مردم روستای آب اسک آمل آیین ۶۰۰ ساله ورف چال را با جمع آوری تکه‌های برف از ارتفاعات برف خیز به منظور ذخیره آب اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اهالی روستای ییلاقی آب ‌اسک آمل بر اساس یک رسم و سنت ۶۰۰ ساله، هرساله در اردیبهشت ماه، با کندن تکه‌ های برف از ارتفاعات برف‌ خیز و حمل و ریختن در گودالی که تقریبا ۱۰ متر عمق و یک متر پهنا آب ذخیره می کنند.

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

علی یکی از روستاییان آب اسک گفت: هدف از اجرای آیین ورف چال ، تامین آب در فصل گرم سال است تا رهگذران، حیوانات و احشام منطقه در فصل تابستان آب شرب داشته باشند.

وی افزود: ورف در گویش مازندرانی به معنی برف است و مردم در حاشیه اجرای آیین ورف چال، برف ها را در گودال های بزرگ می اندازند.

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

ورود ممنوع آقایان در روز اجرای آیین ورف چال

سنت های آیینی زمینه ساز تحول هنری در جامعه در حال پویش است، زیرا این رسوم و آئین‌ها که سینه به سینه منتقل شده حامل تاریخ، اندیشه و آرزوهای دیرینه مردمی است که نمایه رنج، کار، همیاری و پویایی هستند.

یکی دیگر از برنامه هایی که در این روز در ارتباط با مراسم ورف چال برگزار می شود، اجرای برنامه زن شاهی است.

در این روز بانوان روستای آب اسک در روستا می مانند و مردان در پی برگزاری مراسم برف چال از روستا خارج می شوند.

مریم یکی از بانوان روستای آب اسک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید: در روز اجرای آیین ورف چال برای تحقق بخشیدن به هدفمان از میان خود حاکمی انتخاب می‌کنیم تا به نظام حکومتی که به طور موقت در روستا ایجاد شده سرو سامان دهند.

وی افزود: این مراسم تا نزدیک ظهر ادامه دارد و با پذیرایی میهمانان با غذاهای متنوع سنتی که بر مبنای ادای نذورات بوده پایان می یابد.

این بانوی مازندرانی می گوید: البته مردانی که بیمار و یا مسن باشند، می ‌توانند در ده بمانند، به شرط آن که خانه باشند و جلوی پنجره یا روی تراس ظاهر نشوند.

اشعاری که بانوان در این روز می خوانند به شرح زیر است:

چه برف چالی است که آدم به هوش می ‌آید... هنوز ناله مرغ وخروس به گوش می ‌آید

چه برف چالی است خدا همه را نصیب کنـد ... خدا مرا به فـدای سیــد حسـن ولی کنـد

هــرکــه دارد سـفــر بـرف چـال بــسـم الله ... هـرکــه دارد سـر هـمراهی مـا بسم الله

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

از اجرای آیین ورف چال تا اجرای کارهای دسته جمعی

حضور افراد با گروه های سنتی متفاوت در این مراسم درنوع خود و حجم برفی که بر دوش می گیرند، جالب توجه است.

تلاش جمعی برای حمل برف و ریختن آن به داخل گودال تا زمان پر شدن آن ادامه دارد و پس از آن افراد شرکت کننده ، دور سفره بزرگ حاشیه گودال، غذاهای سنتی را میل می کنند.

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

حسین یکی از روستاییان منطقه آب اسک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: گذشتگان و اجداد ما هم آیین کهن ورف چال را اجرا می کردند و هدف از برگزاری این آیین حفظ دستاوردهای فرهنگی گذشتگان است.

آقا محمد یکی از ریش سفیدان روستای آب اسک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: در این مراسم همه با توجه به توان و نیروی بدنی خود و استفاده از امکانات موجود می ‌کوشند تا قبل از رسیدن ظهر، یخچال را پر از برف کنند.

وی افزود: پس از پرشدن گودال ها، نماز جماعت برپا می‌ شود و در لطافت هوای بهاری، در دشت سفره‌ هایی برای پذیرایی از مهمانان پهن می ‌شود.

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

این پیرمرد مازندرانی با بیان اینکه این رسم شش قرن است که در محل برف چال واقع در اسک وش برگزار می‌ شود، می گوید: اجرای بازی های محلی و پذیرایی از مهمانان روستا بخش دیگری از برنامه ورف چال مردان روستا است.

آقا محمد افزود: اهالی روستا معتقدند که شرکت در مراسم و برداشتن برف و ریختن آن در گودال سبب می شود برای اعضای شرکت ‌کننده در سال اتفاق ناگوار رخ ندهد.

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

ثبت ملی آیین ورف چال در فهرست میراث معنوی کشور

آیین سنتی ورف چال با نظمی خاص با حفظ آداب ملی و مذهبی جهت ادای دین و برآوردن حاجات شرعی، با تمسک به ادعیه ائمه اطهار (ع )، به حمل برف با نشانه تقدس و سفید بختی با دست به دست کردن برف از دامنه های ورف چال اسک وش انجام می شود.

آئین سنتی ورف چال که به دوره آل بویه در طبرستان باز می گردد، در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

ورف چال آیین سنتی مردم آمل برای ذخیره آب

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.