توسعه کشاورزی در کم بارش استان کشور متوقف شد

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل محدودیت‌های آبی از این به بعد توسعه افقی در کشاورزی سیستان و بلوچستان رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، پیری مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  در نخستین جلسه مجمع سلامت سیستان و بلوچستان که با حضور معاون اجتماعی وزیر بهداشت در زاهدان گفت: به دلیل محدودیت‌های آبی از این به بعد توسعه افقی در کشاورزی سیستان و بلوچستان رخ نمی‌دهد، بلکه به دنبال آن هستیم که عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم، در واقع توسعه ما یک توسعه عمودی است.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی به عنوان متولی تأمین غذا و محصولات استراتژیک کشور نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه تا کنون توانسته نیاز جامعه در بخش‌های مختلف را تأمین و در محصولات استراتژیک به مرحله‌ای از تولید برسد که به خودکفایی کامل برسد.

وی با بیان اینکه اکنون ایران در اکثر محصولات استراتژیک کشور خودکفا شده است، افزود: برای نمونه جهاد کشاورزی توانسته در سال گذشته به اندازه میزان مصرف کشور گندم تولید کند. امروز نه تنها در تأمین و تولید شیر مشکلی نداریم که مازاد تولید شیر را به کشور‌های مختلف صادر می‌کنیم. اکنون در هر سوپرمارکت و فضای فروشگاهی شیر به عنوان یک غذای سالم در دسترس است.

پیری تصریح کرد: در زمینه گوشت سفید نیز در کشور مازاد تولید داریم که این موضوعات ابعاد مختلفی در بعد سلامت جسمانی و روحی جامعه دارند و خوشبختانه جهاد کشاورزی به عنوان متولی تأمین و تولید محصولات کشاورزی و غذا توانسته وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: تلاش وزارت کشاورزی برای دستیابی به محصول سالم و ارگانیک است، محصولی که عاری از سم و کود است. سیستان و بلوچستان در این زمینه پیشرو است و محصولاتی در استان تولید می‌شود که گواهی محصول ارگانیک را از شرکت‌های معتبر جهانی دریافت کرده است.

پیری تصریح کرد: دریافت گواهی محصول ارگانیک کار ساده‌ای نیست چراکه مزارع باید حداقل ظرف چهار سال در نظارت ارزیاب‌های این شرکت‌ها باشند که خوشبختانه این اتفاق در استان افتاده و خرمای ربی بلوچستان و انگور یاقوتی سیستان گواهی ارگانیک کسب کرده‌اند.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به محدودیت‌های آب و کشاورزی در سیستان و بلوچستان باید به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کرد. با توجه به همین محدودیت‌ها از این به بعد توسعه افقی در کشاورزی استان نداریم و به دنبال آن هستیم که عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم، درواقع توسعه ما یک توسعه عمودی است.

انتهای پیام/ع

توسعه افقی در کشاورزی استان نداریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار