وزیر علوم گفت: ایران در زمینه‌های علمی با کشور‌های بسیاری همکاری می‌کند و همکاری‌های علمی گسترده‌ای با اتحادیه اروپا برای برنامه افق ۲۰۲۰ دارد.

همکاری‌های علمی ایران و اروپا برای برنامه‌های افق ۲۰۲۰به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم در امور بین‌الملل در نشست مشترک بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های علمی دانشگاهی ایران و سوئیس که در وزارت علوم برگزار شد، گفت: حضور مسئولین خارجی نشانگر علاقه‌مندی دو کشور به توسعه همکاری‌های علمی ایران و سوئیس است.
 
وی ادامه داد: ایران تقریبا 4.5 میلیون دانشجو، 41 پارک علم و فناوری دارد که این نشانگر وضعیت و رشد علمی کشورمان است.

وزیر علوم تصریح کرد: ایران از نظر تولید علم طبق شاخص‌های مهم رتبه‌بندی جهان از جمله پایشگاه لایدنس و تایمز، رتبه اول در منطقه و رتبه 16 در جهان را از آن خود کرده است، به طوریکه 18 دانشگاه کشورمان جزء دانشگاه‌های برتر جهان هستند.

غلامی اضافه کرد: با چنین ظرفیت‌های علمی ایران همواره از همکاری‌های علمی با طرف‌های خارجی استقبال می‌کند.

وی گفت: ایران در زمینه‌های علمی بسیاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، عربی و آفریقایی همکاری می‌کند و همچنین همکاری‌های علمی گسترده‌ای با اتحادیه اروپا برای برنامه‌ افق 2020 دارد.

سیاست وزارت علوم در فعالیت بین المللی شرکت‌های علمی

وزیر علوم اظهار داشت: سیاست‌های وزارت علوم بیشتر متمرکز بر فعالیت بین‌المللی شرکت‌های علمی است که برگزاری دوره‌های آموزش عالی مشترک در مقاطع تحصیلات تکمیلی، پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های مشترک و تبادل استاد محقق و دانشجو از جمله سیاست‌های وزارت علوم با طرف‌های خارجی هستند.

وی در ادامه وجود دانشمندان و نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: وجود دانشمندان و نخبگان علمی ایران در خارج از کشور مایع افتخار است زیرا آوازه و استعداد ایرانیان در خارج از کشور حتی شهر اروپا و آمریکا فراگیر و زبانزد است.

غلامی یادآور شد: امیدواریم در این نشست در برنامه‌های عملی و اجرایی مشترک به منظور توسعه و تقویت مهارت‌های علمی میان دو کشور به تفاهم برسیم.

وزیر علوم گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ ایران در زمینه انجام تحقیقات مشترک میان اساتید دو کشور ایران و سوئیس، اعطای فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان طرفین و همکاری در رشته‌های خاص بخصوص در رشته‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین به طور خاص در رشته‌های تاریخ و معماری‌ اسلامی و زبان فارسی با دانشگاه‌های سوئیس همکاری می‌کنند.

تحصیل 600 دانشجوی ایرانی در سوئیس

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 600 دانشجوی ایرانی در کشور سوئیس در حال تحصیل هستند و درجلسه امروز با مسئولان این کشور تلاش شد زمینه‌های همکاری این کشور در عرصه‌های مختلف تسهیل شود و مسئولان عالی رتبه سوئیسی نیز بر توسعه و تقویت این همکاری‌ها تاکید کردند.

غلامی یادآورشد: خوشبختانه دانشگاه‌ها، اساتید و محققان کشور ما به طور مستقل همکاری‌های بین‌المللی خود را روز به روز تقویت می‌کنند، اما در حوزه ستادی وزارت علوم سعی داریم با برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولان علمی کشورهای خارجی زمینه این همکاری‌ها را تقویت کنیم تا موانع موجود برطرف شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار