مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان از ممنوع بودن سوزاندن بقایای گیاهی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ممنوع بودن سوزاندن بقایای گیاهی در خوزستانژاله کریمی نژاد، مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزان ضمن مدیریت بقایای گیاهی با اعمال مدیریت، خاک مزارع خود را حاصلخیز کرده  و از سوزاندن بقایای گیاهی خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه سوزاندن بقایای گیاهان مواد آی خاک را از بین می برد بیان داشت: با سوزاندن بقایای گیاهان عملاً مواد آلی خاک را که سبب حاصلخیزی آن می شود ازبین رفته و کشاورز در کشت های بعدی به منظور جبران ضعف و کمبود خاک به ناچار کود شیمیایی بیشتری را باید استفاده  کند.

کریمی نژاد با بیان اینکه آتش زدن بقایای گیاهان سبب نابودی خاک و استفاده بیشتر از آب و کود شده و  سبب آلودگی محیط زیست  می‌شود، بیان کرد: این شیوه در دنیا منسوخ شده و در حالیکه  هم اکنون برای عبور از خشکسالی فعلی نیازمند طرح های کارشناسی سازگار با کم آبی هستیم.

مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هیچ توجیهی برای سوزاندن بقایای گیاهان وجود ندارد بنابراین باید با تکیه بر  دانش کافی خشکسالی را با کمترین مخاطرات پشت سر بگذاریم.

کریمی نژاد عنوان کرد: در صورت پیاده شدن کشاورزی حفاظتی در مزارع بقایای باقی مانده در خاک به مرور ضمن تجزیه شدن سبب افزایش مواد آلی، نگهداری بهتر آب، فراوانی ریز جانداران و حاصلخیزی آن می‌شود که به طور حتم رشد اقتصادی و افزایش سود را به دنبال دارد.

انتهای پیام/م

حاصلخیزی خاک با باقی ماندن بقایای گیاهی در آن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.