سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استفاده از افراد آگاه بهداشتی و مدیریتی در حوزه سلامت سبب نجات کشورمان می‌شود.

هزینه بالای ایرانیان در حوزه سلامت نسبت به کشور‌های هم سطح / مدیریت حوزه سلامت باید پزشک‌زدایی شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم یازدهمین‌ همایش تازه‌های علوم بهداشتی‌ که در دانشکده بهداشت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در دوره دانشجویی افراد میل زیادی به عدالت‌خواهی و طرفداری از فقرا دارند و به دلیل خصوصیات‌ دوره جوانی‌ قصد مقابله با با بی عدالتی‌ دارند  اما این حس بعد از دوران دانشجویی در برخی افراد کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مسائل حوزه بهداشت و درمان اولویت اصلی باید تامین امکانات  برای فقرا باشد، البته بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی هیچگونه کاری در حوزه سلامت انجام نمی‌شود، مگر آنکه فقرا از آن بهره‌مند شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همیشه سعی کنیم از تکرار مسائل کلیشه‌ای و بدون عمق پرهیز کنیم، افزود: امروزه چاقی و اضافه وزن یکی از مهمترین مسائل حوزه بهداشت و درمانی قرن اخیر است  و یکی از اهداف حوزه بهداشت و درمان‌ کنترل میزان چاقی و پیشگیری از زیاد شدن آن در جامعه است اما متأسفانه برای کاهش چاقی هنوز هدف‌گیری نشده است.

 در مدیریت سلامت پزشکی زدایی کنیم

وی در ادامه با بیان اینکه برای نجات حوزه سلامت کشورمان باید از افراد آگاه بهداشتی و مدیریتی استفاده کنیم، تأکید کرد: باید در مدیریت حوزه سلامت پزشک‌زدایی کنیم؛  در دنیا افرادی در پست‌های مدیریتی‌ بوده‌اند که پزشکی را رها کرده و به کار مدیریتی‌ پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران رتبه‌ هفدهم دنیا را دارد و 19 درصد از ثروت جهان را در اختیار دارد، ادامه داد: درآمد سالانه ایران در سال 2016 در حدود 19 هزار دلار بوده است و هنگامی که خانوار هزینه‌های خوراک و مسکن خود را نتوانند بدهند بالاجبار‌ هزینه‌های غیر‌خوراکی مانند‌ آموزش و پرورش‌ در رده اول و سپس بهداشت و درمان را‌ کم می‌کنند.

هزینه های دندانپزشکی سال گذشته حدود 11 درصد بود

وی اظهار کرد: در سال‌های قبل هزینه‌های مواد اولیه دندان‌پزشکی‌ 9 تا 11 درصد بوده است و تعرفه‌های آزاد دندان‌پزشکی تا سه برابر افزایش پیدا کرده است و در سال 93، 40 درصد از مردم هیچ خدمات دندان‌پزشکی نگرفته‌اند.

حریرچی‌ اظهار کرد: آمریکا پنج درصد جمعیت جهان را دارد، ولی 33 درصد هزینه‌های بهداشتی درمانی دنیا را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در مقایسه با کشورهای هم‌ سطح هزینه‌های بیشتری در حوزه سلامت می‌کنند، افزود: دولت و بیمار در حوزه سلامت هزینه‌های مختلفی متحمل‌ می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار