وزیر علوم با اشاره به اینکه قطعا از ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در کشورهای دیگر حمایت می‌کنیم ،بر ضرورت مبادله اساتید و دانشجویان  ایران و روسیه تاکید کرد.

از ادامه تحصیل دانشجویان در کشور‌های دیگر حمایت می‌کنیم/ همکاری‌های علمی ایران و روسیه برای رفع مشکلات دریای خزربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم در دیدار با نماینده رئیس جمهور کشور روسیه در امور همکاری های با دولت‌های منطقه خزر که صبح امروز در وزارت علوم انجام شد، گفت: هر دو کشور همکاری های علمی و آموزشی خوبی با یکدیگر دارند و خوشبختانه نزدیکی‌های فرهنگی و تاریخی قابل توجهی میان دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر در سال‌های گذشته اتحادیه‌ای را تشکیل دادند که بیش از 20 سال از این همکاری‌ها می‌گذرد و در این راستا چندین نشست نیز برگزار شده است، آمادگی و علاقمندی خود را برای توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی با روسیه اعلام می‌کنیم.

وزیر علوم اضافه کرد: همچنین تمایل داریم پروژه‌های بزرگی با حمایت کشورهای ایران و فدراسیون روسیه تعریف کنیم تا قبل از اینکه مشکلات بزرگی برای مجموعه زیست محیطی دریای خزر ایجاد شود با انجام پروژه‌های علمی مانع این مشکل بزرگ شویم.

توان بسیار مطلوب ایران  برای انجام تحقیقات علمی مشترک با سایر کشورها

غلامی در ادامه دانشگاه‌های کشور را دارای توان بالایی دانست و ادامه داد: ایران توان علمی بسیار خوبی برای انجام تحقیقات علمی مشترک با سایر کشورها دارد که قطعا حمایت‌های قوی از این دانشگاه‌ها می‌تواند منشا شکل ‌گیری پروژه‌های بزرگ در همکاری های علمی دو کشور باشد.

وی افزود: در حال حاضر هم همکاری دانشگاه‌های بزرگ ایران با تعدادی از دانشگاه‌های روسیه شکل گرفته است که این همکاری‌ها نشان می‌دهد ظرفیت و پروژه‌های علمی میان اساتید و دانشجویان فراهم شده است.

غلامی در ادامه به مبادله اساتید میان دو کشور تاکید کرد و افزود: خوشبختانه علاقمندی برای مبادله اساتید به منظور انجام همکاری‌های تحقیقاتی مشترک وجود دارد و انتظار ما این است که این همکاری‌ها در زمینه‌های فناوری نیز ایجاد شود.

وزیر علوم بیان کرد: قطعا از ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در کشورهای دیگر حمایت می‌کنیم، سیاست ما این است که بتوانیم حمایت خود را از این دانشجویان دوچندان کنیم ولی آنچه که برای ما مهم است همکاری با کشورهای همسایه است،  پذیرش دانشجویان روسیه برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشورمان به خصوص رشته‌های تاریخ،‌ فرهنگ، ایران‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

غلامی گفت: همچنین آمادگی داریم کرسی های زبان فارسی و دوره‌های ایران‌شناسی در کشورهای منطقه به خصوص کشور روسیه ایجاد کنیم.

راه اندازی مرکز همکاری های انسان دوستانه در دانشگاه قفقاز

در ادامه این دیدار رمضان عبدالطیف اف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور همکاری با دولت‌های منطقه‌ خزر گفت: مسئله آموزشی و همکاری های علمی برای ما مهم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت های خوبی برای همکاری های علمی 2 کشور وجود دارد و اخیرا هم یک کنفرانس در دانشگاه قفقاز آغاز کرده ایم؛ چرا که ایران در مسائل فرهنگی و علمی با این دانشگاه همکاری های خوب و قابل ملاحظه ای دارد.

عبدالطیف اف از راه اندازی مرکز همکاری های انسان دوستانه در دانشگاه قفقاز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز، سعی می‌کنیم دانشجویانی را در زمینه‌های مختلف ایران‌شناسی، زبان فارسی پذیرش و آموزش دهیم، ضمن اینکه در چندین دانشگاه روسیه زبان فارسی و ایران‌شناسی آموزش داده می‌شود و در دانشگاه داغستان هم کرسی زبان فارسی راه‌اندازی شده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور همکاری با دولت‌های منطقه‌ خزر تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز، سعی می‌کنیم دانشجویانی را در زمینه‌های مختلف ایران‌شناسی، زبان فارسی و غیره... پذیرش کرده و آموزش دهیم، ضمن اینکه در چندین دانشگاه روسیه زبان فارسی و ایران‌شناسی آموزش داده می‌شود و در دانشگاه داغستان هم کرسی زبان فارسی راه‌اندازی شده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در پایان یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای گسترش همکاری‌های علمی و آموزشی و حتی فرهنگی بین کشورهای ایران و روسیه وجود دارد، وظیفه ما این است که با استفاده از این ظرفیت‌ها،‌ دو کشور را در عرصه علمی به ابرقدرت تبدیل کنیم و باید جلسات توسعه این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار