آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی/ سالانه ۸ هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از بیماری آسم/ بیماری‌های مزمن تنفسی چهارمین علت مرگ و میر در جهاناستوار گفت: مجموع هزینه‌های ناشی از بیماری آسم در کشور سالانه 8 هزار میلیارد تومان است و با کنترل مطلوب آسم می‌توان یک سوم هزینه‌ها را کاهش داد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افشین استوار سرپرست دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در همایش آسم که در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد،‌ اظهار کرد: بیمار‌ی‌های غیرواگیر باعث تهدید سلامت مردم است و امروزه معضل بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه از بیماری‌های واگیردار به غیرواگیر گرایش پیدا کرده است که این موضوع تهدیدی برای شیوع بیماری‌هاست و باید آن را جدی قلمداد کنیم.

وی افزود: مصرف سیگار،‌ الکل، کم تحرکی و تغذیه ناسالم 4 عامل خطر مشترک همه بیماری‌ها و 4 عامل بیولوژیک نظیر فشار خون بالا، چاقی، چربی و قند خون سهم عظیمی در بیماری آسم دارند که توصیه می‌کنیم همانند سایر کشورها بخش اقتصاد و توسعه نیز در کاهش بیماری‌های غیرواگیر گام بردارند تا شاهد جریانات ارزنده‌ای در نظام سلامت باشیم.

مرگ سالانه 4 میلیون نفر در اثر بیماری‌های مزمن تنفسی 

استوار گفت: بیش از 1.5 میلیارد نفر در جهان مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی هستند و سالانه بیش از 4 میلیون مرگ ناشی از این بیماری‌ها داریم که پیش بینی می‌شود بیماری‌های مزمن تنفسی که چهارمین علت مرگ و میر است در دهه‌های اخیر به رتبه سوم صعود کند.  80 درصد مرگ و میرهای کشورهای در حال توسعه به آسم برمی‌گردد و معضل بیماری‌های غیرواگیر در جامعه امروز جدی است.

سرپرست دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه کودکان و نوجوانان بیشترین سهم ابتلا به آسم را دارند، افزود: از آنجایی که آسم شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است و در کودکان و نوجوانان 11 درصد و در بالغان 9 درصد آمار را به خود اختصاص داده است باید روی شیوع عوامل خطرساز آن که روند افزایشی دارد بحث و بررسی بیشتری انجام شود.

وی گفت: مجموع هزینه‌های ناشی از بیماری آسم در کشور سالانه 8 هزار میلیارد تومان است و با کنترل مطلوب آسم می‌توان یک سوم هزینه‌ها را کاهش داد.

10 درصد مبتلایان به آسم دچار آسم شدید دارند

استوار اظهار کرد: 10 درصد مبتلایان به آسم دچار آسم شدید هستند در حالی که 50 درصد تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از این بیماری برای این گروه‌ها مصرف می‌شود.

پیگیری سند راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی

سرپرست دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: سند راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی در وزارت بهداشت با موضوعات گوناگون راهکارهایی را برای کاهش این بیماری‌ها در نظر دارد که CEOP عوامل خطرساز، ایجاد نظام ثبت و مراقبت آسم وCEOP ، استانداردسازی خدمات تشریفی، درمان و مراقبت‌ آسم و CEOP در نظام سلامت، بازنگری و راهنمای ملی تشخیص و درمان بیماری‌های آسم و از راهبردهای اصلی سند برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی است.

وی اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای شاخص برنامه‌های غیرواگیر شناخته شده است و وزارت بهداشت در مجمع سازمان ملل برنامه‌های خود را در خصوص بیماری‌های غیرواگیر توسط رئیس جمهور ارائه خواهد نمود.

استوار گفت: استراتژی بین بخشی و کنترل عوامل خطر در قالب تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و ویژگی‌هایی از جمله بیماری‌های تنفسی از موضوعاتی است که وزارت بهداشت به خوبی آن را دنبال می‌کند تا شاهد کاهش آمار بیماری‌های مزمن تنفسی در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار