مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هیچ موردی مبنی بر فوت بیمار به دلیل ابتلا به تب کریمه‌ی گنگو در فارس گزارش نشده است.

حسین فرامرزی مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان اینکه بیماری ویروسی تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو با گزش یک کنه از طریق حیوان منتقل می‌شود گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک مورد مثبت به تب کریمه کنگو در استان فارس گزارش شده که هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است مصرف‌کنندگان برای قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش استفاده کنند، افزود: برای اطمینان بیشتر شهروندان باید فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی خریداری کنند.

فرامرزی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو، بر روی لاشه دام هیچ‌گونه نشانه‌ای ندارد به همین منظور گوشت باید به مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس به مصرف برسد.

وی بیان کرد: دل و جگر (آلایش خوراکی) باید به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس به مصرف برسد.

فرامرزی اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشور‌های آسیای جنوبی دیده می‌شود و طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز ناقل اصلی این ویروس هستند.

وی با بیان اینکه پرندگان اغلب نسبت به ویروس مقاوم هستند، بیان کرد: شیوع این بیماری در شترمرغ و کشتارگاه‌های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است و در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز طول می‌کشد.

وی دارو‌های ضد ویروسی را تنها راه درمان این بیماری عنوان کرد که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شوند و گفت: از نظر تامین دارو هیچ مشکلی وجود ندارد.
انتهای پیام/ر

ابتلاء یک نفر به بیماری تب‌کریمه در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.