معاون رئیس جمهور افغانستان گفت: در نتیجه تعامل حکومت با رسانه ها و مبارزات مردم، جایگاه افغانستان در عرصه حمایت از آزادی بیان ارتقا یافته است

سرور دانش: جایگاه افغانستان در عرصه حمایت از آزادی بیان ارتقا یافته استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه و میزگردی بین کمیته مشترک رسانه ها و حکومت و نمایندگان جامعه بین المللی در مورد امنیت خبرنگاران و معافیت از مجازات، قبل از ظهر امروز به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور با حضور نهاد های رسانه ی داخلی، اعضای کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان، نماینده اتحادیه اروپا، نمایندگان دفتر یونسکو، سفیر بریتانیا، سفیر جرمنی، نماینده سفارت سویدن، سفیر هالند، سفیر دانمارک، سفیر اسپانیا، برگزار شد.

در این جلسه، کار کرد کمیته مشترک رسانه ها و حکومت، چگونگی تأمین امنیت و بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در نهاد های عدلی وقضایی افغانستان، وضعیت دسترسی به اطلاعات، حمیات از آزادی بیان، وضعیت ژورنالیسم حرفوی، تقویت کیفیت رسانه ای، مشکل زنان ژورنالیست و مشکلات مختلف دیگر فراروی کار کرد و فعالیت رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در سخنان افتتاحیه این جلسه، از نهاد های داخلی حمایت کننده از رسانه ها، نهاد های عدلی وقضایی کشور برای بررسی پرونده های خشونت علیه خبرنگاران و حمایت نهاد های بین المللی و همکاران جامعه جهانی برای حمایت از آزادی رسانه و آزادی بیان در افغانستان ابراز خرسندی و قدردانی کرد.

معاون رئیس جمهور افغانستان ارتقای وضعیت رسانه ی و کسب جایگاه جدید وضعیت آزادی بیان در افغانستان را در گزارش جدید سازمان گزارشگران بدون مرز برای مردم افغانستان و جامعه رسانه ای کشور تبریک گفته و آن را یک دستاورد قابل توجه عنوان کرد.

به گفته وی، در گزارش جدید سازمان گزارشگران بدون مرز، کشور افغانستان در زمینه حمایت از آزادی بیان از جایگاه گذشته دو درجه ارتقا یافته و از مجموع هفت شاخص مربوطه، در چهار شاخص آن در سطح کشور های منطقه پیشتاز است.

دانش تأکید کرد که حکومت افغانستان در کنار نهادهای حمایت کننده از فعالیت های رسانه ای و آزادی بیان، برای حفظ آزادی بیان بعنوان یکی از مهمترین دست آوردهای مشترک دولت و مبارزات شهروندان کشور مصمم و مسؤل است.

وی آزادی بیان را یکی از ارزش های مشترک جامعه امروز بشری خوانده و آن را بعنوان یکی از حقوق بنیادین جامعه بشری عنوان کرد. دانش گفت که آزادی بیان یکی از شاخص اصلی برای تطبیق ارزش های دموکراتیک است وافغانستان در شاخص آزادی بیان در بخش تحکیم و تقویت دموکراسی دارای جایگاه مناسب است. در گزارش گزارشگران بدون مرز، از فعالیت و دست آورد های کمیته مشترک رسانه ها وحکومت به نیکی یاد شده است.

سرور دانش، ضمن یاد آوری چالش های موجود در برابر صیانت از آزادی بیان و فعالیت رسانه ای در کشور، به بخشی از فعالیت های انجام شده در زمینه تقویت آزادی بیان نیز اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور، اسناد تقنینی و تنظیم مقررات در راستای فعالیت آزادانه رسانه ها، تقویت رسانه های خصوصی و افزایش حجم فعالیت آنان، حق دسترسی به اطلاعات و تعدیل و توشیح قانون دسترسی به اطلاعات و همچنین ایجاد کمیته مشترک حکومت و رسانه ها را بعنوان شماری از فعالیت ها و کار کرد های انجام شده در راستای تقویت آزادی بیان و آزادی رسانه در افغانستان عنوان کرد.

استاد دانش فعالیت های کمیته مشترک حکومت و رسانه ها را در بخش حمایت از رسانه ها و پیگیری دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران، مؤثر خواند و ایجاد انسجام بین رسانه ها و حکومت، بررسی تعقیب رویداد ها وخشونت علیه خبرنگاران، نهایی سازی دوسیه های باقی مانده خشونت علیه خبرنگاران و تقویت و احیای صندوق حمایت از خبرنگاران را از جمله دست آورد های مهم کمیته مشترک حکومت و رسانه ها بیان کرد.

معاون رئیس جهور حمایت و کمک های جامعه جهانی را برای گسترش فعالیت های کمیته مشترک حمایت ورسانه ها در مرکز و ولایات، مؤثر خوانده و بر حمایت بیشتر همکاران بین المللی افغانستان در این زمینه تأکید کرد.

در این جلسه آقای یاماماتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز تلاش های معاون رئیس جمهور را بعنوان رئیس کمیته مشترک حکومت و رسانه ها و دستاورد های این کمیته را در بیشتر از یک سال گذشته، پردستاورد و قابل ستایش خواند. وی برحمایت و تداوم همکاری سازمان ملل متحد و دیگر همکاران بین المللی افغانستان در زمینه حمایت از آزادی بیان و جامعه رسانه ای کشور تأکید کرد.

سفیر هالند، نیز ضمن صحبت کوتاهی ارتقای جایگاه افغانستان در زمینه حمایت از آزادی بیان را در گزارش گزارشگران بدون مرز تبریک گفت و آمادگی کشورش را برای حمایت از آزادی بیان درافغانستان و کمک به روند ارتقای ظرفیت حرفوی و مسلکی رسانه ها در افغانستان اعلام داشت.

نماینده اتحادیه اروپا نیز از تلاش های صورت گرفته برای تقویت آزادی بیان، مصئونیت رسانه در افغانستان ابراز خرسندی کرد و بر همکاری اتحادیه اروپا در راستای تقویت آزادی رسانه و آزادی بیان در افغانستان تأکید کرد.

نمایندگان فدراسیون ژورنالیستان و رسانه ها نیز در این جلسه صحبت کردند و ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته از جانب حکومت در راستای بهبود وضعیت ژورنالیستان در افغانستان، بر ضرورت حمایت از زنان ژورنالیست، نهایی سازی دوسیه های باقی مانده خشونت علیه خبرنگاران، تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات، تأمین امنیت خبرنگاران و تسریع در روند محکمه عاملان دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران تأکید ورزیدند.

نهاد های بین المللی شرکت کننده در این جلسه، پیشنهادات مطرح شده را بعنوان پیشنهاد های مؤثر در راستای تقویت رسانه های افغانستان عنوان کردند و در ضمن اعلام همکاری بر حمایت از آزادی بیان در افغانستان، وعده سپردند که برای ایجاد هماهنگی بیشتر و مؤثریت همکاری های بین المللی در حمایت وتقویت از رسانه های افغانستان، یک جلسه خاص میان نهاد های بین المللی همکار با افغانستان، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.