اساتید و روسای دانشگاه های خصوصی و دولتی افغانستان در محل دانشگاه کابل با هیات دانشگاهی ایران که به این کشور سفر کرده اند دیدار و در مورد زمینه های همکاری علمی دو طرف صحبت کردند.

نشست هم اندیشی اساتید وروسای دانشگاه های افغانستان و ایران در کابلبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اساتید و روسای دانشگاه های خصوصی و دولتی افغانستان در محل دانشگاه کابل با هیات دانشگاهی ایران که به این کشور سفر کرده اند دیدار و در مورد زمینه های همکاری علمی دو طرف صحبت کردند.

در این نشست هم اندیشی که در تالار معاونت علمی دانشگاه کابل برگزار شد، رئیس این دانشگاه و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز به عنوان روسای دو هیات علمی در جلسه حضور داشتند.

«حمید الله فاروقی»، رئیس دانشگاه کابل به سابقه طولانی این دانشگاه اشاره کرد و گفت که این دیدار نقطه عطفی در تاریخ همکاری های علمی نهادهای دانشگاهی دو کشور است.

وی به برگزاری نمایشگاه کتاب ایران که امروز یکشنبه در دانشگاه کابل گشایش می یابد، اشاره کرد و ادامه داد: کشورهای منطقه نیازمند محصولات علمی یکدیگر در حوزه کتاب هستند و نمایشگاه فردا این فرصت مناسب را برای اساتید، دانشجویان و علاقه مندان به کتاب در افغانستان فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه کابل همچنین پیشنهاد تشکیل اتحادیه دانشگاه های افغانستان که در برگیرنده همه دانشگاه های دولتی و خصوصی است را برای بهبود همکاری های علمی و تسهیل روند ارتقای آموزش افغانستان مطرح کرد.

فاروقی به طرف ایرانی پیشنهاد داد که شرایط را برای عضویت اساتید افغانستان در فرهنگستان های علوم و زبان ایران به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها و گسترش اثر بخشی خروجی این نهادها فراهم کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست دانشگاه را انتقال دهنده دانش بشری به نسل آینده خواند و گفت: روابط دانشگاهی سبب آشنایی دو طرف با علم یکدیگر می شود.

«ابوذر ابراهیمی ترکمان » افزود: ما به علم و دانش هم نیاز داریم و آمادگی در دو طرف وجود دارد تا تبادل استاد و دانشجو و اقدام برای تعمیق ارتباطات علمی انجام شود.

وی به توافق قبلی برای گسترش روابط دانشگاهی با دانشگاه کابل اشاره کرد و توضیح داد: این جلسات در جهت آن توافق اجرایی شده و خوشبختانه با افغانستان برای رسیدن به تفاهم فرهنگی به واسطه اشتراکات عمیق راه آسانی پیش رو داریم.

در این جلسه همچنین «محمد کافی»، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و «احمد رضی»، رئیس دانشگاه گیلان در مورد سطح و نوع همکاری هایی که می توانند با دانشگاه های افغانستان داشته باشند را تشریح کردند.

اساتیدی از دانشگاه های یزد، سیستان و بلوچستان ، الزهرا(س) ، پیام نور و جامعۀ المصطفی، بیرجند و علامه طباطبائی نیز در مورد زمینه های ممکن برای همکاری با دانشگاه های افغانستان را شرح دادند.

همچنین در پایان این نشست حاضران در مراسمی شرکت کردند که در آن سنگ بنای دانشکده زبان و ادبیات دری را که در سنوات گذشته با طرف ایرانی برای احداث مشترک آن به توافق رسیده بودند را بر زمین گذاشتند.

در این مراسم «محمد رضا بهرامی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز به جمع اساتید دانشگاه های ایران و افغانستان حاضر در جلسه پیوست.

نمایشگاه کتاب ایران برای دومین سال متوالی امروز (یکشنبه)در دانشگاه کابل برپا می شود و تا هشتم ثور/ اردیبهشت ماه جاری ادامه خواهد داشت.

همچنین همزمان با این نمایشگاه نخستین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان برای دو روز با حضور 10 تن از اساتید و روسای دانشگاههای ایران و اساتید افغانستان برگزار خواهد شد.

به نوشته ایرنا، نمایشگاه کتاب سال گذشته ایران از 23 تا 31 حمل/ فروردین ماه در محل دانشگاه کابل برگزار شد و تمام 300 هزار جلد کتاب موجود آن به فروش رفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار