هاشمی گفت: امروزه از سلول‌های ایمنی مهندسی شده‌ ( کارتیسل) برای درمان سرطان استفاده می‌کنیم.

کارتی‌سل‌ تراپی‌؛ روشی نوین برای حذف سلول های سرطانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمود مسیحا هاشمی‌، دبیر علمی کنگره، در چهاردهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی‌ و آلرژی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد  در جمع خبرنگاران درباره علم ایمونولوژی‌ اظهار کرد: این علم سیستم ایمنی بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ ما از سیستم ایمنی بدن می‌توانیم در زمینه‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سیستم ایمنی بدن می‌توانیم علیه سرطان‌ استفاده کنیم، بیان کرد: بسیاری از بیماری‌ها با سیستم ایمنی بدن مرتبط‌ هستند و سلول‌های ایمنی بدن را در برابر میکروب‌های بیماری‌زا، پاتوژن‌ها و ویروس‌ها محافظت‌ می‌کنند. 

هاشمی افزود: بسیاری از بیماری‌ها منشأ ایمونولوژیک‌ دارند به‌طوری‌ که‌ عامل بیماری در بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های آلرژی‌ و التهابی‌ سیستم ایمنی بدن است و تعدادی از بیماری‌ها هم ناشی از نقص عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند؛ ما اگر بتوانیم سیستم ایمنی را به وضعیت عادی برگر‌دانیم بسیاری از بیماری‌ها را می‌توانیم درمان کنیم.

دبیر علمی کنگره افزود: دانشمندان ایمونولوژی‌ امروزه به دنبال روش‌های نوینی هستند که بتوانند با استفاده از سیستم ایمنی  به جنگ سرطان و عفونت‌های مختلف بروند؛ در این راستا از سال‌های قدیم‌ کشف واکسن‌های مختلف مطرح شد؛ بسیاری از واکسن‌ها سیستم ایمنی را فعال می‌کنند و باعث می‌شوند که بدن به عامل بیگانه پاسخ بدهد.

وی تأکید کرد: امروزه دنبال واکسن‌هایی هستیم که بتوانیم از آنها در زمینه درمان سرطان استفاده کنیم؛ بسیاری از بیماری‌ها مانند ام.اس‌ و دیابت نوع یک بیماری‌های خودایمن‌ هستند؛ در این بیماری‌ها سیستم ایمنی علیه بافت‌های بدن حمله می‌کند و باعث تخریب و آسیب این بافت‌ها می‌شود؛ ما اگر بتوانیم سیستم ایمنی را در این بیماری‌ها تعدیل کنیم می‌توانیم این بیماری‌ها را درمان کنیم.

هاشمی تصریح کرد: علم ایمونولوژ‌ی می‌تواند وسیله‌ای برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها باشد ما می‌توانیم با استفاده از آنتی‌بادی‌ها، کیت‌های تشخیصی‌ درست‌ کنیم‌ و مولکول‌های مختلف را در بیماری‌های گوناگون شناسایی کنیم؛ بسیاری از روش‌های جدید ایمونوتراپی‌ روی حیوانات آزمایشگاهی‌ انجام شده است و باید کم کم‌ این روش‌ها در فازهای‌ انسانی هم مورد بررسی قرار بگیرند.

سلول درمانی به داد بیماران سرطانی رسید

دبیر علمی کنگره درباره کارتی‌سل‌ تراپی اظهار کرد: در این روش ما از سلول‌های ایمنی مهندسی شده ( سلول‌های ایمنی لنفوسیت‌های ‌دستکاری‌ ژنتیکی‌ شده ) در درمان سرطان‌ استفاده می‌کنیم همچنین می‌توانیم آنتی‌بادی‌هایی را طراحی کنیم‌ که به شکل اختصاصی‌ به سلول‌های سرطانی متصل‌ شوند و آنها را از بین‌ ببرند.

وی بیان کرد: در روش‌ سلول‌ درمانی از سلول‌های ایمنی و بنیادی‌ در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنیم‌ و در بیماری‌هایی‌ مانند انواع سرطان‌ها و بیماری‌های عفونی سیستم ایمنی باید تقویت شود و در بیماری‌های التهابی‌ شدید، آلرژیک‌ و بیماری‌های خودایمن‌ سیستم ایمنی باید تعدیل‌ شود.

هاشمی درباره‌ اهداف برگزاری کنگره‌ با اشاره به اینکه هدف اصلی این کنگره کمک به ارتقاء دانش ایمونولوژی‌ کشور است، تأکید کرد: این کنگره‌ فرصت مناسبی‌ برای تبادل اطلاعات است و بیش از 350 نفر در کمیته علمی و 150 نفر در کمیته اجرایی حضور دارند.

دبیر علمی کنگره یادآور شد: در این کنگره حدود هزار و 80 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این میان حدود 900 مقاله در 31 محور تخصصی برگزیده شده‌اند همچنین 55 کارگاه تخصصی هم داریم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار