری با چنار‌های هزار ساله در انتظار ثبت

وی از وجود ۱۶۰ هکتار بافت تاریخی فرسوده مصوب در راین خبرداد واظهارداشت: به همین میزان نیز بافت تاریخی غیرمصوب داریم.
عظیمی نسب نبود شعبه اسناد رسمی را یکی ازدلایل عدم استقبال مردم ازطرح‌های نوسازی بافت تاریخی دانست وگفت: کم کاری شعبه تامین اجتماعی درراین نیز باعث شده مردم بعضا برای برنامه‌های بیمه‌ای خود قریب ۱۰۰ هزار تومان هزینه تردد به کرمان را داشته باشند درحالی که شهرداری راین ۱۰ سال است ساختمان را به شکل رایگان در اختیار تامین اجتماعی گذاشته است وحتی کارگران ما نیزاز خدمات این شعبه از تامین اجتماعی بی بهره هستند.

امیری، رئیس شورای شهر راین نیز تمام گفته‌های شهردار راین را با تکان دادن سرتایید وگاهی برای حرف‌های وی توضیحاتی می‌دهد.

وی نیز با اشاره به پایین بودن سطح رفاه در این بخش وشهر کوچک می‌گوید: تلاش داریم به زودی همایش فرهیختگان راین را با حضور افراد سرمایه گذار مقیم دیگر نقاط دنیا ونیز فرهیختگان داخل کشور که اهل راین هستند، برگزار کنیم شاید این همایش فرصتی شود برای ازبین بردن این یکنواختی درراین واستفاده از توان وتجربیات این افراد برای ساختن شهری زیباتر وبا نشاط تر.

مردم این شهرساکت ونجیب هستند، بیشترین حضور مردمی نمازجمعه را به میزان یک دهم جمعیت دارند و درتمام مناسبت‌هایی که مردم باید بیایند با درصد حضور بالااعلام وجود می‌کنند، اما آیا مسئولین نیز به همان اندازه کثیر به این شهرکوچک، اما پرظرفیت توجه کرده اند؟

در گذر از کوچه وباغ‌های راین به خیابان‌های پر فراز ونشیب می‌رسی وجود سربالایی‌ها و سرپایینی در خیابان‌های شهر نیز جالب توجه است وبه نوعی فضاسازی جالبی برای شهر تعریف کرده است، در کنار آن کوچه‌ها نیز به همین شکل پیچ در پیچ و جالب هستند اگر کسی باشد که دستی بر سر وروی این شهر بکشد قطعا جاذبه‌های آن عقل از سرگردشگران تاریخ نورد می‌پراند!

پیرمرد وپیرزن تنهایی جلو یکی از خانه‌های ساده، اما زیبای شهر نشسته و در هوای عصرگاهی از سایه چنار زیبای جلوی کوچه استفاده می‌کنند.

کم کم هوا رو به تاریکی می‌رود وخبری از اندک گرمای روز نیست شب از راه می‌رسد وآسمان این شهر پرمی شود از ستاره ها، در آسمان گویی هزاران گوی درخشان سربرآورده اند، ستاره نوردی شبانه هم می‌تواند بخشی از جاذبه گردشگری راین باشد مسئله‌ای که کمتر به آن توجه شده، اما برای ستاره نوردی شبانه بهتر است به حاشیه شهر و در محلات جنوبی شهرجایی که نور کمتری مزاحم ستاره چینی باشد، بروید.

راین شهری با چنار‌های هزار ساله در انتظار ثبت

با اندک توجه مسولان استانی، راین می‌تواند به باغ شهر ثبت شده جهانی تبدیل شود ، شاید نیاز باشد ازمشارکت معین اقتصادی منطقه استفاده بیشتری کرد، زیرا اگر راین به عنوان  باغ شهر ثبت شده  جهانی معرفی شود،  معین اقتصادی نیز دراین میان از شهرت این شهر زیبا بی نصیب نخواهد بود.

شاید یکی از دلایل اصرار بر جهانی شدن باغ شهر راین وجود آثار تاریخی ثبت شده ملی نظیر ارگ تاریخی ،خانه های قدیمی، چنارهای هزارساله، مساجد با قدمت وروستاهای هدف گردشگری متعدد درکنار آثار طبیعی ثبت شده باشد.

مردم این منطقه در انتظار هستند تا شاید در گذر حضور معین اقتصادی گره‌ای از چهره نازیبای برخی محلات فقیر شهر باز شود جایی که ردی از عدم توجه به فضاسازی شهری درآن به شدت مشهود است، راین به همتی درحد استانداری رزم حسینی استاندار کرمان برای نو شدن نیاز دارد کاش باشد کسی!

گزارش از مرضیه السادات حسینی راد

انتهای پیام/ح

راین شهری با طبیعت بکر وبناهای تاریخی وچنارهای قدیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار