کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:مجلس باید با طرح سه‌فوریتی دولت را موظف به خروج نرم از برجام کند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خروج آمریکا از توافق برجام، اظهار کرد: کاری که ترامپ شب گذشته انجام داد این بود که برجام را در نهایت نابود کرد، چرا که هم خودش از این توافق خارج شد و هم تحریم‌هایی را علیه ما اعمال می‌کند.

وی تصریح کرد: سایر کشورهایی که از رئیس جمهور آمریکا حمایت می‌کنند، مشخص نیست چه واکنشی نسبت به این رفتار کاخ سفید داشته باشند، اما بعید است که اعضای 1+5 بتوانند در برابر این فشارهای کاخ سفید مقاومت کنند.

ایزدی با اینکه هم اکنون پرونده توافق هسته‌ای برجام به نوعی بسته شده است، بیان کرد: کشور ما باید پاسخ مناسبی به این حرکت ترامپ بدهد، البته پاسخی که ما می‌دهیم به این خاطر نیست که برجام توافق خوبی بوده، چرا که اگر توافق خوبی بود وضعیت فعلی را پیدا نمی‌کرد، لذا پاسخی که ما می‌دهیم صرفأ به خاطر این است که اگر ما جواب مناسبی ندهیم، بدون شک ترامپ مجددا به دنبال وارد کردن ضربه‌های دیگر به ما خواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رویکرد ایران نسبت به خروج ترامپ از برجام، بیان کرد: مجلس باید از طریق طرح سه‌فوریتی که نمایندگان ارائه می‌دهند، دولت را موظف به خروج نرم از برجام کند و دولت را موظف کند تا پاسخ مناسبی به این حرکت آمریکا بدهد.

وی اظهار کرد: خروج نرم به این صورت است که ایران از بند 10 NPT که بند خروج است استفاده می‌کند، اما نمایندگان و بازرسان آژانس را از کشور بیرون نمی‌کند و به همکاری خود به طور داوطلبانه تا زمانی که بخواهد ادامه می‌دهد.

ایزدی بیان کرد: با خروج ما از NPT اتفاقی که می‌افتد این است که یک جایگاهی برای وزیر امور خارجه برای مذاکره باز می‌شود تا اگر این روند فشار و تحریم به همین گونه افزایش پیدا کرد، آن وقت گزینه خروج سخت از NPT برای ما در دسترس خواهد بود و به همکاری داوطلبانه هم پایان می‌دهیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه NPT هیچ منفعتی برای کشور در این سال‌ها نداشته است، افزود: مشکلات هسته‌ای ما با NPT افزایش پیدا کرد، چرا که بهانه طرف مقابل برای افزایش فشار بر ما بود.

وی ادامه داد: NPT همواره برای کشور مشکل ایجاد کرده و هم‌اکنون که ترامپ از برجام خارج شده فرصت مناسبی است که این مشکل حل شود و از سوی دیگر ما گزینه‌های زیادی برای برخورد با طرف مقابل نداریم و اینکه وزیر امور خارجه دستور بگیرد که برود و با 1+5 مذاکره کند، این گزینه مناسبی نیست.

ایزدی با بیان اینکه حرف هایی که آقای روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام بیان کردند بسیار ضعیف بود، اظهار کرد: اینکه رئیس جمهور ما گفته‌اند « دستور دادم به وزیر خارجه تا برود و با اعضای 1+5 مذاکره کند»، این برخورد در برابر خروج آمریکا از برجام بسیار ضعیف است و اگر این برخورد به همین شکل ضعیف ادامه پیدا کند قطعا ترامپ ضربه‌های دیگری را به ما وارد خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رویکرد اروپا در برابر خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: اینکه اروپاییان بگویند ما در برجام هستیم کافی نیست و این کشورها باید از شرکت‌ها و بانک‌های قاره سبز در برابر فشارهای آمریکا حمایت کنند، این در حالیست که آنچه ما در سال گذشته در عمل دیدیم این بود که کشورهای اروپایی حمایت جدی از شرکت‌ها و بانک‌های خود در برابر فشارهای کاخ سفید نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی اگر صرفا بخواهند بطور لفظی در برجام بمانند فایده‌ای ندارد و از سوی دیگر ماندن ما هم در برجام دیگر خیلی معنایی ندارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار