در نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جزئیات برگزاری این رویداد فرهنگی بیان شد.

نشست نمایشگاه کتاببه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با حضور محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب، امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب و سایر مدیران این رویداد فرهنگی برگزار شد.

واگذاری امور نمایشگاه به صنوف نشر تقویت می شود

محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یک رویداد بزرگ فرهنگی و نمایشگاهی است، گفت: احتمالاً در سنوات گذشته دیدید بخش عمده‌ای از کمیته‌های ما مستقیماً کار فرهنگی می‌کنند. این نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از فعالیت ها در مجموعه، فرهنگی تعریف می‌شود. سعی کردیم بخش عمده‌ای از فعالیت‌های نمایشگاه کتاب بر اساس سیاست‌های دکتر صالحی به صنوف واگذار شود. این سیاست را در آینده هم تقویت خواهیم کرد.

وی افزود: چالش هایی در مسیر واگذاری امور برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنوف وجود دارد. با این حال از اهالی نشر دعوت می کنیم هر نقد، نگرش و پیشنهادی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب دارند، به ما ارائه دهند تا با مشارکت بخش خصوصی این برنامه را پیش ببریم.

جوادی درباره تغییر مکان نمایشگاه کتاب گفت: علیرغم نگرانی هایی که در زمینه جا و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب ایجاد شده بود، همت ستودنی دوستان در مصلی و موسسه فرهنگی نمایشگاه و صنوف مختلف، این نگرانی ها را رفع کرده است.

 

460 هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و خارجی عرضه خواهد شد

سپس، شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب، با ارائه آمار و اطلاعات از سی و یکمین دوره این رویداد فرهنگی، گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب، در بخش خارجی در قسمت لاتین 46 ناشر با 120 هزار عنوان کتاب و در قسمت عربی 86 ناشر با 37500 عنوان کتاب حضور خواهند داشت.

شهرام نیا ادامه داد: در بخش ناشران داخلی که در چهار گروه فعال هستند؛ به ترتیب در بخش آموزشی که در رواق غربی مستفر خواهند شد 113 ناشر با 15633 عنوان کتاب حضور دارند. در بخش دانشگاهی نیز 501 ناشر با 64444 عنوان کتاب پذیرای علاقه‌مندان خواهند بود که در چادر قرار دارند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران گفت: در بخش کودک و نوجوان 228 ناشر با 33 هزار عنوان کتاب در سه بخش رواق شرقی و دو بخش زیر چادر مستقر خواهند شد. در بخش عمومی هم 1147 ناشر با 86 هزار عنوان کتاب پذیرای کتاب‌دوستان هستند.

افتتاح نمایشگاه کتاب با حضور رئیس جمهور

وی در خصوص افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یازده اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و از 12 تا 22 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود که البته این ساعت قابل تمدید است.

وی همچنین از حضور ناشرین دیجیتال در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: 80 ناشر دیجیتال در سالن مجزا در فضایی به مساحت 1200 مترمربع فعال خواهند بود. 

شهرام نیا، درباره شعار امسال نمایشگاه گفت: شعار نمایشگاه کتاب «نه به کتاب نخواندن» انتخاب شد؛ برای اینکه کتابخوانی تقویت شود. هم به آشتی مردم با کتاب کمک کند و هم کتاب به عنوان کالای فرهنگی و ایرانی بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرد.

وی درباره اهداف و اولویت های نمایشگاه کتاب گفت: اولویت های کلان نمایشگاه همان مسیری است که از 4 سال قبل شروع شد و شتاب گرفت. خوشبختانه واگذاری امور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صنف های نشر جا افتاده است. بحث دیپلماسی و گفتگو با جهان از طریق کتاب یکی از اولویت های ماست. بورسیه نمایشگاه، حضور میهمانان خارجی و شهر میهمان در همین راستاست. سعی کردیم از بخش نمایشگاهی غافل نشویم. در واقع هم بعد فرهنگی و هم اقتصادی نمایشگاه را مورد توجه قرار دادیم.

قائم مقام نمایشگاه کتاب درباره فضای نمایشگاه در مصلی اظهار کرد: فضای نمایشگاه کتاب بیش از 130 هزار متر مربع است. تقریبا 75 درصد فضای اصلی ما زیر سقف رفته است اما هنوز با شرایط ایده آل و مطلوب فاصله داریم. در جریان بازگشت به مصلی، فضای مسقف بیشتری، به ناشران کودک و نوجوان اختصاص داده شد.

وی افزود: ناشران آموزشی، خارجی و بین الملل هم به فضای مسقف منتقل شدند. متاسفانه هنوز بخش ناشران خارجی ما خارج از بخش مسقف است. حضور 53 کشور در نمایشگاه کتاب امسال قطعی شده است و البته احتمال افزایش آن هست.  میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صربستان است و با هیئت 30 نفره در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می شوند. شهر میهمان نمایشگاه در این چند ساله جا افتاد و شهر تونس با هیئتی 18 نفره در نمایشگاه کتاب امسال حضور پیدا می کند.

حضور 2050 ناشر داخلی در نمایشگاه سی و یکم

سپس، دهقانی معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در خصوص تعداد ناشران داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: 2050 ناشر داخلی و 132 ناشر خارجی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر خواهند شد. کل ثبت نام های اولیه ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب، 2500 ناشر بود که پس از بررسی این تعداد به 2050 ناشر رسید. در مجموع ۵۱۵ هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و خارجی، در نمایشگاه امسال عرضه می‌شود.

طرح حمایتی ارشاد برای تجهیز کتابخانه های مدارس

همایون امیرزاده، سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم با اشاره به اینکه امسال حمایت از دانش آموزان را معطوف به کتابخوانی کردیم، بیان کرد: امسال تسهیلات دریافت کتاب به اسم بن دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار نگرفت. تسهیلات دانش آموزی امسال، در قالب تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهر تهران به دانش آموزان داده می‌شود. اگر بتوانیم به کتابخانه‌های مدارس توجه کنیم، هم گردش مالی نمایشگاه کتاب تقویت می‌شود و هم به زیرساخت‌های اصلی توجه شده است. مبنای ما برای حمایت از ناشران، تعداد عناوینی است که در ۴ سال گذشته تولید کرده است.

ثبت نام ۱۵۲ هزار و ۴۱۴ نفر برای دریافت بن کارت‌های دانشجویی نمایشگاه کتاب

وی درباره اختصاص بن کارت کتاب گفت: میزان اندک یارانه که در اختیار وزارت ارشاد قرار دارد را اگر بخواهیم برای هر دانشجو -که حداقل ۵ میلیون نفر هستند-  ۵۰ هزار تومان بن کتاب بدهیم، به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون می‌رسد که از بودجه معاونت فرهنگی بیشتر است و ما می‌توانیم فقط دو درصد از جمعیت هدف را تحت پوشش قرار دهیم. دانشجویانی که در مناطق کمتر برخوردار هستند، ترجیح می‌دهند کتاب مورد نیاز خود را از نمایشگاه‌های کتاب استانی تهیه کنند. تا کنون ۱۵۲ هزار و ۴۱۴ نفر برای دریافت بن کارت‌های دانشجویی نمایشگاه کتاب ثبت نام قطعی کردند. بن کارت‌ها از طریق ان اف سی و کارت‌های هوشمند ملی صادر شده است. قریب به ۷ میلیارد برای این بخش اختصاص داده شد و امسال ۱۰ هزار نفر از اهل قلم، با اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شارژ خواهند شد.

سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه ۳۱۰ درخواست دریافت بن کتاب توسط موسسات نهایی شده است، بیان کرد: به طور متوسط سهم مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه بن کارت‌های موسسات ۲۵ درصد بوده است. ۴ میلیارد سهم آورده موسسات و یک میلیارد سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. ۷۰ درخواست موسسات برای دریافت بن کتاب نمایشگاه تهران در نوبت انتظار است.

امیرزاده درباره تعلیق حکم ناشران متخلف دوه قبل تصریح کرد: هیچکدام از آرای ناشران متخلف در نمایشگاه سی ام نقض نشده است؛ بلکه فرصتی به ناشران داده شد تا فعالیت سالم اقتصادی در نمایشگاه سی و یکم داشته باشند. در این تخلفات تکثیر غیر مجاز، ارائه کتاب های غیر مجاز و ترجمه‌های غیر مجاز جایی ندارد و این تخلفات در دایره مشمولیت تعلیق قرار نگرفتند.

وی تاکید کرد:  امسال یکی از موفق ترین سال های درآمدی نمایشگاه کتاب خواهد بود. براساس آیین نامه محتوایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر کتابی که مجوز دارد می تواند در نمایشگاه کتاب ارائه شود. اگر 2 تا 3 عنوان برخلاف قوانین در نمایشگاه کتاب ارائه شود انحراف بسیار اندکی است و مطمئن هستیم نمایشگاه کتاب امسال محتوای خوبی را ارائه خواهد داد.

سپس، شهرام نیا در خصوص پرداخت های ناشران برای اجاره غرفه و تغییر میزان آن بیان کرد: اجاره بهای غرفه های کوچک در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است. برای اینکه ناشران بیشتری در فضای مسقف باشند، اجاره بهای غرفه‌های با متراژ بالا را افزایش دادیم. اگر بنا بر پرداخت مبلغی به ناشران شد، ما به التفاوت به آنها عودت داده می شود.

حسین صفری، مدیر اجرایی و رفاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم با اشاره به اینکه جانمایی و مهندسی در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران انجام شده است، بیان کرد: بخش های مختلف در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مستقر شدند. دسترسی‌های داخل نمایشگاه به طور جدی دیده شده است و محور فعالیت های نمایشگاه کتاب، به حوزه رفاهی و نمایشگاهی آن برمی گردد. با توجه به همکاری خوب با شهرداری تهران، مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در نمایشگاه کتاب فعال هستند. تاکسیرانی در دو نقطه نمایشگاه کتاب استقرار دارد و ایستگاه متروی شهید بهشتی نزدیک محل استقرار ناشران دانشگاهی است. استراحتگاه‌ها، ایستگاه امانات و مادر و کودک را هم در نمایشگاه کتاب پیش بینی کردیم.

وی افزود: امسال یکی از همکاران ما در نمایشگاه کتاب تهران، سازمان ثبت احوال کشور است. برای اولین بار کارت هوشمند ملی به عنوان کیف پول در نمایشگاه کتاب استفاده می شود. بحث های زیر ساختی، مخابرات، برق و اینترنت در نمایشگاه کتاب درنظر گرفته شده است و وای فای رایگان در استراحتگاه های نمایشگاه کتاب وجود دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار