معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: ایران بیشترین آموزش تخصصی و فوق‌تخصصی در منطقه را دارد و در این حوزه رو به رشد هستیم.

ایران؛ دارای بیشترین آموزش تخصص و فوق‌تخصصی پزشکی در منطقه / دانشجوی دکتری باید کارآفرین باشدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در نشست خبری به مناسبت هفته آموزش، جشنواره مطهری و آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این آزمون از بزرگترین امتحانات حوزه پزشکی برای ورود به تخصص است که بیش از 14 هزار نفر شرکت کننده، 6 هزار و 500 مرد و 7 هزار و 500 زن در 23 حوزه و در بیست دانشگاه علوم پزشکی کشور با در نظر گرفتن کنترل‌های لازم برای سلامت آزمون حضور پیدا کرده‌اند.

وی ایجاد کمپینی برای طراحی سوالات، ساماندهی بانک‌های سوال، تولید دفترچه‌های متعدد و کنترل‌های لازم برای سلامت آزمون را از اقدامات این مرکز عنوان کرد و افزود: پذیرفته شدگان در 28 رشته تخصصی بالینی و در 44 دانشگاه علوم پزشکی جذب می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: علاوه بر رشته های قبلی، حدود 20 رشته  در سال 97 برای برگزاری دوره های تخصصی مجوز گرفتند  که با این روش بیش از 3 هزار نفر می توانند به حوزه‌های تخصصی وارد شوند و از شهریور ماه  کار خود را آغاز می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد: مرکز سنجش وزارت بهداشت برای سلامت آزمون تمهیدات لازم را داشته است و امیدواریم افرادی که صلاحیت لازم را دارند به مجموعه وارد شوند و گروه دیگری که در این آزمون موفق نشدند محدودیت‌های تخصص را در نظر داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: کشوری هستیم که در منطقه بیشترین تخصصی و فوق‌تخصصی را داریم و برخی از کشورهایی که توریسم دانشگاه دارند و از 40 ، 50 کشور مختلف دانشجو می‌پذیرند به اندازه ایران دانشجو نداشتند که ما هم  اکنون در حال گسترش آموزش هستیم.

وی درادامه محاسبات نیروی انسانی برای 5 تا 10 سال آینده برای دوره‌های تخصصی، فوق‌تخصصی و بالینی انجام تحقیقات و مطالعات برای مناطق آمایشی، توسعه دبیرخانه آموزش برای رشته‌های تخصصی، موافق اصولی برای فعالیت‌های دانشگاهی در عرصه‌های تخصصی، فوق تخصصی و عمومی را برخی از فعالیت‌های آموزش پزشکی کشور عنوان کرد.

شایعات بی‌ربط در حوزه تخصص پزشکی ظلم به کشور است

لاریجانی اظهار کرد: در آزمون‌های تخصص پزشکی همه تیم وزارت بهداشت، دبیرخانه آموزش پزشکی و سنجش کشور از اساتیدی با درجات بالای علمی استفاده کردند تا سنجش استاندارد را در آزمون های پزشکی شاهد باشیم و نباید به برخی شایعات بی‌ربط در حوزه تخصص پزشکی دامن بزنیم که این ظلم بزرگی به کشور است و در صورت بروز مشکل، دبیرخانه پاسخگوی انتقادات پزشکان است.

وی اظهار کرد: از 8 تا 13 اردیبهشت هفته آموزش پزشکی کشور است که از دهم تا دوازدهم سمیناری در نظر گرفته‌ایم که در آن بیش از 2 هزار و 500 نفر شامل هزار عضو هیئت علمی، 500 دانشجوی رشته پزشکی و 800 عضو هیئت علمی دانشگاهی شرکت کردند و با ارسال 800 مقاله به سمینار، 150 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر در محورهای تحول و نوآوری آموزش پزشکی که استراتژی جدی آموزش پزشکی است، مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت حضور مسئولان انجمن‌های آموزش پزشکی کشورهای گوناگون، مجمع‌های عمومی EBC و مشارکت دانشجویان نوآور را زمینه‌ساز رشد آموزش پزشکی در این سمینار دانست.

لاریجانی تصریح کرد: از آنجایی که آموزش دانشجو متناسب پاسخگویی اجتماعی است و کار دانشگاه‌ها رفع نیازهای کشور است موضوع آموزش و نوآوری، آموزش و زیرساخت‌های آموزشی را هم در این سمینار مورد بحث قرار خواهیم داد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: همزمان با استقرار برنامه تحول و نوآوری چندین واقعه همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ داد به طوری که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ابتدای امسال برنامه توسعه 5 ساله خود را در رشته‌های تخصصی و عمومی راه‌اندازی خواهند کرد که در این میان برای دانشجویان PhD هم با توجه به توسعه نقشه علمی کشور برنامه خواهیم داشت و از حضور آنها در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد چراکه اعتقاد داریم دانشجوی دکتری باید کارآفرین باشد.

توسعه آموزش پزشکی، بر مبنای آمایش سرزمینی است

وی انجام ماموریت‌هایی را که از سوی وزارت بهداشت و به نیابت از وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی سپرده شده است ، یک اقدام ملی و موثر عنوان کرد و افزود: در دیدار با مقام معظم رهبری بخش آمایش سرزمین از سوی ایشان توصیه شد که خوشبختانه محور توسعه آموزش پزشکی توسعه آمایشی است و مجوزهای رشته‌های پزشکی در منطقه را بر اساس آمایش طراحی می‌کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت طراحی اعتبار بخشی کل بیمارستان‌های اموزشی را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی عنوان کرد و افزود: از ابتدای مهر ماه سال جاری تمام دروس تئوری از طریق سایت مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل ارائه در کل دانشگاه‌های کشور است.

حمایت وزارت بهداشت از طرح‌های نوآور در عرصه پزشکی

لاریجانی اظهار کرد: مرکز ملی آموزش پزشکی حدود هزار پروژه تحقیقاتی را دنبال می‌کند و این آمادگی را دارد که افراد با طرح‌های نوآور در عرصه پزشکی را مورد حمایت قرار دهد.

وی در ادامه خواستار ایجاد ظرفیت‌های لازم با اعتبارات بین‌المللی برای پذیرش هر چه بیشتر دانشجویان خارجی شد و افزود: دانشجویان خارجی علاوه بر ارتقای آموزش و تاثیرگذاری فرهنگی گزینه مثبتی برای آموزش پزشکی محسوب می‌شود زیرا در کشور استاد، ظرفیت و بسترهای لازم موجود است و می‌توانیم در قالب تعهدات بین‌المللی گام‌های موثری در این عرصه برداریم که اکنون 500 هزار دانشجوی افغانی پذیرفته شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:  تعداد زیادی از دانشجویان از چهل کشور دنیا که اکثر آنها از کشورهای همسایه هستند در ایران فعالیت می‌کنند که می‌توانیم با متناسب کردن مسیر بورسیه در کشورهای دیگر شعباتی ایجاد کنیم و یا شعبات کشورهای دیگر را در ایران تاسیس کنیم که این موضوع فرصتی برای بین‌المللی کردن آموزش پزشکی ایران تلقی می‌شود.

اجرای ۳۰ درصد از تولیدات علمی با ۱۲ درصد اعضای هیئت علمی

وی گفت: ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه پزشکی با ۱۲ درصد هیئت علمی در حال اجراست که آمار مهم و بیانگر توانایی اساتید آموزش پزشکی است.

لاریجانی حرکت دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمت دانشگاه‌های نسل جدید و کارآفرین، طراحی بازآموزی‌های مجازی در ساعت و مکانی خاص، الکترونیکی نمودن آزمون‌ها و امکانات تخصصی در سیستم آ‌موزش پزشکی را از دیگر برنامه‌های آ‌موزش پزشکی عنوان کرد و افزود: با در نظر گرفتن کیفیت آموزش موضوع آموزش الکترونیکی را توسعه خواهیم داد و گسترش بانک‌های سوال در مرکز سنجش با در نظر گرفتن به روز شدن  خزانه سوالات مورد توجه است.

حمایت مجلس و دولت در توسعه بستر‌های آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: مجلس و دولت برای کمک به زیرساخت‌ها توسط بانک‌ها اقدامات خوبی را انجام داده‌اند که ارتقای تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، تجهیزات پایه‌ای علوم پایه از این موارد است و از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته‌ایم برای ارتقای تجهیزات پایه‌ای با ما در ارتباط باشند.

وی در پایان گفت: آموزش پزشکی ایران روند رو به رشدی دارد و امیدواریم در سال جاری با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهد اخبار خوبی در حوزه آموزش پزشکی و ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار